[REVIEW] The Legend of Zelda: Breath of the Wild (Wii U/Switch)

Na jaren wachten is Breath of the Wild eindelijk verschenen voor zowel de Wii U als de Nintendo Switch. Was het wachten het waard voor deze nieuwe game?

Welkom in Hyrule?

Zoals je waarschijnlijk wel weet van de trailers begint het spel met een wakker wordende Link zonder enige herinnering van wie hij is, wat er is gebeurd en wat hij moet doen. Al snel kom je erachter dat je 100 jaar in slaap bent geweest en het aan jou is om Hyrule te redden van Calamity Ganon, het monster dat opgesloten zit in Hyrule Castle. Al snel zal je merken dat er van Hyrule amper nog wat over is. Af en toe kom je een persoon tegen, of één van de paar kleine steden, maar over het algemeen tref je een verwoest en verwilderd land aan. Hoewel de wereld er op het eerste gezicht enorm leeg uitziet, zal je al snel de kleine dingen gaan opvallen. Van dieren waarop je kan jagen tot kampen van vijanden. Hyrule is dan wel verwoest en de meeste steden zijn verdwenen, je hebt nog steeds genoeg te doen. Niet alleen standaard dingen, maar door middel van het gebruik van bepaalde mechanics kan je ook enorm veel lol hebben. Zo kun je eigen katapult maken of metaal optillen en op vijanden laten vallen. Je krachten en de wereld nodigen je echt uit om te experimenteren.

Verbroken conventies

Aonuma heeft jaren gezegd dat deze Zelda compleet anders wordt dan voorgaande delen. Het was maar afwachten of dat uiteindelijk zou lukken en hoe dat ging uitpakken. Gelukkig heeft Aonuma niks teveel gezegd en zijn alle vernieuwingen enorm goed gelukt en zorgt het voor een zeer diepgaande gameplay. In plaats van ellenlange tutorials en steeds onderbroken worden voor nieuwe informatie, word je in deze game redelijk in het diepe gegooid met een paar hints voor wat je moet doen. Daarnaast maken veel klassieke elementen zoals een onbreekbaar wapen of voorwerpen die je in dungeons moet vinden allemaal plaats voor een nieuwe aanpak. Hartjes en Rupees vind je niet meer in het gras, maar zal je op andere manieren aan moeten zien te komen. Hartjes kan door middel van de nieuwe kookfunctie en Rupees, door speciale dieren, schatkisten en door spullen te verkopen.

Voorwerpen als de hookshot verdwijnen en wapens, schilden en bogen zijn nu breekbaar. Gelukkig kan je overal in de wereld wel vervanging vinden. Daarnaast is het verhaal nu volledig vrij om te volgen hoe jij het wilt. Wil je eerst alle 120 Shrines doen voor je überhaupt aan één van de hoofddungeons begint, dan kan dat. Wil je direct naar Ganon, dan kan dat zodra je van de Great Plateau af bent. De game geeft je zo ongelooflijk veel vrijheid in een enorme wereld dat je regelmatig af zal dwalen van waar je heen wilde omdat je rechts of links van je opeens iets boeiends ziet. Ook voor het eerst in een Zelda-game zijn er stukjes tekst ingesproken. Ook dit is een aangename verandering, het trekt je net wat meer in het verhaal tijdens de cutscenes.

Switch vs Wii U

De Switch- en Wii U-versie verschillen op zich niet heel erg van elkaar. De gameplay en de content zijn hetzelfde. Toch is de Switch-versie net wat superieurder in vergelijking met de Wii U-versie. Zo heeft de Switch in de tv modus wat betere natuurgeluiden, is de resolutie een stukje hoger en zijn er wat extra effecten toegepast om de game wat mooier te laten uitzien. Helaas heeft dat wel tot gevolg dat ook de Switch-versie last heeft van framedrops. Op de Switch heb ik in elk geval geen moment gehad dat de framedrops me echt irriteerden en dat was wel het geval op de Wii U.

Daarnaast heeft de Switch natuurlijk een belangrijke functie die de Wii U niet heeft. In de handheld modus van de Switch kan je namelijk dit enorme spel ook onderweg spelen. In deze modus is de resolutie gelijk aan de 720p van de Wii U, maar de game speelt een stuk beter. Het heeft nog minder framedrops dan bij de tv-modus van beide consoles. Daartegen staat dan dat een aantal van de speciale effecten om de wereld mooier weer te geven in deze modus wel afwezig zijn. Al met al verschillen de games dus niet heel erg veel, behalve dat de Switch-versie onderweg kan worden gespeeld.

Grafisch en muziek

In tegenstelling tot eerdere Zelda-games legt deze game weinig nadruk op de muziek. In de open wereld hoor je over het algemeen enkele piano klanken, maar verder vooral geluiden uit de natuur zoals krekels, uilen, onweer, enzovoort. Misschien lijkt dit een tegenvaller doordat je nu geen iconische muziek zal horen, maar uiteindelijk merk je er niks meer van dat die muziek ontbreekt. Steden, shrines, gevechten en dungeons hebben wel allemaal een eigen muzieknummer.

Grafisch is de game erg mooi. De bijzondere stijl van de game is aangenaam en doet zeker niet onder aan de meer realistische stijlen van andere games. Tijdens gevechten met veel vijanden tegelijk zal je soms last hebben van frame rate drops zoals hierboven ook al aangegeven is. Dit is wat vaker het geval bij de Wii U dan bij de Switch. In een open wereld is het natuurlijk van belang dat je ver in het spel kan kijken op hoge punten en gelukkig is dat in deze game ook het geval. Je kan enorm ver zien (mits het weer het toelaat). Het is dan wel niet 1080p en 60fps zoals nu vaak het mikpunt is, maar de game speelt erg fijn en ziet er goed uit.

De nieuwe telg in de Zelda-serie is een perfecte game om de ene generatie mee af te sluiten en de volgende mee te beginnen. Het is dan wel geen Zelda zoals we gewend zijn, maar dat is totaal niet erg. In de afgelopen jaren is Nintendo druk bezig geweest alle grenzen van Zelda te doorbreken en dat is ze goed gelukt. De enorme open wereld is een genot voor het oog en er is enorm veel in te doen. Van side quests, tot eten koken, van jagen tot shrines verkennen. Hoewel ik bang was dat ik de muziek zou gaan missen in de grote wereld is dat totaal niet het geval. De natuur heeft zó veel geluiden en effecten dat ik het eigenlijk nooit merk dat er weinig tot geen muziek is.

Breath of the Wild is niet perfect vanwege de framerate probleempjes, maar de gameplay, sfeer en de wereld verdoezelen de kleine probleempjes. Bij de Wii U zijn echter de frame rate drops net wat erger dan bij de Switch en daarom is die versie ook net iets lager uitgevallen qua cijfer. Desalniettemin zijn beide versies goed speelbaar en kan je ook op de Wii U dus prima genieten van de game. Heb je dus een Wii U en koop je voorlopig geen Switch dan raad ik je aan de game nu alvast op de Wii U te spelen. Heb je een Switch of koop je er binnenkort één? Haal dan de game op de Switch, de prijzen verschillen niet enorm, maar de Switch is wel de betere versie. Voor zowel doorgewinterde Zelda-fans als nieuwkomers is dit echt een topgame die je sowieso aan je Switch of Wii U-collectie moet toevoegen.

Cijfers: 9.8 Wii U/ 10 Switch