Daily Nintendo

Jouw online Nintendo Magazine

[Gamescom] Preview Q.U.B.E. 2

Tijdens Gamescom hebben wij de mogelijkheid gehad om een Early-Alpha versie van Q.U.B.E. 2 uit te proberen. Onze bevindingen lees je hier.

Tijdens Gamescom hebben wij de mogelijkheid gehad om een Early Alpha-versie van Q.U.B.E. 2 uit te proberen. Onze bevindingen lees je hieronder.

Q.U.B.E verscheen eerder op onder andere de Nintendo Wii U. In dit spel trok je handschoenen aan en mocht je verschillende puzzels oplossen, waar dan een heleboel kubussen bij betrokken waren. Het spel werd ontzettend goed ontvangen. Nu lijken de makers het concept weer uit de kast te trekken om een vervolg te ontwikkelen. Tijdens Gamescom hebben Jorden en ik deze al met een Xbox-controller in de hand mogen voorproeven.

Q.U.B.E. 2Gameplay
Wat opvallend aan de gameplay van Q.U.B.E. 2 is, is dat je in een wereld wordt gegooid waarin je geheel mag spelen met blokken. In de alpha die wij hebben gespeeld kon je via handschoenen op het scherm verschillende blokken manipuleren. Zo kon je bijvoorbeeld specifieke blokken blauw kleuren om ze als trampoline te gebruiken, blokken rood kleuren om ze zo uit de muur te laten komen en als opstapjes te gebruiken, of blokken groen kleuren om op die manier te zorgen dat er nieuwe groene blokken uit een muur naar beneden vielen. Deze verschillende mogelijkheden kun je ook combineren. Zo kun je een groen blok uit de muur laten vallen, deze laten stuiteren via een blauw blok en deze vervolgens vooruit pushen door een rood blok uit de muur naar voren te duwen. Deze combinaties gebruik je om verschillende puzzels op te lossen en verder te komen in Q.U.B.E. 2. In ieder geval zijn wij benieuwd wat voor mogelijkheden we nog meer kunnen verwachten.

Level-elementen
Van wat we hebben gezien werden de verschillende elementen goed afgewisseld en kreeg je telkens weer een nieuwe mogelijkheid erbij om mee te experimenteren. Waar je begon met jezelf af te schieten door blauwe trampoline-blokken, moest je al snel ook platforms creëren waar je dan op kon landen na het springen. Soms moest je ook groene blokken naar beneden laten vallen, zodat je weer verder kon puzzelen. Een stuk dat ik mij nog goed herinner is dat je lasers had en je je in een kleine kamer bevond met een rollende ondergrond die je steeds dichter naar de lasers toe dreven. Je moest een muur maken om zo te zorgen dat je veilig was voor de lasers, of een trampoline om er overheen te springen. Als het spel meer van zulke afwisselende momenten brengt zorgt dat zeker voor het één en ander aan spannende en interessante momenten.

Wel is de vraag in hoeverre het concept echt weet af te gaan wijken van het eerste spel. De demo liet niet zien of we hele nieuwe dingen kunnen verwachten. Wordt het geen herhaling-trucje?

Besturing
We hebben de alpha op een Xbox-controller gespeeld, wat betekent dat we niet kunnen zeggen hoe het spel qua besturing zal zijn op een Nintendo-console. Wel kunnen we zeggen dat wat we gespeeld hebben, wel redelijk overeenkomt met wat we eerder terugzagen in het het eerste deel, die ook naar de Nintendo Wii U is gekomen. Onze verwachtingen zijn dan ook dat het spel enigszins hiermee in lijn zal komen te liggen. Desalniettemin is het vooralsnog gissen omdat we nog niet weten hoe de controller van de NX eruit komt te zien. Daarnaast speelt ook dat Q.U.B.E 2 vooralsnog niet met zekerheid naar een Nintendo-console komt. Helaas zal de game sowieso niet uitkomen op de Wii U, omdat de console Unreal Engine 4 niet ondersteunt, maar de ontwikkelaars denken wel na over een Nintendo NX-release.