Een exclusieve eShop-game voor de Nintendo Switch dient zich aan in vorm van Flip Wars. Het oordeel lees je hier!

Een exclusieve eShop-game voor de Nintendo Switch dient zich aan in vorm van Flip Wars. De chaotische en hectische gevechten in het spel werden eerder al gewaardeerd tijdens een speelsessie bij Nintendo, maar geldt dit ook voor de volledige versie? Het oordeel lees je hier!

Flip Wars is een exclusieve Switch-game die tijdens een Nintendo Direct in april werd onthuld. Hoewel de eShop-titel destijds onder een andere naam door het leven ging, Battle Sports Mekuru (Project Mekuru), was de opzet meteen duidelijk. In Flip Wars is het de bedoeling om zo veel mogelijk panelen te draaien en tegenstanders te dwarsbomen, om vervolgens de overwinning naar binnen te slepen. Dit lijkt een simplistische opdracht om te vervullen, maar het tegenovergestelde is werkelijkheid.

Spelstanden

Voordat je daadwerkelijk aan de slag kan in Flip Wars heb je de mogelijkheid om uit drie verschillende spelstanden te kiezen, namelijk Paneelstrijd, Knock-Outstrijd en Levensstrijd. Elke spelstand wordt gespeeld met vier spelers, die door het eventueel ontbreken van voldoende menselijke spelers aangevuld worden door CPU. De spelstanden hebben elk een eigen wijze waarop gewonnen kan worden. Zo zal je in Paneelstrijd de winnaar zijn als je de meeste panelen hebt omgedraaid, in Knock-Outstrijd als je als laatste overblijft en als je in Levensstrijd diegene bent die de meeste spelers het veld uit heeft gesprongen. Dit lijkt simpel, maar is nog behoorlijk uitdagend. Soms lijkt het halverwege het gevecht al duidelijk wie de winnaar gaat zijn, maar door handige power-ups kan het tij keren, waardoor het einde vaak leidt tot een spannende ontknoping.

De verschillende spelstanden in Flip Wars zorgen er door een kleine wijziging in de doelstelling voor dat een andere ervaring kan worden opgedaan. Dit gevoel wordt versterkt door de gebieden waarin gespeeld kan worden. Er zijn vier verschillende gebieden waarin gespeeld kan worden. Elk gebied wordt gekenmerkt door een specifieke element. Zo zal je in de ene gebied een laser-apparaat hebben die in een keer een boel panelen kan omdraaien en wordt de ander gekenmerkt door hindernissen. Daar bovenop komt een speciale effect die door de kleur van de map geactiveerd kan worden. Denk aan een vloedgolf in blauwe gebieden en elektriciteit in gele gebieden. Dit maakt de verschillende gevechten heerlijk chaotisch, zoals we dat gewend zijn van minigames als Mario Party of titels als Bomberman.

Wie minder of geen beschikking heeft over medespelers kan zijn heil gaan vinden in de online modus van de game. In deze modus is het mogelijk om de eerder benoemde spelstanden te spelen. Dit is momenteel alleen mogelijk in een gerandomiseerde gevecht, waarin je het tegen onbekende mensen opneemt. Tijdens de online-speelsessies viel het op dat de netwerkmogelijkheden beperkt en zwak zijn. Zo geeft de game met regelmaat aan dat de verbinding instabiel is (met dezelfde Switch, op dezelfde locatie en bij andere games geen problemen ondervonden) en is er geen mogelijkheid om het tegen geregistreerde vrienden te spelen. Dit is door weinig gebruikers een grote nadeel en voelt dan ook wat gedateerd aan.

Vermakelijk, maar beperkt

Buitenom de gevechten in multiplayer modus is er niet veel te beleven. Dit lijkt wel te gaan veranderen in de toekomst door middel van updates. Zo zijn een aantal onderdelen nog niet toegankelijk en heeft Nintendo al aangekondigd dat meer functionaliteiten gaan komen. Doordat niet alle opties beschikbaar zijn voelt de vermakelijke game wat beperkt en repetitief aan. Dit heeft dan ook invloed op de duur van speelsessies, want na een sessie van 30-45 minuten heb je het wel gezien. Het is te hopen dat meer levels en verbetering in de toekomst gerealiseerd gaan worden.

Voor een klein bedrag van tien euro heb je met Flip Wars een vermakelijke multiplayer-titel in huis, die het meest tot zijn recht komt in kortdurende speelsessies en lokale multiplayer. Helaas kent de game ook een aantal beperkingen, zoals te weinig modi en gedateerde netwerkmogelijkheden. In de toekomst worden functionaliteiten toegevoegd, waardoor de minpunten net zo makkelijk weggepoetst kunnen worden.

+ Toegankelijk voor jongere spelers, uitdagend voor ervaren spelers
+ Ideaal voor korte speelsessie…
– …te repetitief voor langdurende sessies