[REVIEW] The Flame in the Flood

Vaar met ons vlot mee door de review.

Vaar met ons vlot mee door de review.

The Flame in the Flood is een avontuurlijke game die gebruik maakt van roguelike elementen. Dit houdt in dat alles willekeurig gegenereerd is. Dood is ook echt dood en dan moet je weer helemaal opnieuw beginnen. Of dit spel ook zijn schaapjes op het droge heeft, lees je in onze review.

In The Flame of the Flood is het de bedoeling om te overleven in een bijzondere wereld. Er is een overstroming geweest, waardoor de maatschappij verdwenen is. Je speelt als Scout, een van de overlevenden van de overstroming, maar je bent niet alleen! Samen met je hond Aesop ga je op pad om te overleven. In het spel moet je tien regio’s afvaren om te overleven, waar het steeds moeilijker wordt.

Wat mij als eerste opviel waren de graphics. De graphics gaven een unieke sfeer, wat een beetje op een cartoon leek. Overdag ziet alles er kleurrijk uit, maar ’s avonds ziet het er grauw en erg donker uit. De soundtrack was prachtig voor een spel als The Flame in the Flood. Het gaf mij echt een “we gaan op avontuur” sfeer, dit maakte het spelen nog veel leuker. Ik had erg zin om op avontuur te gaan en de wereld te ontdekken.

Best wel lastig

Het spel kent twee moeilijkheidsgraden. De normale stand en de makkelijke stand. In de normale stand moet je helemaal opnieuw beginnen als je af bent. Gelukkig is er ook een makkelijkere stand, deze bevat checkpoints. Maar ondanks de checkpoints, is de moeilijkheidsgraad nog even hoog als de normale stand. Hierdoor kan het voor beginnende spelers als moeilijk aanvoelen. In het begin ga je nog vaak dood, aangezien je nog niet gewend bent aan de wereld en nog geen goede tactiek hebt gevonden. Je kan bij elk eiland dat je ziet gaan zoeken, maar dit kost erg veel tijd en nog lang niet overal zijn goede spullen.

Zoek, zoek en nog meer zoeken

Je bent constant op zoek naar spullen die je op kleine eilandjes kan vinden. Je gaat eiland voor eiland af, om zo voorwerpen te verzamelen. De rugzakken die jij en je hond hebben zijn weliswaar te upgraden, maar in het begin is er weinig plek in je rugzak. Het was erg vervelend om steeds spullen te moeten weggooien, aangezien je best veel nodig hebt. Je kunt ook maximaal maar tien stuks van een bepaald voorwerp vasthebben. Als je een elfde van hetzelfde voorwerp pakt, dan neemt dat een nieuwe plaats in in je rugzak. Dat was best frustrerend, aangezien je al weinig plek had.

Constant opletten

Je moet steeds opletten wanneer je in je rugzak gaat kijken. Gevaarlijke dieren zoals beren, zwijnen en wolven kunnen je zo grijpen, terwijl je even in je rugzak kijkt. Als je wordt aangevallen, kan dat botbreuken opleveren. Als je dit niet op tijd verzorgt, krijg je infecties en dat gaat ten koste van je snelheid en je gezondheid. Daarnaast heb je ook nog vier meters onderaan. Hier kun je zien of je moet eten, drinken, slapen en hoe het met je gezondheid gaat.

The Flame in the Flood is een prachtig spel, maar kent zo zijn tekortkomingen. Het kan soms oneerlijk aanvoelen en de rugzak had al van het begin wat groter mogen zijn. Maar ondanks de negatieve punten heeft het spel ook een heleboel positieve punten. Het is geweldig om lekker te varen in deze wereld en verveelde niet.

+ Uniek en prachtig
+ Replay waarde is hoog
+ Prachtige soundtrack