Anderhalf jaar na de oorspronkelijke release is DOOM nu ook op de Nintendo Switch te spelen. Hoe pakt deze versie uit?

Als er een game vrij onverwachts werd aangekondigd voor de Nintendo Switch, dan is het DOOM wel. Het spel werd deze zomer aangekondigd en verrassend genoeg ligt de titel nu al in de winkels. De game is echt zo’n shooter waarin veel grafisch geweld een grote rol speelt. Juist daarin zit DOOM’s kracht voor een groot deel. Of dat goed uitpakt op de grafisch minder krachtige Switch lees je in deze review.

Ondanks dat DOOM het vooral van brute actie moet hebben zit er wel degelijk een verhaal achter. Een soort NASA-organisatie is bezig met het uitbuiten van de hel voor gratis stroom. Dat gaat echter volledig mis waardoor de demonen toegang tot Mars krijgen. Jij bent het redmiddel en dus trek je jouw Space Marine-pak aan om de strijd aan te gaan. Gamers die de eerste delen vroeger hebben gespeeld weten alvast een beetje wat hen te wachten staat. In DOOM 1 en 2 ben jij de mythische DOOM Slayer en dat is ook deze keer weer het geval.

DOOM op de Switch…

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen en antwoord geven op de vraag hoe DOOM uitpakt op de Nintendo Switch. Wie twijfels had of de hybride console van Nintendo al het grafische geweld van deze titel wel aan kan, kan gerustgesteld zijn. Ook op de Switch oogt én draait DOOM erg indrukwekkend. De Nintendo Switch-versie moet het echter wel doen met ‘slechts’ 30 frames per seconde alsmede een lagere kwaliteit textures en mindere belichting. Dat klinkt alsof er veel moest worden ingeleverd en in feite is dat natuurlijk ook zo. Toch is het verbazingwekkend om te zien hoe indrukwekkend de game alsnog oogt op de Switch.

Op het gebied van snelheid merk je gelukkig weinig verschil en alles draait constant erg stabiel. En ondanks de lagere textures en slechtere belichting blijft het spel op de Switch mooi genoeg ogen om de DOOM-ervaring tot zijn recht te laten komen. De actie is nog steeds net zo intens en bruut als op de andere platformen. DOOM mag zich vooralsnog toevoegen aan het lijstje met mooiste Switch-titels tot op heden! Met de soundtrack zat het al goed en gelukkig is daar niets in veranderd. De keiharde industrial metal-soundtrack klinkt prima en past perfect bij de hevige actie die de game biedt.

Hoewel dit technisch gezien duidelijk de minste versie van DOOM, biedt de Switch dan wél weer de optie om de game ook onderweg te spelen, wat natuurlijk erg fijn is. Nadeel is dat de Joy-Con niet ideaal zijn voor een dergelijke shooter, na een tijdje wen je hier gelukkig wel aan. Overigens geldt dit ook voor wanneer je op tv speelt. De beste ervaring krijg je met de Pro Controller. In handheld-modus blijkt DOOM overigens wel minder mooi te ogen. In veel levels lijkt de game regelmatig minder scherp te worden. Deze minpunten worden deels echter goedgemaakt door het feit dat je DOOM nu waar je maar wilt kunt spelen wat uniek is voor de serie.

Genoeg content

DOOM kent een uitgebreide campaign-modus maar komt natuurlijk het best tot zijn recht in de hevige online gevechten waarin je het met de meest brute wapens op kan nemen tegen anderen. De Switch-versie van DOOM komt naast de campaign ook nog eens met de reeds verschenen DLC-pakketten die het multiplayer-gedeelte uitbreiden, waarmee je een erg complete game krijgt voorgeschoteld. De online speelsessies die ik ben aangegaan liepen gelukkig allemaal erg soepel, al duurde het op de dag voor de release nog wel even om de lobby te vullen met genoeg spelers. De vele geweren en de gruwelijke glory kills zijn voor fans van shooters natuurlijk fantastisch en voor dat je het weet ben je ruim een uur verder wanneer je denkt even een paar potjes online te gaan spelen. DOOM is dan ook echt een game die de Nintendo Switch maar al te goed kan gebruiken.

DOOM op de Switch is weliswaar de minste versie van allemaal, maar het spel blijft ook op Nintendo’s console keihard overeind staan en dat is een knappe prestatie. De brute actie vol grafisch geweld weet zich goed staande te houden en met alle verschenen DLC inbegrepen krijg je een compleet pakket voorgeschoteld. De besturing in handheld-modus is niet optimaal, maar de ervaring om de game overal te spelen waar je maar wilt maakt veel goed. Heb je een PS4 of Xbox One in huis, dan kun je wellicht beter voor die versies gaan. Heb je dat niet, dan is DOOM op de Switch een absolute must-have voor fans van shooters!

+ IJzersterke shooter
+ Grafisch indrukwekkend op de Switch
+ Veel content, compleet pakket