[REVIEW] Ben 10

Een budget-titel voor een hoge prijs.

Je kunt vrij snel zien of je te maken hebt met een grote titel of een budget- of indie-spel. De prijs van een game geeft dit vrij snel weer, maar er is ook een andere manier waarop je dit verschil kunt zien, namelijk de productiewaarde. Games van de ‘grote jongens’ hebben de beschikking over veel geld en mankracht, terwijl kleinere ontwikkelaars dezelfde klus moeten klaren met veel minder van deze twee. Er zit dan vaak ook een groot verschil in graphics en algeheel design. De ene kan op elk detail letten, terwijl de andere daar simpelweg de mankracht of het geld niet voor heeft.

Tussen twee werelden

Ben 10 wordt voor 39,99 euro aangeboden, dus dit doet vermoeden dat het spel hier een beetje tussen de twee eerder genoemde soorten games zit. Je moet dus niet de productiewaarde van een game van 60 euro verwachten, maar wel beter dan die van een budget- of indie-titel. Alleen is dit niet het geval. Meteen vanaf het begin zal je merken dat de productiewaarde heel erg laag is. Het titelscherm gaat namelijk gepaard met een deuntje die elke 30 seconden weer wordt herhaald. Ook zal je zien dat er maar één modi is.

Er is hoop?

Als je het spel begint te spelen, dan wordt het er helaas niet beter op. De grafische stijl is op zich wel goed en de hoofdpersonages zien er aardig uit, maar de omgevingen zijn simpel weergegeven. Simpel is ook hoe je de gameplay kunt beschrijven. Ben 10 is een beat ‘em up met wat lichte platform-onderdelen. Voor het vechten heb je één knop tot je beschikking, waardoor het al snel ‘button-bashen’ wordt. Je hebt wel een speciale aanval en een ultra-aanval, maar die zorgen niet voor al teveel variatie. Je bent gewoon constant hetzelfde aan het doen.

De hoofdrolspeler kan zich veranderen in verschillende soorten wezens, maar dat verandert vrij weinig aan het vechten zelf. Sommige kunnen projectielen afvuren, maar dat is het enige verschil. Het spel wordt dan ook heel erg snel repetitief. Elke vijand kan op dezelfde manier verslagen worden en in elk level wordt steeds dezelfde formule afgewikkeld. Je kunt elk personage wel opwaarderen, maar deze voelen ook dan nog precies hetzelfde aan en het doet niets veranderen aan de gameplay. Daar komt ook nog eens bij dat de controls erg stroef zijn en soms niet goed lijken te reageren. Je kan vaak niet goed richten welke kant je wil aanvallen.

Van links naar rechts

Het leveldesign kan helaas ook geen leven in de brouwerij brengen. Je loopt gewoon van links naar rechts in generieke omgevingen en heel af en toe moet je op wat platformen springen. Soms kom je tegen een eindbaas te staan, maar ook hier wordt je niet vrolijker van, doordat de gameplay hetzelfde blijft. Alleen de allerlaatste baas heeft wat variatie, maar dan is het natuurlijk al te laat. De levels brengen echter nog een minpunt met zich mee. Als het beeld gaat bewegen, dan zorgt dit voor framerate-problemen, zowel in handheld- als tv-modus. Het beeld begint dan te stotteren en dat ziet er zeer slordig uit. Sowieso heb je het gevoel dat je beeld aan het vooruit duwen bent, doordat het scrollen ook erg langzaam gaat terwijl Ben veel sneller lijkt te rennen.

Weinig voor veel

Helaas zijn we nog steeds niet door de minpunten heen. Er is namelijk ook nog de speelduur. Voor een game van 40 euro verwacht je toch wel wat uurtjes aan gameplay, maar ook schotelt de ontwikkelaar de speler iets voor wat je van een budget-titel kan verwachten. Na anderhalf a twee uur ben je al door het spel heen en zit je tegen de eindcredits aan te kijken en dat is natuurlijk schandalig kort voor het geld wat je aan het spel hebt gespendeerd. Tevens komt het einde ook totaal uit de lucht vallen en laat het je ook met een vieze smaak in je mond achter.

Voor de kleintjes

Nu begrijp ik dat de doelgroep van Ben 10 niet volwassenen zijn, maar jonge kinderen. Maar dit is natuurlijk nog geen reden om een slecht product op de markt te brengen. Dat er gekozen is voor een simpel concept is prima, maar dit is simpelweg slecht uitgevoerd. Zelfs jonge kinderen zullen dit niet kunnen waarderen. Ja, zij zullen waarschijnlijk Ben 10 iets meer appreciëren, maar dat zal niet veel meer zijn dan het wat oudere grut en volwassenen.

Ben 10 is een hele slechte budget-titel die ook nog eens voor een veel te hoge prijs wordt aangeboden. De game is niet alleen simpel qua opzet, maar ook de totale uitwerking is slecht. De controls zijn erg stroef en het vechten wordt heel snel repetitief. Tevens is de aangeboden content uiterst karig. Het enige wat een beetje positief uitpakt is de weergave van de hoofdpersonages. Hele jonge kinderen die fan zijn van de tekenfilmserie kunnen misschien nog wel iets van plezier uit het spel halen, maar ook zij zullen de repetitieve gameplay en uiterst stroeve controls op een gegeven moment beu zijn.

+ Hoofdpersonages zijn aardig weergegeven

– Repetitieve gameplay
– Stroeve controls