[REVIEW] Dragon Quest VII: Fragments of the Forgotten Past

Na ruim 16 jaar kunnen we in Europa eindelijk aan de slag met Dragon Quest VII: Fragments of the Forgotten Past. Wij hebben de game voor je getest.

Na ruim 16 jaar kunnen we in Europa eindelijk aan de slag met Dragon Quest VII: Fragments of the Forgotten Past. De game heeft op grafisch gebied voor de 3DS een complete make-over gekregen, maar weet het spel op de overige gebieden na 15 jaar ook nog steeds indruk te maken?

Dragon Quest VII is een typisch Japanse turn-based RPG, welke in 2000 erg goed werd ontvangen op de Sony Playstation. Het is nu 16 jaar later en de game is nu ook op de 3DS verschenen. Deze versie is bovendien de eerste versie welke ook in Europa is uitgekomen daar het spel destijds voor de PS1 alleen in Japan verscheen. De ideale kans dus om als Westerling alsnog van deze Dragon Quest-titel te genieten!

Een mooi begin

Dragon-Quest-VIIMeteen bij het opstarten van de game merk je dat Square-Enix het spel niet zomaar heeft overgezet naar de 3DS. Grafisch is de titel namelijk compleet onder handen genomen. Wie de beelden van het origineel kent weet dat dit gekenmerkt wordt door een 2D-perspectief. In de remake is daar geen sprake meer van. De Nintendo 3DS-versie heeft nu 3D-beelden die er verzorgd, gedetailleerd en kleurrijk uitzien. De sprookjesachtige wereld trekt je meteen het spel in, animaties ogen goed en monsters zien er stuk voor stuk erg mooi uit. Alles loopt erg soepel en met een goed werkend camera-systeem kun je de vele gebieden gemakkelijk ontdekken. Dragon Quest VII oogt in zijn totaliteit erg goed en behoort zeker tot de grafisch indrukwekkendere 3DS-titels. Er is wel een heel klein minpunt, en dat is dat er soms sprake is van lichte pop-up, met name wanneer je in de bossen loopt.

Een traag begin, maar daarna…

Het verhaal van Dragon Quest VII draait om een naamloos personage en zijn vrienden welke een mysterieuze tempel ontdekken en er zo achter komen dat het eiland waar ze wonen niet het enige land op de wereld is. De eilanden die ze ontdekken hebben elk hun eigen probleem, welke jij gaat oplossen. In Dragon Quest VII ga je regelmatig terug in de tijd met als doel werelden uit het verleden van het kwaad te verlossen en deze zo te redden voor de ‘toekomst’. Om de verschillende werelden uit het verleden te bereiken heb je fragmenten nodig, waar je tijdens je avontuur naar op zoek moet.

Jammer is dat het begin van het verhaal erg traag verloopt. Bijna twee uur lang moet je aan het begin rondlopen over het begineiland en verschillende locaties bezoeken om het verhaal voort te zetten. Tot dan kom je nog geen monster tegen waardoor de game een relatief traag en vrij saai begin kent. Laat je daar echter niet door afschrikken, na de eerste twee uur begint de game namelijk pas echt.

Tijdens je avontuur  ga je op zoek naar de eerder genoemde fragmenten om te tijdreizen, bezoek je verschillende eilanden, en zul je uiteraard de nodige dungeons gaan doorkruisen. Deze bestaan uit een combinatie van puzzels en gevechten met vaak ook een eindbaas om te verslaan. Zoals net al aangegeven kent het spel turn-based gevechten. Tijdens deze momenten zullen jouw team en vijand om en om een actie kunnen nemen. Wanneer je aan de beurt bent kun je kiezen tussen een normale aanval, in de verdediging gaan of juist kiezen voor een een speciale attack. Je kunt spells gebruiken en als je het niet meer ziet zitten kun je ervoor kiezen weg te lopen van de vijand of snel te healen met items. Door veel te vechten maak je jezelf en je team sterker waardoor moeilijkere tegenstanders makkelijker zijn te verslaan. Om ook later in de game sterk genoeg te zijn is veelvuldig de strijd tegen vijanden aangaan noodzakelijk.

dragon-quest-7-fragments-of-the-forgotten-past-1473600016

Tijdens het spelen maak je ook veel gebruik van de menu’s waar je onder andere je items kunt vinden, je team kan uitrusten met wapens en tijdens gevechten attacks en spells kunt kiezen. Een minpunt komt hierbij echter duidelijk naar voren. De menu’s zijn ten opzichte van het origineel nauwelijks aangepast en voelen daardoor vaak gedateerd aan en werken niet altijd even lekker. Opties om bijvoorbeeld gevechten sneller te laten lopen ontbreken hierdoor ook nog steeds. Het is een gemiste kans dat Square-Enix dit gedeelte niet heeft gemoderniseerd, al zullen fans van JRPG’s de minpunten waarschijnlijk iets minder erg vinden. Een sterk punt is wel dat het gevechtssysteem nog steeds  vrij diepgaand is met een grote hoeveelheid spells, abilities en attacks. De verschillende personages kennen allemaal ook hun eigen vechtstijl. Dragon Quest VII: Fragments of the Forgotten Past kent daarnaast ook een klassensysteem. In totaal kun je uit 16 klassen kiezen waarmee je characters kunt omtoveren tot bijvoorbeeld magiëer of sterke fighter.

Enorm veel content

Dragon Quest VII: Fragments of the Forgotten Past stond al bekend om de grote hoeveelheid content en daarin is niets veranderd. Toch was ik verbaasd hoe snel ik door de game heen speelde. Een goed teken want dat komt doordat het spel gewoon erg lekker weg speelt en het verhaal je aandacht vast weet te houden. Het redden van de verschillende werelden en het verzamelen van fragmenten is leuk om te doen. De verschillende werelden met ieder hun eigen problemen houden de gameplay divers en zijn op een goede manier uitgewerkt. Zo kom je in het begin bijvoorbeeld op een eiland waar alle mannen alleen zijn omdat alle vrouwen zijn verdwenen. De dialogen met hulpeloze mannen zonder vrouw zijn leuk en vaak ook komisch om te lezen.

Maar ook het doorzoeken van kekers met de nodige vijanden zitten goed in elkaar. De gevechten gaan soepel en tegenstanders bieden goede uitdaging waarbij de moeilijkheidsgraad op de juiste manier omhoog gaat. Daarnaast is het fijn dat de game tijdens het verhaal telkens duidelijk aangeeft waar je naar toe moet gaan. Zo loop je niet doelloos te zoeken waar je nu eigenlijk heen moet gaan om verder te komen.

dragon-quest-vii-1Verbeteringen ten opzichte van het origineel

Op de PS1 was Dragon Quest VII: Fragments of the Forgotten Past al een prima titel, maar had het wel wat minpunten. Square-Enix heeft voor de 3DS-versie er een aantal aangepakt. Backtracken is bijvoorbeeld verminderd dankzij een permanente radar in het onderste scherm en het klassensysteem werkt aanzienlijk soepeler doordat je minder hoeft te grinden. Het zijn een aantal kleine aanpassingen die de algehele speelervaring ten goede komen.

Dragon Quest VII: Fragments of the Forgotten Past is al met al een erg sterke JRPG op de 3DS. Het begin is ietwat saai en traag, maar laat je daar niet door afschrikken. De game kent een mooie grafische stijl, een interessant verhaal en minpunten uit het origineel zijn veelal aangepakt. Ook de gameplay ziet goed in elkaar. Het is alleen jammer dat Square-Enix de menu’s niet heeft gemoderniseerd, maar daar zullen veel fans van JRPG’s vast doorheen kijken. Gamers die van RPG’s houden kunnen met Dragon Quest VII: Fragments of the Forgotten Past flink wat uren gaan genieten.

+ Grafisch erg mooi geworden
+ Goed battle-systeem
+ Leuk verhaal met veel content