[Hands-on] Metroid: Samus Returns

Tijdens Gamescom 2017 was Metroid: Samus Returns een van de meest opvallendste titels bij de Nintendo Booth. Dit kwam door het feit dat de 3DS-titel voor de eerste keer speelbaar was voor het publiek. Voor ons was dit dan ook de gelegenheid om aan de slag te gaan met de intergalactische bounty hunter. Onze indrukken lees je hier!

Om te beginnen, Metroid: Samus Returns is een remake van de in 1991 verschenen GameBoy-titel. Hoewel de originele game de basis vormt voor het leveldesign, is er verder weinig van het origineel terug te zien. De game is gemoderniseerd tot een volwaardige 3DS-game en dat houdt in dat de grafische aspecten zijn verbeterd, Samus meer bewegingsmogelijkheden heeft en dat de game meer content biedt dan het origineel. Hierdoor lijkt het niet te gaan om een simpele remake en dat wordt tijdens de speelsessie dan ook bevestigd.

Samus Returns
Het verhaal van Metroid: Samus Returns speelt zich af op planeet SR388 waar de Space Pirates bezig waren met een net ontdekte levensvorm, genaamd Metroid. De Galactic Federation heeft besloten om niet stil te zitten en heeft verschillende teams gestuurd om de plannen van de vijanden te dwarsbomen. Op voorhand leek dit een goede zet, maar geen enkele team geeft teken van leven. Dit is het moment dat een beroep wordt gedaan op Samus. Het is aan haar om alle Metroid op SR388 uit te roeien en het universum te redden. Hoewel dat een lastige opgave lijkt, heeft Samus wel vaker haar mannetje gestaan.

De planeet SR388 biedt verschillende gebieden aan in Metroid: Samus Returns. De demo die wij konden spelen bracht ons naar het eerste level van de game. Het eerste wat opviel was dat de bekende Metroid-formule aanwezig is, namelijk 2D-levels exploreren welke worden afgewisseld door intense gevechten. Ditmaal kunnen de gevechten intenser zijn door het toepassen van een nieuwe aanval: melee-counterattack. Met deze toevoeging kan je de aanval van de tegenstander blokkeren en vervolgens schade aanrichten aan de vijand. Hier zit wel een timing-principe aan verbonden, waarbij oefening vereist is.

Maar daar blijft het niet bij. Naast de melee-counterattack kent Samus in dit avontuur Aeon-krachten. Met dank aan de Aeon-krachten kan Samus verborgen gebieden ontdekken die kunnen leiden tot nieuwe items. Samus zal uiteindelijk meer krachten kunnen krijgen, maar hoe dat vorm gaat krijgen is nog onbekend.

3D-functionaliteit
Tijdens het spelen van de demo valt op hoe sterk gebruik wordt gemaakt van de 3D-functie. Hoewel het in sommige titels weinig deed toevoegen, lijkt Metroid: Samus Returns te laten zien wat de meerwaarde is van de immers bekende functie. In de remake wordt de functie gebruikt om meer diepte te tonen tijdens de 2D-levels, waardoor ik niet meer het gevoel had dat ik een 2D-avontuur aan het spelen was en dat de levels echt tot leven komen. De 3D-functie werd ook toegepast tijdens filmpjes waardoor de beleving net wat intenser werd.

Dit beleving wordt versterkt door de sterke soundtrack. Dit kan verschillen van ambient-achtige deuntjes tijdens rustige omgevingen tot opzwepende muziek tijdens gevechten. Fans van de serie zullen sommige muziekstukken herkennen, waardoor nostalgie de boventoon voert.

Review
De speelsessie kwam na twintig minuten tot een einde. Ondanks dat de speelsessie veel te kort was om een oordeel te kunnen geven, lijkt de terugkeer van Samus er een wordt om niet snel te vergeten. De eerste indrukken zijn in ieder geval zeer positief te noemen. Het was heerlijk om weer met de intergalactische bountyhunter te spelen in een ouderwetse Metroid-game. De review van Metroid: Samus Returns zal binnenkort op Daily Nintendo verschijnen.

Metroid: Samus Returns wordt 15 september uitgebracht voor de Nintendo 3DS. Ga jij deze game kopen? Laat het ons weten in de onderstaande berichtensectie!

Vincent

Ik ben 29 jaar en jarenlang een liefhebber van Nintendo. Dit komt voort uit het leveren van unieke games en consoles waarbij plezier en beleving bovenaan staan. Series als The Legend of Zelda, Metroid, Pikmin en Animal Crossing staan hoog in mijn lijstje.

4 gedachten over “[Hands-on] Metroid: Samus Returns

  • 07/09/2017 om 12:23
    Permalink

    Goed om te lezen dat het 3D gebeuren het waard is om weer eens aan te zetten, al kan ik zelf geen 3D zien en zal daar niks aan hebben.
    Het verhaal in metroid games is vaak wat vaagjes en je moet er echt aandacht aan besteden om het totaalplaatje niet uit het oog te verliezen.
    Geeft wel een reden om ze vaker te spelen. Metroid Fusion was dan ook 1 van mn favoriete games op de GBA die ik meerdere malen heb uitgespeeld (was ook niet erg lang).
    Ga hem niet blind halen, wacht eerst de reviews af.

    PS, laatste alinea mist een woordje

Geef een reactie