[REVIEW] Super Mario Odyssey

Het wachten is voorbij, weet Odyssey de hoge verwachtingen waar te maken?

Het wachten op een gloednieuwe Mario-platformer was ongetwijfeld niet makkelijk. Eindelijk is het nu zover en licht Super Mario Odyssey in de winkels voor de Nintendo Switch. Weet deze game de hoge verwachtingen waar te maken?

Vorig jaar kwamen er al wat beelden voorbij van Mario in een trailer over de Nintendo Switch. Ondanks dat veel gamers op dat moment al een nieuwe platformer van de bekende held verwachtte, werd het spel pas in januari dit jaar officieel aangekondigd. Super Mario Odyssey is het nieuwste avontuur met de voormalige loodgieter in de hoofdrol en dit keer reist hij verschillende ‘rijken’ (Kingdoms) af om Peach te redden. Opnieuw is zij in handen van Bowser gekomen, maar deze keer wil hij zelfs met haar trouwen. Mario besluit haar natuurlijk te redden, maar doet dat niet alleen: hij krijgt hulp van Cappy. Het zusje van Cappy is namelijk ook door Bowser ontvoerd en dus besluiten de twee samen te werken. De nieuwe metgezel van Mario transformeert in de pet van onze held, welke vanaf dan ineens ook nieuwe vaardigheden met zich meebrengt. Deze vaardigheden komen maar al te goed van pas in dit enorme avontuur!

Een groots avontuur

In Super Mario Odyssey reist het Ninendo-icoon in totaal langs 14 rijken met als doel om Power Moons te vinden. Mario kan zoals vanouds bekende moves uitvoeren, zoals rennen en springen maar heeft nu dus ook Cappy tot zijn bezit. Niet alleen kan je nu de bekende basis moves doen, met je nieuwe teamgenoot kun je gemakkelijk vijanden verslaan door deze naar ze toe te gooien. Het meest vernieuwende en interessante komt echter in de vorm van de ‘capture ability’. Mario kan namelijk verschillende gedaantes overnemen door Cappy ernaartoe te gooien. Het spel bevat ongeveer vijftig doelwitten om over te nemen en daarbij kun je denken aan het veranderen in een Goomba, cactus en zelfs een dinosaurus! Deze gloednieuwe capture ability brengt enorm veel diversiteit in de gameplay en pakt werkelijk heel goed uit. Vaak zal Mario puzzels gemakkelijker op kunnen lossen door gebruik te maken van deze nieuwe mogelijkheid. Het leuke is echter dat dit veelal niet per se nodig is en er ook manieren zijn om puzzels oplossen zonder dat te doen, het is allemaal aan jou!

Een reis van rijk tot rijk

Zoals net gezegd kent Super Mario Odyssey in totaal 14 verschillende Rijken. Deze zijn enorm verschillend en zijn veelal open werelden die verschillen qua grootte en die je vrij kan verkennen. Zo kom je bijvoorbeeld terecht in een woestijn, maar ook in de grote stad, dus de diversiteit is groot. Uiteindelijk is natuurlijk het doel om Power Moons te vinden maar dat kan op enorm veel manieren. Soms zijn ze gewoon ergens verstopt en een andere keer moet je een baas verslaan, een opdracht uitvoeren of een level uitspelen.

Opdrachten om Power Moons te verzamelen verschillen enorm en lopen uiteen van het besturen van een minuatuurauto tot het terugbrengen van weggelopen schapen. Levels die je moet uitspelen zijn eveneens erg divers én leuk. Soms zijn het 3D platform-levels maar regelmatig zul je 2D Mario platform-levels vinden die je doen denken aan de vroege 8-bit Mario-spellen. Regelmatig zul je een baasgevecht tegenkomen welke, al veelal best gemakkelijk, vaak erg origineel zijn. Denk bijvoorbeeld aan boksen tegen Bowser! Al met al is het werkelijk een  fantastisch avontuur om van rijk naar rijk achter Bowser en Peach aan te gaan. Sommige rijken zijn zo groot dat het vrij rondlopen en ontdekken je al tijden lang zoet houdt. De perfecte controls waar je je vrijwel niet aan zult irriteren maken de ervaring compleet.

Het hoofdavontuur zelf kun je vrij snel uitspelen, doordat je slechts een bepaald aantal Power Moons nodig hebt om verder te reizen. Het leukste is natuurlijk om ze allemaal te verzamelen en dan heb je een flink avontuur voor de boeg. Daarnaast loont het ook om muntjes te verzamelen, waar je onder andere leuke outfits voor kan kopen. Zo kun je Mario omtoveren tot Mexicaanse loodgieter of bouwvakker! Deze outfits zijn soms ook nodig om opdrachten uit te voeren en ook dat is weer typisch zo’n voorbeeld van hoe divers en origineel sommige opdrachten zijn. De bekende gouden muntjes zijn terug maar daarnaast heeft ieder Rijk ook een eigen munteenheid waar je weer aparte dingen voor kan kopen. Met de door jou verzamelde munten kun je overigens ook Moons kopen alsmede tips waar je Power Moons kan vinden.

Een genot om naar te kijken en luisteren

Super Mario Odyssey straalt letterlijk op het scherm, of het nu op je televisie is of in handheld mode. De game oogt enorm scherp, kleurrijk en loopt constant stabiel. Het zijn echter niet alleen de graphics die het spel en extreem goede presentatie geven. Ook het geluid is dik in orde. Van bekende melodietjes tot aanstekelijke achtergrondgeluiden. Ieder thema heeft bijbehorende muziek dat daar ook nog eens perfect bij past, alles alles klopt gewoon. Super Mario Odyssey klinkt soms meer volwassen dan je zou verwachten van een Mario-titel maar ook hier geldt dat dit juist erg goed past.

Ook samen te spelen

Mario Odyssey biedt een grandioos avontuur voor in je eentje maar is ook samen te spelen. Eén speler bestuurt Mario terwijl de andere Cappy bestuurt. Ondanks dat het dus geen echt volledige co-op modus betreft en Odyssey toch wél meer een singleplayer avontuur is, is het wel erg vermakelijk samen te spelen. Samen spelen kan met behulp van de losse Joy-cons. Speel je alleen, dan kun je spelen hoe jij dat het fijnst vind. Mét of zonder de Joy-con grip of met de pro-controller. Zoals eerder aangegeven is de besturing prima in orde en is het aan jou welke besturing je het fijnst vind.

De perfecte score geef je niet snel aan een spel. In feite zeg je daarmee dat er gewoon niets beter had gekund. De game kent zo verschrikkelijk veel content en weet je telkens op positieve manier weer omver te blazen. Super Mario Odyssey is voor mij hét spel dat deze score verdiend. De game is zo vermakelijk, zo vernieuwend en zit zo goed in elkaar, dat ik nauwelijks een minpunt kan bedenken. Het vermelden van plus- en minpunten is dan ook overbodig. Tel daarbij op dat Super Mario Odyssey audiovisueel ook geweldig is, en je krijgt een verdiende 10!

Eindcijfer: 10