[REVIEW] Pikmin 2

Pikmin 2 is oorspronkelijk uitgebracht voor de Nintendo Gamecube, maar kreeg later een remake op de Wii. Nu, ongeveer 7 jaar later, is de Wii-versie heruitgebracht als Virtual Console-titel op de Wii U. Is het spel vandaag de dag nog net zo leuk als toen?

Plot & Doel

De gebeurtenissen spelen zich af na het eerste deel van Pikmin. Nadat kapitein Olimar zijn raket heeft gerepareerd en de buitenaardse planeet met Pikmin heeft kunnen verlaten om naar huis te vliegen, komt hij erachter dat het bedrijf waarvoor Olimar werkte vrijwel failliet is en zijn schip, The Dolphin, heeft verkocht. Dit komt doordat Louie, een andere ruimtevaarder, de zeer kostbare gouden PikPik wortels niet kon leveren omdat hij aangevallen werd door een ruimtekonijn. Hé, wacht eens even… een ruimtekonijn? Ik weet het niet hoor, volgens mij houdt Louis iets geheim. Hoe dan ook, van de schrik laat Olimar een van zijn vondsten vallen die hij had gevonden op de Pikmin planeet. De raket van Louie slaat op hol en zuigt zijn vondst op. De raket detecteert een zeer hoge waarde van het voorwerp. De president van het bedrijf stuurt Olimar en Louis terug naar planeet Pikmin om meer voorwerpen te vinden en zo het bedrijf te redden. Dat wordt nogal een klus, aangezien de schuld 10.000 Poko’s bedraagt, een hoog geldbedrag. De Pikmin zullen Olimar, en deze keer ook Louis, moeten helpen langs obstakels te komen om waardevolle voorwerpen te vinden.

Hoewel ik dit plot niet zo spannend vind als het eerste deel van Pikmin, vind ik het wel beter voor beginnende spelers van de serie. Het probleem met het eerste deel is dat je maar 30 dagen de tijd hebt om alle onderdelen van je raket te vinden en de planeet te verlaten, omdat anders de zuurstof opraakt. In Pikmin 2 krijg je een onbeperkte hoeveelheid dagen om genoeg voorwerpen te vinden met een waarde waarde van 10.000’s Poko’s of meer. Zoals ik al zei, dit is minder spannend, maar veel fijner voor mensen die de serie voor het eerst spelen. Als je het in het eerste deel niet lukt om alle onderdelen op tijd te vinden, verlies je het complete spel en moet je helemaal opnieuw beginnen, wat ik persoonlijk wel een erg hoge straf vind. In Pikmin 2, kan je op je gemak de wereld ontdekken en naar waardevolle voorwerpen zoeken, wat een stuk fijner is voor beginnende spelers.

Gameplay & Besturing

De besturing is over het algemeen zeer goed. Het voelt zeer natuurlijk aan en ik wist al snel wat ieder knopje precies deed. Het aansturen van de Pikmin naar de juiste locatieswerkt ook vrij goed in combinatie met de IR-sensor, al kwam het bij mij wel eens voor dat ik ernaast richtte terwijl mijn gevoel zei dat ik wel goed richtte. De gameplay is ook erg goed. Het managen van Pikmin is gemakkelijk en de sterke (en zwakke) kanten van de verschillende soorten Pikmin kunnen goed worden benut. Zo heb je bijvoorbeeld rode Pikmin die vuurbestendig zijn, maar niet tegen water kunnen, terwijl blauwe Pikmin dit wel kunnen. Ook kan je switchen tussen Olimar en Louie zodat je op twee verschillende plekken tegelijkertijd kan zijn. Dit maakt het nog belangrijker om je Pikmin goed te managen. Ik zelf vond dit niet zo interessant om te gebruiken en probeerde vaak met 1 personage het spel te spelen. Wat ik wel goed vind, is dat het spel je probeert te helpen wanneer je vast zit. Zo zat ik eens een keer vast omdat ik te weinig Pikmin had, totdat het spel me na een tijdje herinnerde dat ik met het andere personage meer Pikmin moest brengen om verder te komen.

Conclusie
Pikmin 2 maakt het een stuk leuker voor nieuwkomers. Het managen van Pikmin is net zo leuk als het origineel en de besturing voelt natuurlijk aan, waardoor iedereen gemakkelijk in het spel kan komen. Het wisselen tussen Olimar en Louis voelde een beetje aan als een gimmick, waardoor ik het een beetje genegeerd heb. Ook was een soort ‘hard mode’ leuk geweest voor mensen die al het eerste deel gespeeld hebben en daar goed in zijn geworden. De 2-P battle is leuk, maar je moet het vooral zien als een extraatje die je voor even zoet kan houden.

Hoewel het geen invloed zal hebben op het cijfer dat ik voor dit spel geef aan het einde van deze review, heeft de Virtual Console-port van het spel opzicht wel last van kwalen. Zo vind ik het erg lang duren voordat de game opgestart is en klaar voor gebruik. Dit komt waarschijnlijk omdat de Wii U helemaal opnieuw moet gaan starten om naar een soort ‘Wii-modus’ te gaan zodat het spel kan worden gestart. Ook lijkt de game in een lagere resolutie te zijn dan dat ik ben gewend van Wii-spellen op discs. Wat ook verwarrend is, is dat de Wii-menu knop in het HOME-menu je niet naar het Wii-menu brengt, maar het Wii U-menu. Wat wel handig is, is dat als je je opgeslagen data van de disc-versie van Pikmin 2 wilt gebruiken in de Virtual Console, dat kan. Indien er opgeslagen data van Pikmin 2 in de Wii-modus van de Wii U is, zal de Virtual Console dat gebruiken.

Voor 20 euro heb je een leuke spel in je collectie, al is het aan te raden om onze review van Pikmin 3 te bekijken, welke innovatie besturing via de gamepad combineert met goede aspecten van zowel het eerste als het tweede spel uit de serie.

De grootste plus- en minpunten op een rij:

+ Besturing voelt erg natuurlijk
+ Gemakkelijk voor nieuwkomers van de serie
+ De verschillende soorten Pikmin voegen veel toe aan de game
+ Het managen van Pikmin gaat soepel
+ Zeer gedetailleerde omgevingen
+ Pikmin 2 is moeilijk te krijgen op disc, dus mensen die eerder niet aan dit spel konden komen kunnen dit nu wel
+ Opgeslagen data in de Wii-modus van de Wii U te gebruiken in de Virtual Console

– Het spel duurt lang om op te starten
– Het wisselen tussen Olimar en Louis voegt niet veel toe aan het spel
– Weinig uitdaging, geen ‘hard mode’ voor spelers met ervaring
– De resolutie lijkt lager te zijn dan andere Wii-spellen

Cijfer: 8,5

Jelle

Ik vind Nintendo en technologie zeer interessant. Ik ben altijd opzoek naar de volgende game met een nieuwe ervaring. Ik stof oudere spellen ook vaak nog wel eens af.

9 gedachten over “[REVIEW] Pikmin 2

Geef een reactie