[REVIEW] Yo-Kai Watch 2: Droomfantomen

Is de derde uitvoering een droom voor de fans van Yo-Kai Watch of wordt het geteisterd door fantomen?

De derde uitvoering van Yo-Kai Watch 2 verscheen op de redactie en Vincent was er als de kippen bij om de review te claimen. Met een lach en huil beleefde hij de game. Een goed teken of was er sprake van beïnvloeding door een Yo-Kai?

Een half jaar geleden kon je de review van de voorgaande versies van Yo-Kai Watch 2 lezen, te kennen als Gigageesten & Skeletspoken. Dat doet zich dan ook meteen afvragen waarmee de derde versie zich onderscheidt van de andere edities, en biedt het voldoende nieuwigheden voor wie de andere edities in huis heeft staan? Kortom, is de derde uitvoering daadwerkelijk een droom voor de fans van Yo-Kai Watch of wordt het geteisterd door fantomen

Same old song

Het verhaal van Droomfantomen is identiek aan de andere versies van Yo-Kai Watch en laat je kennis maken met de bijzondere figuren van de serie. De geestachtige verschijningen, genaamd Yo-Kai, zijn gebaseerd op Japanse mythologie en folklore. In de serie nemen ze weliswaar minder heftige vormen aan, maar beschikken wel over bijzondere krachten waarmee zij de inwoners van Springdale kunnen beïnvloeden. Dit houdt in dat zij opvallend gedrag kunnen veroorzaken, dat vervolgens kan leiden tot bizarre situaties. Denk aan kleptomanie, luiheid en overmoedigheid. Dit is ook het geval in het tweede deel waar Nate zijn horloge, waarmee hij Yo-Kai kan zien, verliest. Niet veel later leert hij dat kwaadaardige Yo-Kai de boel verstieren en het is aan hem om het verhaal tot een goed einde te leiden.

Het verhaal speelt zich af in oude en nieuwe omgevingen, waaronder het platteland waar zijn grootmoeder woont. De kennismaking met zijn grootmoeder lijkt een nieuw hoofdstuk in te slaan, waarin Nate kan tijdreizen om kennis te maken met zijn grootvader. Ook zijn grootvader is aanraking gekomen met Yo-Kai waardoor een bizar verhaal met typerende Yo-Kai humor van start gaat. Dit gaat uiteraard niet zonder slag en stoot. Gaandeweg zullen Nate en zijn grootvader in aanraking komen met baasgevechten, die zich tot een hoogtepunt vormen van het spel. Dit komt door de unieke presentatie en geestige opbouw. Het verhaal komt voor wie niet bekend is met de geestachtige serie door de vele informatie wat overweldigend over, maar komt – net als Gigageesten en Skeletspoken – te langzaam op gang voor wie de voorgaande delen heeft gespeeld en dat is jammer.

Wat is er nieuw?
Maar voordat de review van Droomfantomen ook identiek is aan de vorige review, zullen we ons gaan richten op de nieuwe toevoegingen. Als eerst kan gezegd dat worden dat de derde uitvoering de complete uitvoering is van Yo-Kai Watch 2. Alles wat in de voorgaande delen aanwezig, is ook in dit deel vertegenwoordigd. Als we kijken naar de nieuwigheden dan krijgt deze vorm door nieuwe Yo-Kai, de mogelijkheid om bevriend te raken met kwaadaardige Yo-Kai, nieuwe opdrachten, een helse treinrit met de Hexpress en een gloednieuwe omgeving. Als kers op de taart is de uitgebreide vorm van Yo-Kai Watch Blasters ook in het assortiment toegevoegd.

De meest fijne nieuwigheden zijn de nieuwe omgeving, de treinrit boordevol gevechten en de uitgebreide Blasters-modus. De nieuwe omgeving betreft een bijzonder sfeervol pretpark, wat versterkt wordt door de subtiele details en vormgeving. Dit geldt overigens ook voor de andere gebieden die je tijdens dit avontuur mag verkennen. Een ander onderdeel in het tweede deel zijn de treinritjes in tussen omgevingen. In Gigageesten en Skeletspoken konden deze wel eens slaapverwekkend zijn door gebrek aan actie, maar in de Hexpress zal je het tegenovergestelde kunnen ervaren. Veel gekkigheden en baasgevechten zijn aanwezig, waardoor het een stuk spannender wordt.

De uitgebreide Blasters-modus borduurt verder op de minigame die al aanwezig was in de vorige delen. Deze modus laat je spelen met Yo-Kai waar je in realtime kan vechten tegen vijanden. Dit is bijzonder leuk om te doen en biedt daardoor een fijne afwisseling van de hoofdmodus van de game. In Droomfantomen is het mogelijk om Psychic Blasters te spelen, waardoor je het kan opnemen tegen nieuwe vijanden met drie lokale spelers, waardoor het zich ontpopt tot een heuse multiplayergame. Het is ook mogelijk om deze modus als solist te spelen.

Een nog niet eerder benoemde voordeel is dat je de savefile van Gigageesten en/of Skeletspoken kunt overdragen, waardoor je verder kunt gaan met het verhaal en het verzamelen van Yo-Kai medailles in Droomfantomen.

De derde uitvoering van Yo-Kai Watch 2 is naast de meest complete versie, ook de beste versie. De hoeveelheid aan content is om te smullen en een genot voor wie de serie een warm hart toedraagt. Mocht je de voorgaande versies al in de kast hebben staan, dan kan je jezelf afvragen in hoeverre dit deel voor veel nieuwe ervaringen gaat zorgen. Met name door de trage start van de game is het maar de vraag in hoeverre dit uitnodigt om dit opnieuw te spelen. Desalniettemin is Droomfantomen een mooie ervaring met de typerende humor en unieke speelstijl die je alleen in de Yo-Kai Watch-serie kunt krijgen.

+ Sfeervol
+ Typerende humor
+ Veel content