[N3DS REVIEW] Fire Emblem Warriors

Het strijdtoneel van Fire Emblem Warriors ligt klaar om betreden te worden, durf jij het aan?

Koei Tecmo probeert met Fire Emblem Warriors hetzelfde kunstje te flikken als destijds met Hyrule Warriors, namelijk een succesvolle Nintendo IP fuseren met de wereld van Dynasty Warriors. Dit betekent dat de strategische turn based-gevechten plaats zullen maken voor hectische gevechten waar soldaten wachten om geslacht te worden. Maar is de spirituele opvolger geslaagd of is het meer van hetzelfde geworden? Je leest het in de review!

Verhaal
Fire Emblem Warriors neemt je mee naar de regio Aytolis en verteld het verhaal van de koninklijke tweeling Rowan en Lianna. Beiden worden moederloos achtergelaten en de regio gaat gebukt onder de aanwezigheid van talloze monsters. Gelukkig staan zij er niet alleen voor, want op hun pad komen zij verschillende helden tegen die de tweeling een handje willen helpen.

Het flinterdunne verhaal laat weinig aan de verbeelding over. En dat geldt ook voor de kennismaking met de legendarisch helden uit verschillende Fire Emblem-games. De kennismakingen met de helden worden gekenmerkt door karakteristieke scenes uit de oorspronkelijke games. Voor wie de games heeft gespeeld is dit meer dan aardig en zal ongetwijfeld warme gevoelens doen oproepen, maar dat is niet het niet enige.

Gameplay
De fusie van Fire Emblem en Dynasty Warriors heeft geleid tot meer strategische elementen die we gewend zijn van de Nintendo-serie. Zo is de befaamde wapendriehoek van de partij en kan je met meerdere personages het strijdtoneel betreden. Sterker nog, je kan commando’s geven aan personages zodat meerdere forten bestormt of verdedigd kunnen worden. Dit heeft het positieve effect dat je meerdere personages tegelijk kan laten ‘levellen’.

De gevechten vinden plaats op verschillende terreinen waarbij het doel vrijwel vaak op hetzelfde neer komt, namelijk het verslaan van talloze soldaten, die soms in afwachting zijn van het neerstrijken van jouw zwaard, en het verslaan van een meedogenloze vijand. Soms kan het weleens gebeuren dat de vijand in kwestie een nieuwe partner wordt binnen jouw leger. Het verslaan van vijanden levert tevens bepaalde voorwerpen en materialen op, waardoor je jouw personages sterker kan maken. Hierbij kan gedacht worden aan gloednieuwe aanvallen die het vechten weer weten te verfrissen.

Content
Naast de verhaalmodus biedt de game een geschiedenismodus aan. Deze modus laat je kennismaken met gevechten die je zou kunnen herkennen van gevechten uit de verschillende Fire Emblem-games, maar ditmaal middels hack ‘n’ slash. De uitdagingen bestaan uit verschillende opdrachten. Hierbij kun je denken aan zoveel mogelijk vijanden verslaan binnen een bepaalde tijdsaanduiding tot aan het redden van personages. Deze modus biedt een fijne afwisseling van de verhaalmodus en biedt uren aan content.

New 3DS versus Switch
De New 3DS-versie onderscheidt zich door gebruik te maken van beide schermen, waarbij het bovenste scherm je zal voorzien van actie en de onderste een kaart van de map toont. Dit heeft het voordeel dat je de ontwikkeling van de gevechten binnen een oogwenk kan waarnemen, zodat je tijdig kan handelen. Een logische verschil met de Switch-versie is dat de game in een lagere resolutie afspeelt en op gebied van beelden per seconde het nodige inlevert. Een ander nadeel is dat het overzicht soms wat wordt bemoeilijkt door de kleinere schermen. Dit uit zich met name in overvolle menuschermen en beperkt zicht bij het doorlopen van gebieden. Desondanks de technische beperkingen is deze versie goed speelbaar en ogen de animaties acceptabel. Voor wie het grafische aspect net wat belangrijker is, zal aan de Switch-versie meer plezier beleven.

Fanservice
Een van de sterkte eigenschappen van Fire Emblem Warriors is dat de fans van de serie worden bediend. Dit is te herleiden uit herkenbare deuntjes en prachtige muziekstukken die je doet denken aan andere titels. Een ander element is de aanwezigheid van permadeath en support. De eerstgenoemde is voor de fans geen onbekende en kan de moeilijkheidsgraad aardig omhoog halen. Dit komt door het feit dat indien een personage komt te overlijden tijdens een gevecht, deze ook daadwerkelijk dood blijft. Hierdoor is het raadzaam om de personages goed in de gaten te houden en adequaat te handelen. Dit verhoogt de strategische kenmerken van deze game.

Tijdens de game zullen de personages ook met elkaar in gesprek gaan om elkaar beter te leren kennen. Voordat dit plaats zal vinden, zullen de strijders samen het strijdtoneel betreden om de conversatie te ontgrendelen. Door je personages regelmatig met elkaar te laten optrekken zal de binding tussen de personages sterker worden, wat eveneens kan leiden tot sterkere gevechtspartners.

Conclusie
Fire Emblem Warriors voor de New Nintendo 3DS-systemen is meer dan geslaagd te noemen. Hoewel de grote broer op de Switch het totaalpakket heeft, is de deze uitvoering allesbehalve het ondergeschoven kindje geworden. De animaties zien er goed verzorgd uit, de gevechten lopen soepel en de gameplay is vele malen diepgaander dan in Hyrule Warriors. Bovendien kent de game ontzettend veel content waar je uren zoet mee bent. Indien je een fan bent van de Fire Emble-serie, dan is dit een titel die je eigenlijk niet mag laten liggen. De vraag is dan voor welke versie jij zal gaan, maar de New 3DS-editie zal niet veel onderdoen voor de Switch-versie.

+ Fanservice voor Fire Emblem-fanaten…
+ … en toegankelijk voor iedereen
+ Urenlang speelplezier en veel content

– Soms wat onoverzichtelijk
– Grafisch niet altijd mooi, wel acceptabel

Cijfer: 7,6

Vincent

Ik ben 29 jaar en jarenlang een liefhebber van Nintendo. Dit komt voort uit het leveren van unieke games en consoles waarbij plezier en beleving bovenaan staan. Series als The Legend of Zelda, Metroid, Pikmin en Animal Crossing staan hoog in mijn lijstje.

Eén gedachte over “[N3DS REVIEW] Fire Emblem Warriors

Geef een reactie