[REVIEW] Pokémon GO

Altijd al een Pokémon-meester willen worden? Dat kan met de applicatie van The Pokémon Company en Niantic welke de naam Pokémon GO draagt. Wij hebben de titel gespeeld en onze beoordeling van Pokémon GO kan je hier lezen!

Altijd al een Pokémon-meester willen worden? Dat kan met de applicatie van The Pokémon Company en Niantic welke de naam Pokémon GO draagt. Wij hebben de titel gespeeld en onze beoordeling van Pokémon GO kan je hier lezen!

Vorig jaar werd Pokémon GO voor zowel de smartphone als de iPhone aangekondigd. De aankondiging ging gepaard met een trailer waarin je kon waarnemen dat spelers in de buitenwereld op zoek moesten gaan naar Pokémon met behulp van de smartphone/iPhone. De verwachtingen waren na de aankondiging dan ook hoog gespannen, maar worden deze ook ingelost?

pokemon-go-heal

Gotta Cath ‘em All!

Pokémon GO kent dezelfde basis als de hoofdtitels uit de serie. Hoewel een verhaal ontbreekt, is het de bedoeling dat de speler op zoek gaat naar zoveel mogelijk Pokémon om deze vervolgens te vangen, maar er is een verschil. Ditmaal zal je niet een fictief gebied verkennen, maar zal je de zakmonsters in je eigen omgeving ontdekken. Met behulp van de camera en Augmented Reality is het mogelijk om een van de vele Pokémon in je huiskamer, tuin of ander herkenbaar gebied te ontdekken. En dat pakt bijzonder goed uit!

Maar voordat het feest kan beginnen krijg je als eerst de mogelijkheid om een persoonlijke avatar te ontwikkelen. De mogelijkheden om je avatar naar je voorkeur aan te passen zijn wat beperkt te noemen, maar het is net voldoende om een eigen smoelwerk te creëren. Nadat dit achter de rug is mag en moet je de wijde wereld in om de befaamde zakmonsters tegen te komen.

Zodra je de eerste stap buiten hebt gezet maak je al kans om een van de 151 verschillende Pokémon tegen te komen. Net als jouw persoonlijke avatar zal je de wezens op het scherm van je telefoon kunnen waarnemen, maar daarvoor moet je wel in beweging komen! Op het scherm van het toestel kan je een plattegrond waarnemen van waar jij je bevindt. Bij elke meter die jij zet zal jouw avatar zich verplaatsen op de plattegrond en je komt zodoende meer Pokémon tegen. De uitvoering van het wandelen en het ontdekken van Pokémon is goed uitgewerkt en verloopt soepel. Het voelt dan ook alles behalve een restrictie om naar buiten te moeten om een van de Pokémon te vangen. Het is zelfs verslavend te noemen, want het is altijd afwachten welke Pokémon je waar en wanneer gaat tegen komen.

Beloningssystemen

Pokémon GO beloont de speler op verschillende manieren. Een van de manieren is het verkrijgen van ervaringspunten die je krijgt per gevangen Pokémon en het bereiken van Pokéstops. Dit zijn locaties op de plattegrond dat een monument of een ander bezienswaardigheid vertegenwoordigd. Mocht je in de buurt van een Pokéstop zijn, dan zal deze oplichten en klaar staan om gebruikt te worden. Met een simpele swipe-beweging haal je verschillende items uit de Pokéstop. Hierbij moet je denken aan Pokéballs en potions. Deze items komen van pas bij het vangen van Pokémon, maar ook om ze weer beter te maken. Het laatste zal het geval zijn nadat je een gym hebt aangevallen of zelf aangevallen bent door anderen. Je zakmonsters verliezen dan vaak levensenergie en deze moeten wordt aangevuld. Door de eerder genoemde ervaringspunten zal je op een gegeven moment een nieuw level bereiken. Dit zorgt er voor dat je meer Pokémon in bezit kan hebben, maar het kan er ook voor zorgen dat je nieuwe items krijgt.

Een ander beloningssysteem dat Pokémon GO rijk is, is het gebruik van medailles. Deze kan je verdienen door verschillende doelen te behalen in de game. Hierbij kan je denken aan het afleggen van een bepaald aantal kilometers en het vangen van verschillende types Pokémon. Hierdoor wordt je uitgedaagd om de doelen te bereiken om in aanmerking te komen voor een medaille. De beloningssystemen zorgen ervoor dat Pokémon GO meer dan alleen het vangen van zakmonsters is. Het zorgt er voor dat je progressie boekt en onderstreept de verslavende gameplay van Pokémon GO.

Wordt Gymleider

Naast de vele Pokémon en Pokéstops kan je ook gebruik maken van het grote aantal gyms die de game rijk is. Op verschillende plaatsen staan gyms klaar om bevoorraad te worden met Pokémon. Dit kan jij ook doen, maar dit is wel afhankelijk van het team die je gekozen hebt. Nadat je level vijf hebt behaald kan je uit een van de drie teams kiezen, welke gebaseerd zijn op de kleuren van de legendarisch vogels. Mocht het zo zijn dat je een gym tegenkomt die niet overeenkomt met jouw team, dan kan je deze aanvallen en vervolgens overnemen. Anderzijds kan je een gym van jouw team sterker te maken door daar je Pokémon te trainen.

Het battle-systeem die de game kent is wonderbaarlijk slecht te noemen. Waar de hoofdtitels van de serie bekend staan om een diepgaand vechtsysteem, bestaat die van Pokémon GO uit alleen een paar druk- en  swipebewegingen. Dit is teleurstellend en het is te hopen dat het vechtsysteem nog wordt aangepast. Het aanvallen en overnemen van gyms is daarentegen wel een leuk element, want niets is leuker om de tegenpartij een kopje kleiner te maken!

pokemon-go-app-review-gyms

Sociaal

Een van de sterkste eigenschappen van de game is dat je als speler wordt gedwongen om naar buiten te gaan. Hoewel dit klinkt als een restrictie, voelt dit alles behalve als een beperking. Het is in vele opzichten een verrijking voor de speler. Naast dat wandelen gezond is voor het lichaam, kom je met dank aan Pokémon GO in aanraking met andere spelers. Zo ontmoet je binnen een korte tijd een hoop nieuwe mensen en kan je met hen samen strijden tegen gyms van de andere teams. Tevens kun je samen op pad gaan om een van de vele Pokémon te ontdekken. Hoewel Pokémon GO niet thuis hoort in social media, behoort tot het wel tot een van de meeste sociale apps die je maar kan vinden!

Toekomstmuziek

De toekomst van Pokémon GO ziet er rooskleurig uit. De ontwikkelaar heeft al aangegeven dat ze regelmatig verschillende updates gaan uitvoeren om de speelervaring te verbeteren. Hierbij kan je denken aan een ruilsysteem dat inmiddels al is aangekondigd voor de nabije toekomst. Het is ook te hopen dat de servers stabieler worden, want de game ligt er regelmatig uit en/of loopt vast tijdens een speelsessie. Dit is extra zuur als je na een lange zoektocht de gewenste Pokémon hebt gevonden, maar het niet kan vangen doordat de server overbelast is.

Maar daar blijft het niet bij. Eind juli wordt Pokémon GO Plus uitgebracht. Met de fysieke hulpmiddel kan je middels bluetooth bijzonderheden waarnemen in Pokémon GO zonder dat je hiervoor het scherm aan hoeft te staan. Dit zal aanzienlijk gaan schelen in de accuduur van je telefoon, maar ziet er bovendien ook gaaf uit. Hoe Pokémon GO Plus gaat uitpakken is nog even afwachten. Die bevindingen worden later in een review beschreven.

pokemon-go-app-review-app

Pokémon GO is niet voor niets de sensatie van 2016. De game is zeer goed uitgewerkt en kent een hoge verslavingsfactor. Dit geldt zowel voor de vormgeving als voor de gameplay, maar kent zijn zwakte in het vechtsysteem. De sterkste eigenschap van Pokémon krijgt vorm in het sociale aspect. Doordat je naar buiten moet gaan om de Pokémon te ontdekken kom je veel mensen tegen die dezelfde passie delen. Vriendschappen ontstaan of worden versterkt door Pokémon GO. Het is wel te hopen dat de serverproblemen snel worden verholpen, want dan verdwijnt de grootste minpunt van de titel als sneeuw voor de zon.

+ Zeer sociaal
+ De ideale game om buiten te spelen
+ Verslavende gameplay