Nintendo’s betaalde online service pas in 2018

Voorlopig kunnen gamers de online modi van Switch-games gratis spelen. 

Het was de bedoeling dat deze herfst er een nieuw model voor online gaming voor de Switch zou worden doorgevoerd en hiervoor zou je moeten betalen. Nintendo heeft nu laten weten dat dit is uitgesteld naar 2018. De reden hier achter is onbekend. Tot die tijd kan er gratis online gespeeld worden.

Wel zal de app voor voice chat deze zomer uitkomen. Dit zal een versimpelde versie zijn van het betaalde model. Tevens zijn de prijzen bekend gemaakt voor de online service die in 2018 van start gaat. Het gaat alleen wel om Amerikaanse prijzen, maar hoogstwaarschijnlijk zullen deze hier hetzelfde bedrag zijn, maar dan met een euroteken. Een jaar kost $20, drie maanden $8 en een maand $4.

 

Patrick

Ik ben opgegroeid met Nintendo en daarom blijft dit merk speciaal voor mij. Dit komt natuurlijk ook door de games die zij bieden die toch net iets anders brengen dan die van de concurrent.

24 gedachten over “Nintendo’s betaalde online service pas in 2018

  • 02/06/2017 om 09:41
    Permalink

    Ik ben erg benieuwd naar de app en ik denk zo maar dat de voice chat app komt tergelijk met splatoon 2 omdat er dan ook een hoofdtelefoon uit komt van splatoon

  • 02/06/2017 om 09:59
    Permalink

    Ja 20 euro per jaar is goedkoper dan Sony en Microsoft, maar daar is het online gebeuren ook veel breder en heeft meer functies dan bij Nintendo. Zoals Cloud opslag, streamen naar Twitch en dergelijke, een game kunnen spelen van iemand anders over het internet zonder dat jij deze game in bezit hebt. Of zelfs co-op spelen met iemand die de game niet heeft. Ook de games die je daar krijgt zijn allemaal een stuk recenter als de games die je nu bij Nintendo krijgt.

    • 02/06/2017 om 10:35
      Permalink

      Cloud opslag is wel handig, maar als je erover nadenkt, kost het niet veel voor grote bedrijven. (kleine bedrijven wel) Microsoft geeft bijvoorbeeld 5 GB aan Onedrive-opslag weg, waarom moet ik dan nog steeds 60 euro betalen als ik nog die 5 GB heb? Kan ik dan die saves niet gewoon op mijn gratis Onedrive zetten? Het is niet zo dat saves gigabytes aan ruimte innemen. Streamen naar Twitch kost op geen drol. Als je streamt naar Twitch, zijn de enige servers die belast worden die van Twitch, niet Microsoft of Sony.

      Eigenlijk betaal je dus om features van de OS te gebruiken, en dat vind ik best belachelijk.

      Nou moet ik ook zeggen dat voice chat ook niet zoveel kost, aangezien Skype, Discord, WhatsApp, Facebook en, ja, Wii U chat dit al allemaal gratis doen, dus dat Nintendo specifiek daarvoor nóg een app maakt en daar ook nog geld voor vraagt vind ik ook een beetje overdreven.

      Co-op spelen met een vriend online is inderdaad wel een goede reden voor een hogere prijs, maar om daar dan zoveel extra voor te vragen? Dan gebruik ik liever Download Play op mijn 3DS, ook al is het geen console met de beste graphics.

      • 02/06/2017 om 16:42
        Permalink

        @jelle619 Online opslag kost wel degelijk wat!
        Ik heb vroeger voor een webhoster stage gelopen, daar zie je pas dat het heel veel uitmaakt!

        Microsoft kan makkelijk 5 GB weggeven en Google kan hetzelfde met 15 GB, want dat zijn miljoenen bedrijven.
        Hebben ze meer nodig, kopen ze gewoon een server bij zonder problemen.
        Maar als een gewoon bedrijfje is zelfs 2 GB gratis weggeven aan miljoenen klanten al erg kostbaar.

        Dus onderschat het niet!

        • 02/06/2017 om 23:38
          Permalink

          Als klein bedrijf ik het zeker wat om zoveel weg te geven, maar we praten hier over ‘miljoenen bedrijven’, niet individuen die een server hosten.

          Toen ik zei dat cloud hosting niet veel kostte, bedoelde ik dat ook voor geote bedrijven, niet mensen die zelf een server hebben. 😉

          Maar als Microsoft toch al 5 GB weggeeft, waarom kunnen Xbox-gebruikers er niet voor kiezen om het voor game saves te gebruiken? Dat is eigenlijk waar ik het over had.

    • 02/06/2017 om 23:40
      Permalink

      Wat ik bedoel is, Microsoft geeft al 5 GB gratis weg, waarom kan je niet kiezen om die 5 GB te gebruiken voor saves? Als Microsoft het gratis weggeeft, geven ze duidelijk aan dat het hun niet veel kost voor hun.

      Kleine servers, ja, voor hun is iedere GB héél veel! Maar daar gaat het nu niet om, wij praten over zo’n grote bedrijven die gemakkelijk gigabytes over de toonbank heen gooien.

    • 03/06/2017 om 00:31
      Permalink

      Ik heb mijn originele post al bijgewerkt. Ik weet weldegelijk hoe webhosting werkt. Het is net alsof je zelf een harde schijf moet kopen en dan deze 24 uur per dag aan het internet gekoppeld houdt zodat het altijd en over gebruikt kan worden. Uiteraard heb je daar ook nog een computer (vaak een server variant, maar hoeft niet) nodig om dat te regelen.

  • 02/06/2017 om 16:38
    Permalink

    Nadat ik intensief MK8D had gespeeld, begon ik het idee van betaald online gameplay helemaal niet zo erg meer te vinden.
    Veel te veel mensen die rage-quitten, en servers zijn dan ook nog vaak overbelast (helemaal rond 15:00 CEST, want dan is zowat de hele wereld online).
    Met betaald online heb ik het vermoeden dat de servers veel minder belast gaan worden, en dat er ook minder rage-quitters zullen zijn (en meer loyale gamers).

    • 02/06/2017 om 23:43
      Permalink

      Ik hoop dat het beter wordt, maar Nintendo moet mensen nu eigenlijk overtuigen dat hun nieuwe Switch netwerk stabiel genoeg is om daarvoor te gaan betalen, en dat is voor mij niet echt zo. :-/

  • 03/06/2017 om 06:42
    Permalink

    @jelle619 Je beredenering klopt nog steeds niet. Voor kleine bedrijven kost cloud storage veel en voor grote bedrijven niet? Zij hebben vele miljoenen meer abonnees dan kleine bedrijven dus hebben ze ook veel grotere parken nodig.

    En waarom de vraag: waarom kan je niet kiezen om die 5 GB te gebruiken voor saves? Je saves worden al automatisch opgeslagen voor Xbox in de cloud en de ruimte is onbeperkt.

    Ook zo een vreemde beredenering: Als Microsoft het gratis weggeeft, geven ze duidelijk aan dat het hun niet veel kost voor hun. Telefoonbedrijven geven ook gratis telefoons weg bij abonnementen. Dus telefoons kosten voor hun dan niet veel? Ook hier klopt je beredenering dus niet. Bedrijven geven NOOIT iets gratis weg. Je zal dit altijd ergens moeten betalen of zit al ‘stiekem’ bij de prijs inbegrepen. Zo zit de ‘gratis’ telefoon bij een abonnement het geld voor de telefoon al in de abo inbegrepen en Microsoft haalt geld op voor onder andere zijn cloud opslag door middel van Xbox live Gold.

    • 03/06/2017 om 08:12
      Permalink

      @mradmirals Jij begrijpt het!
      Hoe vaak moet ik dan niet facepalmen wanneer ik mensen hoor zeggen dat ze liever een nieuwe laptop kopen dan een nieuwe Windows installatie, want ‘dan krijg je Windows gratis’?

      Complete onzin!
      De prijs voor je Windows installatie zit al in de prijs van de laptop.
      Het is alleen wel een stuk goedkoper, want OEMs kopen Windows in voor veel minder dan wat klanten via retail moeten betalen.

      Geen idee of dat nog steeds mogelijk is, maar 10 jaar geleden kon ik een custom build PC kopen, kreeg ik een bedrag voor mijn neus.
      Ik vroeg de verkoper om Windows niet te installeren, want ik installeer zelf Linux en de prijs ging al met ongeveer 100 EUR omlaag.

      Maar op het factuur stond nergens vermeld dat Windows in de prijs zat, pas wanneer ik vroeg die niet te installeren stond er zoiets van “PC = 900 EUR, Windows = -100” (ik weet de exacte bedragen niet meer, veel te lang geleden).

      • 03/06/2017 om 10:35
        Permalink

        Om cloud opslag te vergelijken met Windows installaties? Vreemd. Uiteraard kost het besturingssysteem geld, ook als je een nieuwe computer koopt.

        Hmm, wel grappig, wist niet dat je computers zonder Windows kon krijgen, zal ik de volgende keer ook vragen als ik een computer koop!

        • 03/06/2017 om 11:34
          Permalink

          Werkt alleen bij custom PCs.
          Bij merk PCs krijg je er namelijk nog steeds gezeik om, want de een zal misschien je een refund geven voor de Windows licensie, maar de ander zal je een dikke middelvinger geven.

          • 03/06/2017 om 12:48
            Permalink

            Dikke middelvinger? Ha! Dan kan ik toch net zo goed een computer van een ander merk kopen?

          • 03/06/2017 om 13:50
            Permalink

            Of je zoekt een beetje verder, bijvoorbeeld System76: https://system76.com/
            Dat zijn computers die standaard met Ubuntu meegeleverd worden, maar zijn wel een beetje prijzig.

    • 03/06/2017 om 10:31
      Permalink

      Uh? Telefoonbedrijven geven echt geen gratis telefoons weg, en daar heb ik nog nooit in mijn leven van gehoord, en zo hebben die telefoonbedrijven nog nooit geadverteerd. Ik vind het raar dat je gratis cloud opslag die weggegeven wordt vergelijkt met een ‘gratis’ telefoon bij een abbonoment. Het is toch logisch dat je voor je telefoon betaalt bij een abbonoment, dat is het verschil tussen een abbonoment + telefoon en een sim-only.

      En als je 5 GB gratis weggeegt, ja, dan geef je inderdaad aan dat het je niet veel kost, en dat kan ook als je het op zeer grote schaal doet. Je betaald toch per t-shirt minder als je er 10.000 koopt i.p.v. eentje? Uiteraard verdienen ze er wel geld mee, ze gooien je vol met Onedrive spam op nieuwere Windows versies en willen dat je een abbonoment neemt.

      Ik weet dat Xbox cloud saves onbeperkt zijn, maar zoals ik eerder zij, zoveel geheugen nemen saves niet in, 5 GB Onedrive krijgt iedereen gratis, dus waarom zou je dat niet voor saves kunnen gebruiken? (Tenzij je het al vol hebt, natuurlijk.) En zelfs in het geval dat je saves meer dan 5 GB opnemen is het zo te zien nog steeds niet zo kostbaar voor grote bedrijven. Kijk eens om een voorbeeld te nemen naar Apple: zij bieden 50 GB aan voor 1 euro per maand, dus 12 euro per jaar, da’s naar mijn mening niet zo veel, en Apple verdient er nog steeds op. Om daar 60 euro voor te vragen t.o.v. 20? Ik weet het niet hoor…

  • 03/06/2017 om 13:35
    Permalink

    – Je hebt nog nooit van je leven gehoord dat een telefoon gratis bij een abonnement wordt weggeven? en zo hebben ze nooit geadverteerd? Waar heb jij geleefd? Er is speciaal een wet hiervoor in het leven geroepen. Winkeliers mogen sinds vorig jaar het niet meer als gratis bestempelen, maar nu doen ze het op andere manier, maar wat op hetzelfde neerkomt. Vaak zie je dan bij bijbetaling toestel 0 euro staan en 0 euro is gratis

    De vergelijking van de telefoons en de cloud was, zoals je kon lezen, dat beide geld kosten en dat dat gerust ergens wordt berekend. Cloud opslag vergelijken met een t-shirt? Een serverpark voor cloud opslag zal je toch moeten onderhouden. En ook als je meer van iets koopt wil dat niet zeggen dat dat meteen meer dan 90 procent van de prijs scheelt.

    En savegames kunnen tegenwoordig al aardig aan de maat zijn. Zo is Skyrim al bijna 188MB en Final Fantasy XV is zelfs 670MB.

    En gebruik maken van de cloud is niet het enige wat XBox en PS meer bieden qua online features en mogelijkheden dan Nintendo. Nintendo is super basic met zijn online. Altijd al geweest. De prijs van 20 euro is dan ook prima. Zelfde dat ik geen problemen heb met de 60 van PS en XBox.

    • 05/06/2017 om 13:25
      Permalink

      Ja, save games kunnen groot zijn, maar nog steeds vind ik dat je daarvoor nooit zoveel voor kan vragen. Ten eerste kunnen saves gecomprimeerd worden, waardoor ze stukken minder data op de servers innemen. Ten tweede, niet iedere game is ‘Skyrim’ of ‘Final Fantasy XV’ en er zijn genoeg spellen die minder data innemen. Zoals ik al eerder zij, Apple biedt zelfs al 50 hele gigabytes aan voor maar 1 euro waarbij ze ook nog winst maken, ten derde, Microsoft lijkt data zo weinig te schelen dat je cloud saves niet eens ’s uit kan zetten, dus eigenlijk trappen ze zichzelf op de voeten.

      En ja, er is zeker een reden dat die abonnementen bij PS4 en Xbox One stukken duurder zijn dan die van Nintendo.

      Je krijgt ‘gratis’ games bij PS4 en Xbox One, daar betaal je ook uiteraard voor voor. Dus zelfs als je die games niet hoeft, moet je nog steeds iets van de 40 a 50 euro meer betalen, gewoon voor die extra games die je misschien niet eens ’s wilt. Eigenlijk zeggen dat, als je alleen internet wilt, je ook televisie en telefonie moet nemen, en niet iedereen wilt dat. Nintendo vraagt tenminste nog een redelijke prijs, en ja, ze geven ook gratis games weg, maar dat is een kleinere extra, aangezien het VC-spellen zijn. Het abonnement wordt niet veel duurder daardoor, terwijl dat voor volledige titels bij de PlayStation en Xbox wel zo is.