[REVIEW] Monopoly for Nintendo Switch

Een feestje of niet?

Een feestje of niet?

De moeder der bordspellen is op de Nintendo Switch verschenen. Dit betekent dat warme gevoelens bij het uitvouwen van het bord plaats moeten maken voor een gedigitaliseerde uitvoering, waarbij de nadruk ligt op toegankelijkheid en plezier maken. Hoewel Monopoly deze elementen omarmt is dit nog maar de vraag in hoeverre dit geldt voor deze uitvoering.

Spelregels
De doelstelling van Monopoly zal bij de meeste mensen wel bekend zijn, namelijk het bemachtigen van zo veel mogelijk straten, het opzetten van huisjes en hotels om vervolgens zo veel mogelijk geld te innen zodat de tegenspelers bankroet zijn. In de digitale uitvoering is dat niet anders, maar de Switch-versie biedt meer. Het is mogelijk om de tijdsduur aan te passen (ideaal voor korte speelsessies!) en is het mogelijk om de doelstelling te verfijnen. Hierbij kan gedacht worden aan het beëindigen van het potje zodra een bedrag wordt gehaald of indien een speler is uitgeschakeld. Door het aanpassen van de spelregels kan elk potje anders aanvoelen, om te voorkomen dat het repetitief wordt.

Speelborden
Hetzelfde kan gezegd worden van de speelborden die Monopoly for Nintendo Switch kent. Je hebt keuze uit drie levendige speelborden, verschillend van een pretpark tot aan een spookachtige-bord. Het gekozen thema heeft invloed op keuze van muziek en de straatnamen, maar het meest verrassende is dat de animaties tijdens het spelen zeer aanwezig zijn. Denk aan het opzetten van huizen tot aan het lopen van pionnen op het bord. Kortom, alles wordt levendig gepresenteerd en dat ziet er goed verzorgd uit. Dit geldt voor zowel de docked als de handheldmodus.

Voor wie de levendige vorm van het speelbord net wat teveel wordt kan zijn plezier vinden in de klassieke uitstraling van het bordspel. Hierdoor zijn minder animaties op het bord waar te nemen, waardoor je minder afgeleid kan zijn. Tevens is de game zowel lokaal als online te spelen, waarbij de eerst genoemde vorm de meest toegankelijke vorm is. Dit is mogelijk met maximaal vijf medespelers en is simpel te bedienen met de Joy-Con. De laatstgenoemde modus is helaas niet getest door de afwezigheid van medespelers. Aan de andere kant is het mooi dat Ubisoft een onlinemodus aanbiedt, waardoor het voor de solist mogelijk is om met anderen te spelen. Tevens zou Nintendo hiervan kunnen leren door dit op te nemen in de Mario Party-serie.

Minpunten
Helaas gaat de game gebukt onder wat glitches en tergende laadtijden. Bij het laatst genoemde kan je denken aan laadtijden die een kwartier kunnen duren. Hierdoor gaat de karakteristieke kenmerken van de Switch verloren. Denk aan het snel opstarten van een game en onderweg spelen. Hierdoor verliest de game zijn doelstelling en blijft het klassieke bordspel toegankelijker dan deze uitvoering. Ubisoft inmiddels aangekondigd dat een patch onderweg is zodat de laadtijden ingekort gaan worden. Iets dat zeer broodnodig is om de game toegankelijk te maken.

Monopoly for Nintendo Switch richt zich op de casual gamer, maar kenmerkt zich door een goed verzorgde uitstraling. De speelborden komen tot leven en met de mogelijkheid om de game naar wens aan te passen is het geschikt voor zowel langdurende als kortdurende potjes. Helaas gaat de game gebukt onder teisterende laadtijden die een van de meest kenmerkende eigenschappen van de Switch te kort doen. Als je door de laadtijden heen kan kijken blijft een degelijke game over die uitermate geschikt is voor avonden plezier. En dat is met de koude en donkere dagen die we tegemoet gaan geen straf.

+ Vormgeving is goed verzorgd
+ Een fijne afwisseling in muziek
+ Monopoly komt tot leven