[REVIEW] R.B.I. Baseball 17

Honkbal zonder toeters en bellen.

Er zijn nog maar bar weinig sportgames uitgekomen voor de Switch, maar daar komt de komende maanden langzaam maar zeker verandering in. Grote namen als FIFA 18 en NBA 2K18 staan op stapel, maar er is nu ook een honkbaltitel in de eShop te vinden. R.B.I. Baseball 17 is echter geen simulatie zoals de eerder genoemde spellen, maar is een echte arcade game. Wel maakt het honkbalspel gebruik van de officiële MLB-licentie, dus alle teams en atleten van de professionele honkbalcompetitie in Amerika zijn aanwezig.

Een goed begin is het halve werk

Op papier klinkt R.B.I. Baseball 17 dus wel goed en ook als je het spel opstart zal deze indruk niet veranderen. Je zal namelijk zien dat er meteen al een nieuwe ‘roster update’ beschikbaar is. Het spel houdt dus de verschillende teams in de professionele competitie in de gaten en als er veranderingen optreden dan wordt dat aangepast in het spel. Zo zitten dus te allen tijden de juiste spelers bij de juiste teams en dat is natuurlijk vet.

Maar dan…

Als je eenmaal in het hoofdmenu komt, dan zal je voor het eerst je wenkbrauwen fronzen en dit zal ook niet de enige keer zijn dat je dit zal doen. Je zal zien dat er maar drie hoofdmodi beschikbaar zijn: exhibition, season en post season. Ja, dit zijn toch drie verschillende modi, maar komen hoofdzakelijk op hetzelfde neer. Er zijn dan ook geen opvallende verschillen zoals bijvoorbeeld extra management mogelijkheden. Het is dus vrij basic gehouden en dit wordt doorgezet in de gameplay zelf.

Dat er niet teveel poespas is toegevoegd aan R.B.I. Baseball is logisch, aangezien het hier niet gaat om een simulatie. De controls zijn dan ook heel erg snel te leren, dus ook gamers die niet heel bekend zijn met sport zullen het zo oppikken. Tevens duren wedstrijden niet zo heel lang, wat wel het geval is met simulaties van de sport. Alleen is honkbal op zich al een sport die niet heel erg gevarieerd is, dus als je daar teveel van wegneemt, dan blijft er maar weinig over. En dat is nu wel het geval met deze titel. Zo heb je nu maar een hele kleine selectie aan verschillende worpen tot je beschikking en zijn alle spelers van een zelfde niveau. Dit neemt een heel groot stuk van het strategische gedeelte van honkbal weg.

What else?

Dan zijn er nog andere dingen die de gameplay zelf in de weg staan. Zo is het slaan van de bal soms gewoon gokwerk. Soms wordt een bal te zacht gegooid, waardoor hij al op de grond komt voordat hij bij jou is, maar het is simpelweg niet te zien dat dit gaat gebeuren. Je krijgt dus een ‘strike’ om je oren, die aanvoelt als vals spelen. Als je in het veld staat en de bal wordt met een grote boog geslagen is het ook moeilijk om deze te peilen. Er zijn dus genoeg dingen die R.B.I Baseball 17 in de weg staan.

Toch kun je wel wat meer plezier halen uit de twee speler-stand. Je hebt dan een meer gelijkwaardige wedstrijd, doordat beide gamers dezelfde onvolmaaktheden moeten trotseren. Ook het feit dat er geen verschil zit in niveau van de verschillende teams en spelers zorgt voor een gelijke strijd. Het spel komt dus in deze modus beter uit de verf dan in diens hoofdmodi.

Wat wel voor de gehele game geldt is dat de presentatie heel erg karig is. Er is geen commentaar en er zijn geen cutscenes om de sfeer te verhogen. Het enige wat je hoort is dat de umpire ball, strike of out roept. Het grootse gemis zijn nog wel herhalingen. Als je een homerun slaat verwacht je toch wel op zijn minst dat dit opnieuw wordt getoond, maar nu ga je meteen verder met de volgende play. De game ziet er op zich al heel basic uit, dus wat extra presentatie had zeker welkom geweest.

Hoeveel zeg je?

Dan is er nog de prijs van R.B.I. Baseball 17. Het spel kost 29,99 euro en dat is toch wat aan de hoge kant. Zoals je hebt kunnen lezen is de game zowel in zijn gameplay als modi erg basic. Dit komt gewoon niet overeen met de prijs. Voor 30 euro verwacht je toch wel wat meer dan dat je nu voor je snufferd krijgt. R.B.I. Baseball 17 had dan ook op zijn minst vijf en het liefst tien euro minder moeten zijn om gamers waar voor hun geldt te geven. Wat er te spelen is in de game staat nu gewoon niet in vergelijking met wat er voor het spel wordt gevraagd.

R.B.I. Baseball 17 schotelt je op eerste gezicht een aardige honkbalgame voor. De lage instapdrempel laat ook niet-fans snel van de game genieten en zit er veel meer snelheid in dan een echte honkbalwedstrijd. De arcade gameplay is alleen wel heel erg basic en er zijn teveel dingen die het spel in de weg staan. Het gooien van de bal kent heel weinig variatie en het slaan van de bal is regelmatig simpelweg gokken. Er zijn ook geen cutscenes en commentaar beschikbaar om het geheel wat op te vrolijken. Zelfs als je een homerun slaat, wordt er meteen doorgegaan met de volgende play. Ook het aantal modi is heel basic gehouden en de game is dan ook wat aan de dure kant voor wat je krijgt. De twee speler-stand kom wel wat beter uit de verf, maar kan er bij lange na niet voor zorgen dat R.B.I. Baseball een verplichte aankoop is.

+ Lage instapdrempel
+ Twee speler-stand biedt wat meer speelplezier
+ Roster updates houden de game up-to-date