[REVIEW] Sonic Forces

Weet de blauwe egel net als in Sonic Mania opnieuw te stralen?

Sonic Forces werd eerder dit jaar aangekondigd en ligt sinds 7 november in de winkels. Forces is de nieuwste Sonic-game van SEGA welke, in tegenstelling tot de succesvolle Sonic Mania, is ontwikkeld door Sonic Team. Na een periode van matige tot soms ronduit slechte 3D Sonic-games, hadden veel fans de hoop op een écht goede 3D Sonic-titel gevestigd op Sonic Forces. Of Sonic Team daarin is geslaagd lees je in onze review.

Ook in Sonic Forces is het Dr. Eggman die de wereld wil veroveren. Sonic wordt ingeschakeld om dit tegen te gaan, maar dit keer onderschat de blauwe egel zijn tegenstander. Nadat Sonic al aan het begin van het verhaal wordt verslagen, is het aan zijn vrienden, waaronder Knuckles en Tails, om te kijken waar Sonic is. Dan kom jijzelf tevoorschijn in de vorm van een zelf te maken personage om Sonic te redden. Deze Avatar kun je geheel zelf ontwerpen en later nog aanpassen met allerlei accessoires die je vrijspeelt. SEGA heeft dit keer flink wat bekende personages uit de eerdere delen terug laten keren en dat zorgt voor een flinke dosis aan fanservice. Naast Knucles en Tails komen ook veel andere personages terug waaronder Amy, Rouge, Silver en zelfs de welbekende vijand Chaos. Tijdens de verhaalmodus komt ook Classic Sonic voorbij waarmee je tevens verschillende levels zult spelen!

Een mix van 2D en 3D

Sonic Forces biedt op het gebied van gameplay een mix aan van 2D- en 3D-levels, welke daarnaast nog worden afgewisseld door baasgevechten. Dat klinkt op papier als een ideale mix en zorgt inderdaad voor lekkere variatie. Daarnaast speel je de levels afwisselend met Sonic (modern en klassiek) en met het door jouw gemaakte personage, welke ieder hun eigen kenmerken hebben. Zo is Sonic sneller maar kan jouw eigen avatar zich juist weer vastgrijpen in de lucht en heeft deze een wapen om met vuur te schieten. Zowel de 2D- als 3D-levels zitten vol snelheid en het voelt heerlijk aan om op volle snelheid door de levels heen te racen.

Helaas blijken met name de 3D-levels op den duur niet al te bijzonder te zijn. Ondanks dat de snelheid zeker aanwezig is, doe je niet veel meer dan rennen en op het juiste moment op de spring- en aanvalsknop drukken. De levels doen met name denken aan on-rails stages waarin je eigenlijk maar weinig zelf kan doen. Dat is in de eerste paar levels leuk maar op den duur mist dit wel de nodige diepgang. De levels zijn bovendien erg kort, vaak ben je met enkele minuten door een level heen. Feit blijft wel dat SEGA heeft gemaakt waar fans om hebben gevraagd: een Sonic-titel die weer draait om snelheid.

De 2D-levels zitten gelukkig beter in elkaar en bieden veelal de bekende Sonic-gameplay van vroeger. Helaas zijn ook deze levels vrij kort en dat is jammer omdat ze wel degelijk gaaf zijn om te spelen. Tussendoor kom je de nodige baasgevechten tegen welke, ondanks dat ze weinig uitdaging bieden, wel vermakelijk zijn. In totaal kent de game 30 levels. Omdat de stages allemaal erg kort zijn, ben je ook snel door Sonic Forces heen. In totaal is het spel met 5 tot 6 uur uit te spelen en dat is gewoon erg kort. Een ander gemis is uitdaging. De stages worden nooit echt moeilijk en de keren dat je af gaat zal dit met name zijn door domme foutjes van jezelf. Echte fans zullen zich nog wel wat langer kunnen vermaken wanneer je overal 100% wilt halen.

Audiovisueel pakt Sonic Forces gelukkig wat beter uit, al zijn ook hier wel wat gebreken aanwezig. Het geluid is prima en ook met de voice-acting zit het wel snor. De muziek die je hoort tijdens de verschillende stages past daarnaast goed bij de game en versterkt het ‘Sonic-gevoel’. Grafisch gezien oogt de game veelal prima. Ook op de Switch weet Sonic Forces stabiel te draaien met voldoende snelheidsgevoel. De kwaliteit van de levels zelf wisselt echter wel regelmatig. Niet elk level oogt even indrukwekkend. Waar sommige levels vol detail zitten en scherp ogen, zijn er ook stages waar dit minder is. Lelijk wordt Sonic Forces nooit, maar de wisselende kwaliteit in de levels is jammer. Zoals gemeld staat hier wél tegenover dat de framerate prima in orde is, iets wat belangrijk is in een Sonic-titel.

Ben je klaar met het verhaal dan bevat Sonic Forces ook nog flink wat quick time events. In deze events moet je naar scenes kijken om tussendoor te reageren. Deze events proberen het reactievermogen van je te testen. Het is een extraatje maar voegt helaas weinig interessants toe. Sonic Team had deze in feite net zo goed weg kunnen laten.

De verwachtingen van Sonic Forces waren hoog. Ondanks dat Sonic Forces zeker geen ‘slecht’ spel is, kent deze wel een aantal gebreken. De tegenvallende 3D levels, erg korte speelduur en grafische wisselvalligheid zorgen ervoor dat Sonic Forces niet de topper is geworden waar we op hebben gehoopt. Dat neemt niet weg dat SEGA dit keer wel degelijk een zeer aardige Sonic-titel uit heeft weten te brengen waar de gemiddelde Sonic-fan zeker wel plezier aan zal gaan beleven. Het is en blijft alleen jammer dat het zo snel over is.

+ Snelheid volop aanwezig
+ Met name de 2D levels zeer vermakelijk
+ Variatie in gameplay