WhatsApp product designer over wat hij van de Switch UI vindt

Charlie Deets, de product designer van WhatsApp, geeft zijn mening over de interface van de Switch. Hij was zeer verbaasd.

Na een paar maanden gebruik te maken van de Switch bleef hij maar nadenken over de user interface. Hij kon het niet geloven: “Is dit écht van hetzelfde bedrijf dat die langzame Wii U interface heeft gemaakt?”

The first thing you will notice about the interface is its speed. You can power up the device from a cold start in at about ten seconds. Waking the device from sleep is about as fast as waking your cell phone.

Hij vindt dit heel erg belangrijk voor een draagbaar spelsysteem. Het is ideaal om het snel aan en uit te kunnen zetten, zeker wanneer je onderweg bent, aangezien game-sessies dan vaak minder lang zijn.

To pair Joy-con controllers simply physically attach them to the Switch. A Pro Controller is paired by plugging the controller in via USB into the Switch’s dock. Very low friction.

Het is ook gemakkelijk voor de Switch om te herkennen hoe je de controller precies vasthoudt door simpelweg op de L en R knop te drukken. Dit gaat zeer snel en erg pijnloos.

I can’t be more stoked about how fast and easy screen captures are on the Switch.

Met een simpele druk op de knop maak je een schermafbeelding die rechtstreeks naar je album gaat zonder dat dit de gameplay verstoort. Delen met anderen via sociale netwerken is ook gemakkelijk te doen. Dit is gelijk ook een manier om screenshots op je computer op te slaan zonder dat hier een micro SD-kaart van te pas komt. Hij had wel graag de optie gezien op afbeeldingen via messaging-apps (bijvoorbeeld WhatsApp, Messenger en Telegram) te versuren.

You can set up multiple user profiles on the device and quickly switch between them using the profile icons in the upper left corner of the main UI. The Switch also has an option to allow you to choose what profile to use when you open a game.

Hij vind dit zeer irritant, aangezien de Switch constant zit te vragen met welke gebruiker hij een spel of applicatie wilt openen. Hij had liever de keuze gehad om een gebruiker te selecteren bij het aanzetten van de Switch, zodat hij dit niet iedere keer hoeft te doen wanneer hij iets opent.

To wake the Switch you press the home button. There is a chance this button could be pressed accidentally while in transit.

Gelukkig heeft Nintendo daarop iets bedacht. Je dient een knop drie keer in te drukken nadat je het apparaat hebt aangezet. Hoewel dit irritant lijkt, vindt hij van niet: “It feels like a little warm-up, getting ready to game.” Bovendien kan je deze optie ook uitzetten in de instellingen.

The UI only offers one theme option at this point, a dark mode. I recommend the dark theme.

Het witte thema overweldigt je een beetje als je het op een groot televisie scherm gebruikt. Wanneer het donker is, ligt het scherm de hele kamer op als je de Switch aanzet.

One option is that they could create two UIs: one for mobile and one for external displays. This could make a lot of sense to invest in because the mobile UI allows touch input. When the Switch is hooked up to a television, touch is not available. The other option is they could create a single UI and allow it to work with or without touch input, regardless of the display. This solution would require compromises to the user experience since there are many overlapping constraints.

Nintendo heeft voor de tweede optie gekozen gekozen, en dat is misschien zo slecht nog niet. De UI werkt zoals je verwacht in zowel handheld- als TV-modus, je hoeft niet twee interfaces leren te gebruiken. Hij vind dat Nintendo het goed gelukt is om de UI prettig gebruikt te laten worden in de verschillende stijlen waarin je de Switch kan gebruiken.

Conclusie?

I wish I could rip into this system more and let you know how they could have done things better, but Nintendo really nailed so much of this interface out the gate. My main concern is what feature creep will do to this experience over time. I’ve seen the PS4 start as a fairly clean interface and become noisy and less reliable for the sake of added engagement. I hope Nintendo chooses not to go that route. Engagement doesn’t make a lot of sense in a system level games UI, since the primary purpose of the interface is navigation and control.

Wat vind jij van de interface? Kan het beter volgens jou? Laat het ons weten in de reacties!

Jelle

Ik vind Nintendo en technologie zeer interessant. Ik ben altijd opzoek naar de volgende game met een nieuwe ervaring. Ik stof oudere spellen ook vaak nog wel eens af.

9 gedachten over “WhatsApp product designer over wat hij van de Switch UI vindt

Geef een reactie