[REVIEW] Tank Troopers

Toen de 3DS net uitkwam, verscheen Steel Divers voor het systeem. Vitei was hiervan samen met Nintendo de ontwikkelaar. Nu een aantal jaar later brengen ze opnieuw een game uit samen met Nintendo genaamd Tank Troopers. Is deze game het waard om aan te schaffen of niet?

Toen de 3DS net uitkwam, verscheen Steel Divers voor het systeem. Vitei was hiervan samen met Nintendo de ontwikkelaar. Nu, een aantal jaar later, brengen ze opnieuw samen een game uit genaamd Tank Troopers. Is deze game het waard om aan te schaffen of niet?

Steel Divers was op zich een redelijke game die uitkwam rond de release van de Nintendo 3DS. De hoop was dus dat in die jaren stilte rondom Vitei er een goede game gemaakt zou worden als volgende project. Helaas is Tank Troopers dat niet.

Eentonig

Tank Troopers is op het eerste gezicht een grappig game. Met je tank moet je verschillende missies uitvoeren, zoals het aanvallen van een vijandige basis, je eigen basis verdedigen of alle vijanden vernietigen. Dit moet je doen in een aantal missies die volledig los staan van elkaar. Er is dus totaal geen verhaal aanwezig in het spel. Nu lijkt dat in het begin niet erg, maar na 10 à 15 missies voel je toch wel het gemis van een verhaallijn en krijg je het gevoel dat je dezelfde missies steeds herhaald, alleen wat lastiger. Dit is enorm jammer en een gemiste kans. Je kan tevens alle missies een tweede keer voltooien met tanks en troopers die je vrijgespeeld hebt. Nu is het vrij onzinnig om alle missies opnieuw te doen, aangezien je er behalve geld niks aan hebt. Geen online ranking, alleen voor jezelf om te kijken hoe je het snelste de missie kan halen.

Besturing

De besturing is heel gemakkelijk en wordt goed uitgelegd tijdens een tutorial van de game. Echt alles wordt in deze uitgebreide, maar snelle tutorial uitgelegd. Zo leer je naast het standaard rijden, sturen en schieten ook hoe je moet inzoomen, je speciale troopers moet gebruiken en hoe je vrij om je heen kijkt. Je leert heel gemakkelijk alle knoppen en bij de eerste missie ben je waarschijnlijk al gewend aan de besturing en gaat alles vanzelf.

Multiplayer

De enige modus die enigzins boeiend is, is de multiplayer modes. In deze modus kan je zowel met downloadplay als normale lokale multiplayer een gevecht houden met of tegen je vrienden. De modus zelf is niet zo heel boeiend, maar doordat je het met vrienden toch uitdagend kan maken is dit de meest boeiende spelstand van de hele game. Stel je eigen tank samen en probeer zo je tegenstanders te slim af te zijn. De onvoorspelbaarheid van mensen maakt dit verreweg de meest interessante manier om te spelen.

Unlockables

Wat Tank Troopers wel leuk doet is dat je veel dingen kan vrijspelen. Met missies verdien je namelijk munten en hiermee kan je nieuwe tanks en troopers vrijspelen voor de modus waarin je zelf je tank kan kiezen. Elke tank heeft zijn eigen statistieken qua snelheid, verdediging, hoeveel troopers je kan gebruiken enzovoort. Elke trooper heeft ook eigen vaardigheden die in gevechten goed van pas kunnen komen. Zo is er bijvoorbeeld een die je tijdelijk versneld laat rijden, eentje die zwaardere kogels afschiet en een ander die je tijdelijk laat verdwijnen. Om alles vrij te spelen heb je flink wat geld nodig en dat geeft enige replay waarde aan de missies.

Grafisch en muziek

Grafisch is er opzich niks mis met de game, het heeft een vrolijke goofy stijl. De werelden en personages zijn niet heel gedetailleerd, maar dat hoeft ook absoluut niet bij de stijl van de game. Alles is cartoony en simpel opgebouwd. Het is wel jammer dat de levels vaak niet interactief zijn en daardoor statisch aanvoelen. Qua muziek hadden Vitei en Nintendo wel wat betere afwegingen mogen maken. Zodra je de game opstart word je begroet door een vrolijk fluitend deuntje, dat heel catchy klinkt en uitnodigt om even op het titelscherm te blijven. Helaas hebben alle levels deuntjes waar op in een of andere manier een fluit in is verwerkt, wat uiteindelijk behoorlijk irritant wordt.

Tank Troopers had op zich potentie een echt leuke game te worden, maar het gebrek aan verhaal en echte doelen zorgen ervoor dat de ervaring snel saai wordt. Halverwege de missies had ik door het herhalende karakter van het spel er eigenlijk al geen zin meer in en dat is zonde. Hoewel de muziek niet constant hetzelfde is, heeft het allemaal dezelfde stijl met irritant gefluit. Voor even is het leuk, maar na een langere tijd zorgt het alleen maar voor irritatie. Grafisch ziet de game er dan wel simpel uit, maar de stijl is erg leuk en zorgt voor een goofy uitstraling. Qua speelstijl zit de game ook goed in elkaar. De besturing is simpel en wordt goed uitgelegd aan het begin van het spel. Wat de game wel enigszins boeiend houdt zijn de beperkte multiplayer modus en de unlockables. Concluderend, het een game die deze lage prijs helaas niet waard is.

+ Leuke grafische uitstraling
+ Veel vrij te spelen
+ Leuke multiplayer, maar…