[REVIEW] Fire Emblem Fates Birthright / Conquest

Fire Emblem Fates bestaat uit verschillende titels waarin elk verhaallijn anders is dan de ander. Jordy en Vincent hebben de verschillende uitvoeringen gespeeld en beoordeeld. De reviews van de twee verhaallijnen lees je hier!

Nieuwe avonturen in het rijk van Fire Emblem hebben zich aangediend. Ontdek welke uitvoering het beste bij jou past!

Fire Emblem Fates bestaat uit verschillende titels waarin elk verhaallijn anders is dan de ander. Jordy en Vincent hebben de verschillende uitvoeringen gespeeld en beoordeeld. De reviews van de twee verhaallijnen lees je hier!

FE Fates

Het verhaal van Fire Emblem Fates gaat over de langdurige strijd tussen twee koninkrijken, te kennen als Hoshido en Nohr. Corrin, de hoofdpersonage van het verhaal, groeit op als een prins van het Koninkrijk Nohr, maar weet door zijn isolement weinig af van wat er buiten zijn wereld afspeelt. Evenmin weet hij door onbekende redenen van zijn eigen verleden af. Hoe lastig dit voor hem is, blijft hij trouw aan zijn familie.

Tijdens een missie dat uit de hand loopt wordt Corrin ontvoerd door het leger van Hoshido. Al vrij snel komt hij er achter dat hij niet afkomstig is uit Nohr, maar uit Hoshido. Als de verloren zoon en prins van Hoshido lijkt zijn terugkeer bewerkstelligt, maar loyaliteitsconflicten liggen op de loer, waarbij de keuze bij de speler ligt. Kies jij voor de familie waar Corrin is opgegroeid (Conquest) of voor de familie waar je geboren bent (Birthright)?

Let op! Jouw keuze kun je maken door op het tabblad te klikken en zodoende de gewenste review lezen!

Birthright

Wanneer je deze versie van Fire Emblem Fates kiest, kies je voor je vredelievende bloedverwanten, waar je van bent ontvoerd op jonge leeftijd.

Je staat op het slagveld en je moet kiezen. Aan twee kanten van het slagveld staan broers en zussen. Kies jij Nohr waar je bent opgegroeid of voor Hoshido, waar je bent geboren. Aan de kant van Nohr staan je zussen en broers waar je bent opgegroeid, die er altijd voor je waren en aan de andere kant je zussen en broers die jarenlang zich ongerust hadden gemaakt of je ooit terug zou komen. Bij deze versie kies je voor de laatste en verdedig je het vredelievende Hoshido tegen het vijandelijke Nohr met koning Garon, die vreselijke dingen op zijn geweten heeft. Je gaat van stadje naar stadje en ziet wat Nohr voor schade aanricht. Kun jij Nohr stoppen en vrede brengen?

Birthright

Als je Fire Emblem Fates voor het eerst start zal het je meteen opvallen. Er zijn in deze Fire Emblem 3 keuzes qua moeilijkheid. Je kunt gaan voor Classic modus, waarin een dood character ook echt dood is de rest van het spel. Daarnaast heb je  de Casual modus, waar je character na het level terugkeert als die dood gaat. De derde en de nieuwste modus is de Phoenix modus, waar je character de volgende beurt terugkeert als die dood is. De meeste fans van de serie kiezen natuurlijk voor de Classic modus, maar voor beginners in de serie die minder naar uitdaging zoeken kan de Casual mode of de Phoenix mode een uitkomst zijn.

screenshot7

Fire Emblem Fates zal vertrouwd aanvoelen voor degene die de serie al kennen. Je kunt nog steeds turn based een bepaald aantal blokjes verplaatsen met characters, je kunt aanvallen, experience points krijgen en  magie gebruiken. In Fire Emblem Fates Birthright hebben characters natuurlijk een bepaalde class. Zo heb je bijvoorbeeld een Swordmaster, een Monk of een Sky Knight. Wat opvalt is dat je bij Birthright heel andere classes hebt dan bij Conquest. Zo kun je in Birthright bijvoorbeeld Samurai en Ninja zijn.
Een nieuwe feature van Fire Emblem Fates is dat je Dragon Vein kunt gebruiken om bepaalde acties in het speelveld uit te kunnen voeren. Zo kun je bijvoorbeeld een rivier op laten drogen en bruggen bouwen. Maar let wel op want je kunt dit alleen doen met characters van koninklijk/draken bloed. Een andere nieuwe feature is dat je na een gevecht terugkeert bij je eigen kasteel, waar je items en wapens kunt kopen en nog veel meer. Je kunt ook bijvoorbeeld meedoen aan loterijen en je kunt inzetten bij gevechten in een arena.

De moeilijkheidsgraad bij Birthright ligt minder hoog dan bij Conquest. Dit ligt vooral aan het feit dat je bij Birthright tussen battles door Challenges kunt doen. Hierdoor kun je je characters trainen en goud kunt verzamelen, zodat je met een zeker gevoel naar de volgende battle kunt gaan.

Graphics
Fire Emblem Fates ziet er opvallend goed uit! De graphics zijn aanzienlijk verbeterd ten opzichte van Fire Emblem Awakening en de characters en de gebouwen zijn veel gedetailleerder. De 3D cutscenes zijn gemaakt door Anima Inc., welke bekend zijn met actievolle scenes. Dit resulteert in erg goede cutscenes, die je tevens opnieuw kunt afspelen in je kasteel!

Fire-Emblem-Fates-Screenshot

Audio
Bij Fire Emblem Fates lijkt er meer aandacht in audio te zijn gestoken. De character Azura zingt bijvoorbeeld “Lost in Thoughts All Alone” en dat verrijkt het verhaal enorm! Juist wegens de goede cutscenes en audio, is het jammer dat er geen optie om de gesproken taal in Japans te zetten, wat in Fire Emblem Awakening nog wel mogelijk was.

Multiplayer
De multiplayer modus in Fire Emblem Fates is een leuke toevoeging. Buiten het feit dat je van een ander z’n kasteel kunt bezoeken, kun je ook tegen elkaar vechten. Daarvoor maak je een team aan, kies je een speelveld en dan kun je online of lokaal tegen elkaar spelen!

Fire Emblem Fates Birthright is een zeer goede game met een erg sterke gameplay. Met de nieuwe functies als de Dragon Vein en je eigen castle en de verbeterde visuals en audio is deze game zeker een waardig Fire Emblem spel. Wil je liever rustig je characters trainen voordat je een battle aangaat en sta je liever aan de kant van het vredelievende Hoshido, dan is deze versie iets voor jou.

+ Gameplay
+ Verhaal
+ Audiovisuele verbeteringen
+ Je eigen kasteel
– Geen Japanse voice acting

Cijfer: 9.0

Conquest

Als je hebt gekozen voor het koninkrijk waarin je bent opgegroeid en jouw bloedverwanten achter laat begint het avontuur dat de subtitel Conquest draagt!

Nadat je jouw keuze hebt gemaakt en ervoor kiest om voor het koninkrijk Nohr te strijden zal je tijdens het avontuur voor vele vraagtekens en misleidingen komen te staan. Het begint al bij de terugkomst van Corrin in Nohr waar hij zich opnieuw moet bewijzen voor Koning Garon, wie zich eerder in het verhaal heeft voorgesteld als de vader van Corrin. Hij krijgt een aantal missies waarin hij het verschillende legers van Hoshido moet verslaan. Voor Corrin is dit geen gemakkelijke opgave, omdat hij bloedverwant is met Hoshido. Hierdoor worden de loyaliteitsconflicten waarmee Corrin worstelt alsmaar sterker en zoekt naar een gulden middenweg, waarin hij zowel King Garon tevreden houdt als de levens van Hoshido bespaart.

FE Conquest

Net als in voorgaande delen in de serie zal je tijdens de reis verschillende en memorabele personages tegen komen die elk een eigen expertise hebben. Denk aan een boogschutter en magiër. Het is daardoor goed om vooraf elk gevecht te bedenken wie je in gaat zetten. Een gevarieerd gezelschap zal het strijden makkelijker maken, maar het kost wel wat tijd om het gezelschap zo sterk mogelijk te maken en laat dat nou net een van de elementen zijn die je tekort komt in Conquest.

Het verhaal van Conquest krijgt vorm door hoofdmissies. Er is weinig ruimte voor sidequests en komen slechts een enkele keer voor. Hierdoor ben je beperkt tot de hoofdmissies om de personages te levellen en de onderlinge band te versterken. Dit maakt Conquest ook wat lastiger dan Birthright, maar niet minder leuk! De uitdaging zorgt er ook voor dat je tactische zetten moet bedenken, mits je wil voorkomen dat een van je teamleden het loodje legt. Hierdoor zal je een hoofdstuk weleens een aantal keren over moeten doen dat zowel voor frustratie als voor voldoening kan zorgen.

Fire Emblem

Nieuwe krachten

In Fire Emblem Fates zijn de royalties van zowel Hoshido als Nohr nakomelingen van de Dusk en Dawn Dragon. Hierdoor beschikken beide families over drakenkrachten te kennen als Dragon Vein. Met Dragon Vein kan je de omgeving op verschillende manieren veranderen, zoals het droogleggen van een rivier of het bouwen van een brug. Dit zorgt eveneens voor nieuwe strategische elementen waarmee je rekening moet houden, maar de uitvoering ziet er bovendien verrassend goed uit.

Maar wie zich nog niet bloedsverwant is met een van de koninkrijken kan ook gebruik maken van de verschillende wapens die in sommige levels aanwezig zijn. Een boodschutter kan gebruik maken van turret, waarmee hij een groter bereik heeft en meerdere vijanden tegelijk kan raken en een magiër kan een soortgelijke uitvoering verrichten met een fire orb. De nieuwe elementen zijn verfrissend en zorgen voor een diepgaande gameplay ervaring.

Fire Emblem Fates

Multiplayer

Beide verhalen van Fire Emblem Fates beschikken over de mogelijkheid om tegen elkaar te strijden in de multiplayermodus. Dit kan zowel lokaal als online. Hoewel de gevechten minder groots zijn als in de singleplayermodus, dit komt door het beperkt aantal bemanningsleden dat je kan gebruiken, is de uitvoering geslaagd te noemen. Het gevecht kan plaats vinden in talloze maps, waarbij de instellingen ook gewijzigd kan worden. Tijdens de onlinesessies die zijn gespeeld was er geen sprake van lag of andere online-ergernissen.

Een ander leuk element is dat je al vrij vroeg in het verhaal een kasteel toegewezen krijgt. Met Dragon Vein-punten die je na elke missie krijgt kan je jouw eigen kasteel personaliseren door een ander thema te gebruiken, een persoonlijk favoriet muziekfragment uit Fire Emblem Fates af te laten spelen en het plaatsen van gebouwen. De gebouwen variëren van functie, denk aan verkoop van wapens, voeding en een plek voor Corrin om terug te trekken.

Het gebruik van je eigen kasteel komt ook terug in Streetpass. Mocht je medespelers zijn tegen gekomen, dan kan je van de desbetreffende personen hun kasteel bezoeken en bewonderen. Je kan ook de kasteel en haar bemanning aanvallen, waardoor een heuse strijd begint. Gebouwen maken plaats voor hindernissen en zullen ook invloed uitoefenen op de personages, zoals meer of minder schade aanrichten aan tegenstanders. Het gebruik van de onlinemogelijkheden en het kasteel zijn, mede door de perfecte en vloeiende uitvoering, fijne elementen dat in toekomstige titels zeker mag terugkomen!

Als je het onderstaande kasteeladres invoert, kom je bij mijn (Vincent) kasteel terecht! Treuzel niet en plaats ook jouw kasteeladres in onderstaande berichtensectie!

Fire EmblemFates

De gameplay van Fire Emblem Fates: Conquest wordt ondersteund met verfijnde animaties en prachtige muziek. Met name de graphics vallen in het bijzonder op. Als je dit vergelijkt met het voorgaande deel, Fire Emblem Awakening, zal je opmerken dat de omgevingen zeer variërend zijn en meer details kennen. Wie voor Conquest kiest zal rekening moeten houden dat het eerste gedeelte van het verhaal in duistere omgevingen afspeelt waarin het kleurpalet niet veelzijdig is. Het hoogtepunt op grafisch gebied zijn de getekende cutscenes die het verhaal vertellen. De cutscenes komen niet veelvuldig voor, maar verliezen daardoor niet zijn kracht.

De muziek uit Fire Emblem Fates Conquest zijn wederom een genot voor het gehoor. Het organische samenspel komt de beleving helemaal ten goede. Voor wie benieuwd is naar muziekfragmenten kan de onderstaande video starten, waarin exclusieve liederen voor Conquest te vinden zijn.

Fire Emblem Fates: Conquest is een zeer uitdagende verhaallijn en is alleen weg gelegd voor degene die bekend zijn met de Fire Emblem-formule. Dit blijkt uit het verloop van het verhaal, waarin weinig ruimte is voor sidequests waardoor de speler beperkt is tot het hoofdverhaal. Hierdoor zal je als speler efficiënt moeten omgaan met de geboden levels om een sterk gezelschap te ontwikkelen. Daardoor ligt de moeilijkheid net wat hoger dan in Birthright, maar dat is altijd nog optioneel. De locaties kennen een fijne afwisselingen waardoor omgevingen variërend en fris aanvoelen en voelen net allemaal wat beter aan dan in het voorgaande deel. Wie uitgedaagd wil worden en een meeslepend en tragisch verhaal wil ervaren, doet er goed om de gepolijste Fire Emblem Fates Conquest in huis te halen!

+ Dragon Vein
+ Een eigen kasteel ontwerpen
+ Uitdagend in moeilijkheid en strategie