[REVIEW] Rayman Legends: Definitive Edition

Lees hier onze definitieve oordeel van Rayman Legends!

Rayman zet zijn eerste stappen op de Nintendo Switch en doet dit in een definitieve editie van Rayman Legends. Lang bleef onduidelijk wat de verschillen met het origineel zijn, maar na verschillende speelsessies is het inmiddels duidelijk hoe de definitieve editie vorm heeft gekregen. Lees hier onze definitieve oordeel van Rayman Legends!

Vier jaar geleden werd de opvolger van Rayman Origins uitgebracht in vorm van Rayman Legends. Hoewel het de bedoeling was dat Rayman Legends een Wii U-exclusive zou zijn, leert de geschiedenis ons dat dit tussentijds is gewijzigd. Dit heeft verder geen invloed gehad op de game, want Rayman Legends wordt tot op de dag van vandaag nog altijd als een van de beste 2D-platformers gezien. Het lijkt dan ook een logische zet dat Ubisoft de game overbrengt naar de Nintendo Switch en doet dit met de subtitel: Definitive Edition. Dit lijkt op voorhand veel te beloven, maar valt in realiteit wat tegen.

Twee gezichten
Rayman Legends: Definitive Edition kent eigenlijk twee gezichten. In de basis is de meest recente game van het ledemaat-loze figuur nog altijd zeer sterk en alles behalve gedateerd. Dit uit zich in zowel de gameplay als in het audiovisuele gedeelte. De levels waarin je met Rayman kan spelen vallen op door de variërende omgevingen en wisselende uitvoeringen. Zo zal elk level betrekking hebben op het redden van de talloze Teensies, maar kan de uitvoering verschillen. Denk aan exploreren en aan de inmiddels iconische muzieklevels, waarin je op maat van de muziek het level moet volbrengen. Dit wordt volledig ondersteund door een mooie tekenstijl en een sterke soundtrack die soms bombastisch in het gehoor kan klinken, maar ook de rust weet te bewaren in de rustige omgevingen. Er is veel zorg verricht in het maken van de omgevingen. Zo lijken ze soms uit een tekenfilm te komen en weten ze uit te blinken in de details.

Het is dan ook de combinatie van sterke platform-levels, de typerende Rayman-humor en de prachtige stijl en muziek dat Rayman Legends een heerlijke titel maakt, maar wat maakt deze uitvoering definitief?

Wat is nieuw?
En dan komen we bij het andere gezicht van Rayman Legends: Definitive Edition. Afgelopen maanden werd gepretendeerd dat de game veel nieuwe elementen zouden krijgen, maar dit valt zwaar tegen. Er valt buiten een nieuwe multiplayermodus en de portability weinig nieuws te ontdekken, waardoor de subtitel net zo goed achterwege had kunnen blijven. In termen van gameplay kan worden gezegd dat de hoeveelheid content is uitgebreid met een Tournament-modus, waarin twee spelers de strijd aangaan in een potje Kung Foot; vergelijkbaar met voetbal. Aangezien dit een Tournament-modus is, kunnen de hoeveelheid spelers worden uitgebreid naar acht. Dit is mogelijk met het draadloze systeem van de Nintendo Switch en is bijzonder leuk om te doen. Met name in kortdurende sessies met een groepje vrienden dient deze minigame zich aan als de ideale game.

Een terugkerend element is het gebruik van de touchscreen. Indien je de game in handheldmodus speelt is het mogelijk om, net als in de Wii U-versie, de controle over te nemen van een fee genaamd Murfy. Met behulp van Murfy is het mogelijk om vijanden te kietelen en platformen te verplaatsen, waardoor je met Rayman verder kan. Hiermee onderscheidt deze uitvoering van de andere edities die op Playstation en Xbox-consoles zijn uitgekomen.

Naast een verbetering in de graphics – de kleuren zijn feller en kleurrijker – zijn er verder geen nieuwe elementen te benoemen en dat maakt de totale hoeveelheid content dat toegevoegd is wat karig. Daar tegenover staat de game al veel content te bieden en verzamelen heeft. Denk aan levels uit Rayman Origins en uitdagingen die dagelijks worden ververst.

De definitieve uitvoering van Rayman Legends biedt weinig nieuws voor wie de game al heeft gespeeld en doet daardoor zijn naam geen eer aan, maar dat lijkt dan ook de doelgroep niet te zijn. Wie niet eerder de gelegenheid heeft gehad om deze game te spelen, heeft met Rayman Legends: Definitive Edition een dijk van een game in huis. De gameplay is zeer sterk en vindt plaats in mooie en soms bizarre omgevingen, waarin de melige humor de boventoon voert. Daarnaast biedt de game in zijn geheel een hoop content aan en maakt gebruik van de unieke eigenschappen van de Nintendo Switch.

Het geven van een cijfer is dan ook lastig, omdat de heruitgave niets bijzonders doet, maar de game in zijn geheel nog altijd bovengemiddeld goed is en garant staat voor uren speelplezier. Het cijfer is dan ook gericht op spelers die de game nog niet in huis hebben. Voor wie al een editie van deze game in de kast heeft staan, doet er goed aan om deze versie te laten liggen.

+ Nog altijd een van de beste 2D-platformtitels
+ Sterk leveldesign
+ Mooie soundtrack