[REVIEW] Azure Striker Gunvolt 2

Kan het kwaad om de game te laten liggen, of kun je het kwaad stoppen?

Wie vroeger Mega Man-games heeft gespeeld, is eigenlijk wel bekend met het concept van Azure Strike Gunvolt. In de basis doet de gameplay van het spel dan ook terugdenken aan die nostalgische oude tijd. Samen met het personage Gunvolt begeef je je door een side scrolling platformer vol moordlustige vijanden en verschillende obstakels. Aan jou de taak om levend het einde van het level te halen, terwijl je steeds verder in het level geraakt. Azure Striker Gunvolt laat zich het beste omschrijven als run- and gunactie.

azurestrikergunvolt2verhaalVerhaal
Het verhaal van Azure Striker Gunvolt 2 speelt zich af na de incidenten die plaats hebben gevonden in het eerste deel. Ik heb zelf dit eerste avontuur niet gespeeld, wat het voor mij dan ook wat moeilijker maakte om het verhaal geheel te volgen. Desalniettemin is het spel prima speelbaar als je de gebeurtenissen uit het vorige deel niet hebt meegemaakt. Zo wordt er in het spel een nieuw kwaad geïntroduceerd dat uiteraard ook haar eigen sluwe plannen kent. Je neemt het op tegen ‘Eden’, een internationale corrupte organisatie die maar al te graag de macht in de wereld geheel naar zichzelf toe trekt.

Het verhaal wordt in-game vertelt aan de hand van verschillende live gebeurtenissen en dialogen. Soms wordt een level even stilgelegd zodat eerst weer een deel van het verhaal kan worden verteld, alvorens je verder kunt met de rest van het level. In het begin zorgt dit dat je een goed overzicht krijgt van de personages en het verhaal. Soms werd het echter wel een beetje storend omdat die dialogen veelvuldig werden ingezet op momenten dat je liever verder was gegaan met het verkennen van de speelwereld. Voornamelijk als dialogen een derde van je scherm in beslag nemen, net op het moment dat je in een hevig gevecht zit. Als het verhaal zelf ook niet zo heel diepgaand blijkt, wordt de neiging om de start-knop in te drukken om fragmenten te skippen ook steeds groter. Soms wordt een situatie ellende lang uitgerekt, terwijl het veel simpeler kan.

azurestrikergunvolt2Oog voor detail
Terwijl je je door de speelwereld beweegt gebeuren er een heleboel verschillende dingen. Een hiervan is opvallend: het oog dat de makers hadden voor het aanbrengen van detail. Niet alleen kun je vijanden kapot maken met je aanvallen, maar dikwijls zijn er ook momenten dat je aanvallen schade zullen doen aan de omgeving. Loop maar eens met een Flash Field langs een raam. De kans dat deze aan diggelen zal liggen is best groot. Tevens zijn er wel andere dingen die ruiten doen breken, bijvoorbeeld vijanden.

Het zijn kleine dingen, die een groot verschil maken. Zo zorgen ze er nu juist voor dat de sfeer van het spel constant interessant blijft. Je voelt de actie. Wat heel goed meewerkt voor de sfeer van de muziek zijn de soundtracks en de geluidseffecten. Heel de tijd wordt je ermee geconfronteerd dat het een uitdagend Japans spel is door de snelle Japanse muziek en voice-overs die je op de achtergrond hoort.

Twee personages
In Azure Striker Gunvolt 2 krijg je de mogelijkheid om met twee verschillende personages te spelen. Zo ga je op pad met Gunvolt, om zo in het rond te schieten met zijn gun en vijanden te slim af te zijn met zijn Flash Shield. Dit is een elektisch veld dat je om je personage heen creëert om zo schade toe te brengen aan vijanden om je heen. Deze kracht kun je gebruiken zolang een bepaalde meter niet leegloopt. Na gebruik moet je Flash Field even rusten om de meter weer vol te laten lopen. Gunvolt kent verder een heel stel abilities die je door de loop van het spel kunt ontwikkelen. Daar blijft het echter niet bij. Er zijn extraatjes!

Nu kun je ook op pad met Copen, een presonage dat ook een rol vervulde in het vorige spel maar toen niet speelbaar was. Copen kenmerkt zichzelf door de mogelijkheid om ook een krachtige elektrische straal langs zich heen te laten richten, en richting vijanden te dashen, wat er voor zorgt dat de speelstijl met Copen toch al snel anders aanvoelt dan Gunvolt. Na eerst met beide personages kennis te hebben gemaakt kun je zelf kiezen met welk personage je verder speelt. Beide kennen hun eigen campagne, waarbij de obstakels die je tegenkomt zijn aangepast aan de mogelijkheden van de gekozen protagonist. Door de verschillen tussen de personages levert dit ook interessant design op in de levels.

azurestrikergunvolt2eindbaasEindbazen
Op een gegeven moment wordt het spel toch wel enigszins voorspelbaar als het gaat om wat je binnen een level kunt verwachten. Zo zul je je elk level door een grote hoeveelheid vijanden heenwerken om aan het einde het op te nemen tegen een eindbaas. Hoe deze eindbazen echter verslagen moeten worden is vrij eentonig te noemen. Het enige wat je elke keer moet doen is hun aanvallen ontwijken en uiteraard zelf schade aanbrengen. Je schiet, ontwijkt, je schiet, je ontwijkt. Het aanvalspatroon dat jij er op loslaat blijft dus vrijwel hetzelfde. De variatie zit hem voornamelijk in de aanvalspatronen van de vijand zelf. Elke vijand kent zijn eigen aanvalspatroon die je eerst moet doorgronden om zijn aanvallen juist te kunnen ontwijken. In sommige gevallen kan dit tot zeer moeilijke momenten leiden waarbij je een baas met trial- en error verslaat.

azurestrikergunvolt2moeilijkHet hoofd boven water met kuddo’s
Op dat soort momenten is er echter wel een manier om het hoofd boven water te houden. Als je het slim speelt kun je namelijk tactisch genoeg worden om die lastige eindbaas te verslaan. Een interessante feature tijdens deze scenes is namelijk de aanwezigheid van een soort van kuddo-meter. Des te meer schade je weet aan te brengen aan een vijand zonder dat deze jou schade toebrengt, des te meer punten je krijgt. Deze meter wordt echter gereset op het moment dat de tegenstander je schade toe weet te brengen. Op die manier wordt je toch gemotiveerd om op moeilijke momenten jezelf uit te dagen. Er staat immers een score op het spel en je wilt een hoge score. Hiermee kun je namelijk crafting materialen vrijspelen. Deze gebruik je om abbilities te ontwikkelen en te upgraden, om zo sterker te staan in de strijd tegen ‘Eden’

Conclusie
Azure Striker Gunvolt 2 is een goed uitgewerkt spel met een goede dosis actie en sfeer. De moeilijkheidsgraad ligt enigszins hoog, voornamelijk op het moment dat je het opneemt tegen sterke vijanden, desalniettemin bleef ik wel gemotiveerd om het te blijven proberen. Doordat je met twee personages kan spelen, brengt dit interessante momenten binnen de gameplay. De personages voelen anders aan wat voor afwisseling binnen het spel zorgt. Wel weet het spel enige frustratie te brengen met de verhaalvertelling. Het verhaal is alles behalve uitgebreid. Toch proberen de makers het groots uit te pakken waardoor er heel veel momenten zijn waarbij je bij veel verhaalmomenten denkt: boeien, dit voegt echt niets toe. Ik wil verder met de gameplay!

+ Copen als tweede personage
+ Interessant level en gameplay design
+ Het spel kan moeilijk uit de hoek komen, maar blijft toch leuk
+ Er is zeker oog voor detail in het design

– Het verhaal is alles behalve memorabel
– Dialogen zijn soms irritant, storend tijdens het spelen

Cijfer: 7.5

Kevin de Bruin

Redacteur en Communicatie Manager. Mijn naam is Kevin en ik schrijf graag over van alles en nog meer. Bij dezen ben ik gaan schrijven voor Daily Nintendo om jullie te voorzien van het laatste Nintendo nieuws. Als aanhanger van die 'softe' Nintendo Games, doe ik met alle liefde verslag.

Geef een reactie