[Review] Puyo Puyo Tetris

Tetris is één van de bekendste spellen ooit. Is deze nieuwe versie van het oude en bekende spel het waard om aan te schaffen? Lees het hier.

Puyo Puyo Tetris is niet zomaar een variant op Tetris, eigenlijk is het namelijk een cross-over tussen het bekende blokkenspel en de minder bekende Puyo Puyo-games. Ik zal even kort uitleggen wat Puyo Puyo inhoudt, aangezien het principe bij Puyo Puyo net wat anders is dan bij Tetris. In deze modus vallen er namelijk geen blokken naar beneden, maar gekleurde Puyos. Deze Puyos moet je laten verdwijnen door ze in groepen van vier van dezelfde kleur naast elkaar te zetten. Dit is best makkelijk om te doen, maar de echte uitdaging zit hem in het maken van kettingreacties. Hoe hoger je kettingreactie, des te hoger je score en des te makkelijker je tegenstanders verslaat. In deze game zal je kunnen kiezen om Puyo Puyo te gebruiken of om Tetris te gebruiken. Tevens is er een optie waar beide versies gecombineerd worden, Tetris Fusion.

Puyo Puyo Tetris pakt het goed aan voor zowel beginnende als ervaren spelers. Je krijgt namelijk geen ellenlange tutorial over de modi met tips, tricks en uitleg. Mocht je interesse hebben in uitleg, dan kan je naar de Lessons-optie gaan in het hoofdmenu. Hier worden tips gegeven over de drie gamestijlen: Puyo Puyo, Tetris en Puyo Tetris Fusion. Je hebt uitleg voor beginners, gevorderden en experts.

Heb je de tips doorgenomen of heb je ze niet nodig, dan kan je beginnen aan de verschillende modi van de game. Als eerste heb je de Adventure-modus. In deze modus doorloop je een verhaal in twee werelden, die van de Puyos en die van de Tetronimos, die samen versmelten, met aan jou en je vrienden de taak om dit te stoppen. Nu is een verhaalmodus bij een game als Tetris al overbodig, want ze hadden dit beter weg kunnen laten en een soort missiesysteem kunnen gebruiken. Van slechte dialogen tot soms huilenswaardige stemmen en personages. Gelukkig is al het gepraat over te slaan met een druk op de knop. De verhaalmodus heeft gelukkig ook wat positiefs. Naast het verhaal moet je namelijk verschillende missies voltooien, waarmee je goed vertrouwd raakt met de verschillende modi van het spel. Daarnaast wordt aan elke missie die je doet een score toegekend, welke varieert van één ster tot drie sterren. Mocht je op zoek zijn naar een goede uitdaging, dan heb je bij het behalen van drie sterren in alle missies een goede kandidaat.

Natuurlijk is het ook mogelijk de modi uit de Adventure-modus los te spelen. In Solo Arcade, Multiplayer Arcade en Online kan je helemaal los gaan met jouw favoriete modus tegen computers, vrienden of vreemden. In totaal heb je zes verschillende modi, waarvan er één exclusief voor Solo Arcade is. De modi die in Multiplayer Arcade te vinden zijn, zitten ook in de Online-modus, maar kan je helaas alleen unranked spelen.

Zoals eerder genoemd zal je één van de zes modi alleen in Solo Arcade kunnen spelen. Deze modus is de Challenge-modus. Hier kan je jezelf uitdagen door middel van tijd uitdagingen, zoals zoveel mogelijk Puyos poppen binnen een bepaalde tijd. Of probeer gewoon om zo’n hoog mogelijke score te krijgen in Tetris of Puyo Puyo.

De overige vijf modi zijn Classic, Party, Big Bang, Fusion en Swap. In de Classic-modus kan elke speler vrij kiezen of hij/zij gebruik wil maken van de Puyo of de Tetris-stijl om vervolgens uit te vechten wie de beste is. In Party-modus wordt dit concept een beetje aangepast, want hier heb je te maken met een tijdslimiet in plaats van een levens en zijn er verschillende voorwerpen die je kunnen helpen je tegenstanders te verslaan. Zo heb je een voorwerp dat ervoor zorgt dat alle blokken van je tegenstanders korte tijd direct naar beneden donderen, of een voorwerp waardoor ze tijdelijk hun blokje niet kunnen draaien. In de Fusion- en Swap-modi zal je beide stijlen moeten leren beheersen. Zoals Swap al doet vermoeden wordt het speelveld tijdens het spel regelmatig gewisseld tussen Puyo Puyo en Tetris. Fusion is net weer wat anders, want in deze modus zal je maar één speelveld hebben waar zowel Puyos als Tetronimos zullen vallen. Je zal echter beide varianten alleen op hun normale manieren weg kunnen spelen. Je moet hier dus tactvoller te werk moeten gaan dan normaal. De laatste modus, Big Bang, is ook meteen de simpelste modus. In deze modus zal er steeds al een opzet voor je klaar staan qua blokken en is het aan jou de taak zo snel mogelijk het level te legen. Als dat lukt zal er een nieuw level verschijnen totdat de tijd op is. Doe je dit beter dan je tegenstander, dan zal je tegenstander na elke ronde schade oplopen.

Al deze modi kan je zonder enige vorm van ranking online spelen, maar mocht je je echte vaardigheid willen testen, kan je online ranked matches spelen. Dit zijn gewone gevechten zoals in de Classic-modus en je mag dus zelf kiezen welke stijl je gebruikt. Er is alleen één nadeel: de game heeft geen goede matchmaking. Als beginneling is het goed mogelijk dat je meteen tegen een pro moet spelen en je dus eigenlijk geen kans hebt om punten te verdienen.

Hoewel alle modi redelijk op elkaar lijken, hebben ze allemaal andere tactieken nodig om er goed in te worden. Elke modus is goed opgezet met makkelijke besturing. De computer gestuurde personages zijn uitdagend, maar niet onoverwinnelijk. Elke modus geeft je wel een aantal uur speeltijd als je alleen speelt, voeg daar een paar uur bij met vrienden en online en de game heeft een prima speelduur. Zeker als je ook nog eens in Adventure voor de maximale drie sterren gaat.

Grafisch is de game niet bijzonder, niet dat het uitmaakt voor een spel als dit. Het hele spel heeft een cartoonachtige stijl, wat goed bij het verhaal past. De muziek in de game is prima. Zo heb je oude bekenden zoals “Tetris A”, maar ook nieuwe nummers. Hoewel het allemaal geen hoogstandjes zijn, passen alle nummers goed in de game en irriteren ze na een paar uur spelen nog steeds niet.

Puyo Puyo Tetris brengt op zich niks nieuws naar de Switch. De gameplay is niet vernieuwend, maar dat haalt niet weg dat de game een redelijk vermakend is. De vijf hoofd spelstanden geven je genoeg om te doen. De Adventure-modus is qua verhaal misschien enorm slecht, maar het is een enorme uitdaging daar in alle missies drie sterren te krijgen. Mocht je de computerspelers beu zijn, kan je je vermaken met verschillende uitdagingen of kan je online de strijd aangaan om je rank te verbeteren of gewoon voor plezier. Het jammere aan de ranked online modus is dat geen rekening wordt gehouden met je vaardigheden. Je kan het zo als beginner tegen een enorm ervaren speler moeten opnemen. Hoewel de game veel content heeft, is het niet echt iets waarvoor je snel het gevraagde bedrag betaalt. Wil je de game wat uitproberen voor je je erin stort, in de eShop is een demo verkrijgbaar.

+ Veel verschillende modi
+ Uitdagende challenges
+ Muziek is een mix van oude bekenden en nieuwe nummers