[REVIEW] 3Souls – Episode 1: Nelesa

Zorgt het spelen met iemands ziel voor een unieke belevenis?

Toen 3Souls werd aangekondigd was ik een beetje sceptisch over één van de keuzes die Red Column had gemaakt. De game wordt namelijk in verschillende episodes uitgegeven. Dat is op zich niet erg, maar niet elk genre komt hiervoor in aanmerking. Vooral titels met een sterk verhalend karakter zijn ideaal om in verschillende hoofdstukken aan te bieden en niet als geheel. Een spannende cliffhanger is in dit soort games gemakkelijker voor elkaar te krijgen. 3Souls is echter een puzzel/platform-game en die wil je in één ruk uitspelen. Nu kan je alleen met het eerste hoofdstuk aan de gang, waarin je de controle krijgt over Nelesa.

Interessante mix

3Souls maakt gebruik van een hele interessante grafische stijl. Het hoofdpersonage en alles wat gevaarlijk is voor de speler worden in retro 8-bit graphics weergegeven. De rest van de levels zijn met de hand getekend, maar ook hier geldt: minder is meer. Dit lijkt een hele vreemde combinatie, maar komt wonderwel heel goed uit de bus. Tevens past de muziek precies bij de grafische stijl. Het behoudt de minimalistische stijl van de graphics, maar het verhoogt de sfeer van het spel enorm. Op audiovisueel vlak weet 3Souls dan ook veel indruk te maken, ook al is er in principe niet veel spektakel te zien of te horen. Het is een unieke combinatie die je niet veel tegenkomt op de Wii U.

3souls-episode-1-nelesa-1

Gamen met de GamePad

3Souls is ook één van de weinige games voor de Wii U die goed gebruik maakt van de verschillende functies van de GamePad. Met het tweede scherm kun je namelijk in de ziel van het hoofdpersonage kijken en zo haar gemoedstoestand zien. Tevens heb je de controller nodig om Nelesa te helpen met verschillende opdrachten en/of puzzels. Hierbij moet je onder andere denken aan het blazen in de microfoon om een ventilator aan te zetten en het weghalen van stof op een plaket, zodat deze leesbaar wordt. Ook de camera van de GamePad speelt een grote rol in het spel.

John Rambo

De eerste 15 minuten van de game zijn dan ook heel tof. Nelesa laat zich nauwkeurig besturen en het platformen werkt goed. Tevens zijn de eerste puzzels heel subtiel, en ook het gebruik van de GamePad is goed geïmplementeerd. 3Souls zwelgt je dan helemaal op en je krijgt echt het idee dat jouw wereld en die van Nelesa één zijn. Helaas weet de ontwikkelaar deze sfeer niet vast te houden en gaat de game langzaam maar zeker de mist in.

Waar de ontwikkelaar volledig de fout in gaat, is dat ze de gameplay niet hetzelfde hebben aangepakt als het audiovisuele gedeelte. Waar ze eerst van ‘minder is meer’ zijn uitgegaan, wordt er opeens overgeschakeld naar ‘(veel) meer is meer’. De ontwikkelaar probeert te hard om de speler het idee te geven dat de echte wereld en de game-wereld één zijn. Je moet soms zoveel handelingen doen in de echte wereld, dat je compleet uit de game wordt gehaald. Dat is echt een doodzonde, want de sfeer van 3Souls is juist het sterkste punt van de game en dat wil je niet onderbreken. Je kunt het vergelijken met dat je heerlijk ligt te slapen, maar de buren besluiten om midden in de nacht alle Rambo-films op maximale volume te gaan kijken: daar wordt je niet vrolijk van.

3souls-episode-1-nelesa-2

Wat jij wil

Nu zijn er wel leuke puzzels aanwezig in 3Souls, maar sommige zijn niet goed uitgewerkt en velen maken gebruik van het ‘trial and error’-principe. Op sommige moment ga je ook gewoon dood, omdat het moet. Niet omdat je skills niet goed genoeg zijn, maar omdat de game dat wil. Je moet zelfs af en toe letterlijk een sprong in het diepe maken. Sommige puzzels voelen ook heel erg oneerlijk aan en vragen heel veel geduld van de speler, ook al is het duidelijk wat je moet doen. Dit zorgt voor onnodige frustratie.

Helaas wordt de gameplay soms ook verstoord door de framerate. Het is twee keer voorgekomen dat het spel uit het niets ging stotteren en hier niet meer mee is opgehouden. De game is dan niet te spelen, maar vreemd genoeg krijg je dan wel de mogelijkheid om een ‘triple-jump’ te maken. Er zit dus een bug in de game die dit veroorzaakt. De enige oplossing is om de game af te sluiten en weer opnieuw op te starten.

Positief blijven

Is er buiten het geweldige audiovisuele gedeelte dan helemaal niets positief te melden over 3Souls? Jazeker, het verhaal zit ook goed in elkaar en is heel interessant. De ontwikkelaar heeft hier wel weer gekozen voor minder is meer en ook hier pakt het heel erg goed uit. Ik was heel bang dat de episodische content helemaal niet zou passen bij een puzzel/platformer, maar Red Column heeft er voor gezorgd dat ik mijn mening moet bijstellen. Ik ben door het verhaal heel erg benieuwd naar het volgende deel.

3souls

3Souls – Episode 1: Nelesa is op audiovisueel vlak geweldig en het verhaal zit goed in elkaar, maar hetzelfde is helaas niet te zeggen over de gameplay. De minimalistische graphics en geluid zorgen voor een indrukwekkend geheel die er voor zorgen dat de speler zich helemaal verliest in de wereld van Mustland. Helaas word je daar ook meerdere keren uitgetrokken, want de gameplay vraagt vaak dat je te veel handelingen in de echte wereld moet doen. Hierdoor verlies je het contact met de game en gaat de geweldige sfeer compleet verloren. Tevens zijn er oneerlijke puzzels die voor onnodige frustratie zorgen en is het ‘trial and error’-gehalte heel hoog. Hopelijk leert Red Column hier van en zorgen ze er voor dat de gameplay van de volgende hoofdstukken wel de hoge kwaliteit halen van de audio en graphics.

+ Interessante grafische stijl
+ Sfeerverhogende muziek
+ Goed verhaal