[REVIEW] Pokkén Tournament DX

Vechten met Pokémon in een vernieuwd jasje.

Ruim anderhalf jaar geleden werd Pokkén Tournament voor de Wii U uitgebracht. De game werd positief ontvangen vanwege de unieke vechtstijl en graphics, maar kreeg ook kritiek te verwerken vanwege het lage aanbod speelmodi en Pokémon. De deluxe-variant biedt daarentegen meer content waardoor het een interessante optie is voor degene die de game nog niet hebben gehaald, maar biedt het ook voldoende voor wie de game al in huis heeft?

Welkom (terug) in Ferrum
Pokkén Tournament DX speelt zich af in de Ferrum-regio, een gloednieuwe omgeving waarin de band met de zakmonsters centraal staan. Tevens dient de regio zich als strijdtoneel voor de verschillende Pokémon-gevechten die plaats vinden, maar voordat het zover is kan je net als in de meeste Pokémon-games het avontuur starten door je eigen avatar aan te maken en een Pokémon uit te kiezen. Nadat alles naar wens is, is het de bedoeling om in Tournament-modus te knokken naar de hoogste positie van de Ferrum League. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Tijdens het avontuur kom je in aanraking met het verhaal rondom een Pokémon die de boel op scherp zet. Het is dan aan de speler om het verhaal tot een goed einde te leiden door talloze gevechten te winnen.

Het gevechtssysteem werkt als ware met een steen-papier-schaar methode. Zo zal verdedigen overwinnen van normale aanvallen, maar moet het zijn verlies kennen tegen grijpaanvallen. Dit houdt in dat dat je tactisch te werk moet gaan om gevechten succesvol af te ronden. Indien je voldoende acties hebt gedaan en/of klappen heb gekregen zal de meter van de speciale aanval vollopen om vervolgens een unieke aanval te lanceren. Voor een groot gedeelte van de Pokémon betekent het dat ze een Mega-evolutie krijgen, maar voor de overige Pokémon geldt dat een bijzondere aanval klaar staat.

Voor wie denkt dat de gevechten alleen tussen twee Pokémon gaat heeft het mis. Tijdens een gevecht bestaat de mogelijk om een zakmonster in te schakelen die vervolgens een aanval maakt of de Pokémon beïnvloed. Dit kan leiden tot een dubbele sprong of de vijand in verdedigend opzicht zwakker maken. Door de bovenstaande elementen, waarin snelheid en strategie de boventoon voert, is Pokkén Tournament DX een feest voor Pokémon én vechtgame liefhebbers.

Wat is nieuw?
Een aantal elementen zijn gloednieuw in deze uitvoering van Pokkén Tournament. Hierbij kan je denken aan nieuwe Pokémon, dagelijkse uitdagingen, draadloze multiplayer en 3-versus-3 gevechten in Team Battle. De dagelijkse uitdagingen bestaan uit gevechten waarbij je niet een keuze in Pokémon kan uitoefenen. Hierdoor kan het dus zijn dat je in aanraking komt met een zakmonster die jou minder goed ligt. Ter beloning ontvang je ‘skill-points’ die de Pokémon in kwestie sterker kan maken. Dat leidt er toe dat de game een stuk gebruiksvriendelijker is dan de originele versie. Het is daardoor niet meer nodig om met elke Pokémon de Tournament-modus en talloze online gevechten aan te gaan om alle speelbare Pokémon sterker te maken. Een meer dan fijne aanpassing in de gameplay!

Een nieuwe modus is Team Battle. Dit is een modus waarin beide partijen met drie gekozen Pokémon het strijdtoneel betreden. De gevechten vinden om en om plaats. Dit houdt in dat de gevechten alsnog in 1-versus-1 stand worden gehouden, maar de aangerichte schade wordt naar de volgende ronde meegenomen. Hierdoor zal je de ene keer zegevieren, maar is het oppassen in het volgende gevecht doordat de tegenstander schade heeft aangericht. Uiteindelijk zal de winnaar bepaald worden doordat de verliezer niet meer kan beschikken over een Pokémon. Team Battle is een van de leukste toevoegingen in de deluxe uitvoering van Pokkén Tournament en komt het meest tot zijn recht met een medespeler.

Snel in herhaling
Ondanks dat de game meer content aanbiedt dan het origineel, is een terugkerend minpunt nog altijd aanwezig. Het grootste minpunt aan Pokkén Tournament DX is dat de gevechten snel in herhaling vallen. Het is dan ook dat de nieuwe modi weinig vernieuwing aan het vechten toevoegt, waardoor het uiteindelijk allemaal veel op elkaar lijkt. De echte uitdagingen vinden dan ook online plaats, maar het gebrek aan variatie is sterk voelbaar. Desalniettemin biedt de game een vechtgame met behoorlijk wat strategie, waardoor het voor puristen van de genre een onmisbare titel is geworden.

Pokkén Tournament DX is een solide vechtgame die door verbeterde graphics en meer content beter is dan de voorgaande versie. Dat neemt niet weg dat de gevechten in de Tournament-modus snel in herhaling vallen, waardoor het aan kracht verliest. Daarentegen zijn de dagelijkse uitdagingen en de draadloze gevechten een verrijking voor de game. Als je deze game nog niet hebt voor de Wii U, dan is het zeker een aanrader voor elk Switch-eigenaar. Voor wie de game al eerder heeft gespeeld, kan voor de variatie terecht bij een andere vechtgame die nog niet zo lang geleden voor de Switch is uitgebracht, tenzij je een groot Pokémon-fanaat bent.

+ Meer content
+ Verbeterde graphics
+ Gebruiksvriendelijker