[REVIEW] Tachyon Project

Crasht het schip, of blijft het in tact?

Tachyon Project is een simpel, maar toch zeer verslavend spel, waarin het de bedoeling is om met je ‘ruimteschip’ door een kleine ruimte vliegen en daarbij verschillende vijanden te ontwijken en af te schieten. Des te meer vijanden je afschiet, des te meer punten je scoort. Maar terwijl jij vijanden afschiet, liggen er ook nog andere gevaren op de loer. Zo verschijnen er mijnen die lelijk zeer kunnen doen wanneer je er per ongeluk tegenaan vliegt. En ook zijn verschillende momenten dat de spelomgeving veranderd naar een benauwdere ruimte, of een ruimte met minder goed zicht. Op de achtergrond speelt zich een verhaal af.

In Tachyon Project bestuur je namelijk niet zomaar een ruimteschip, je bestuurd Ada. Dit is een software programma dat is ontworpen om servers op aarde te kunnen hacken. Wanneer Ada plots uit haar testserver wordt gegooid, onderneemt ze een reis om te achterhalen wat er met haar makers is gebeurd. Op deze terugweg bevind je je door een virtuele wereld die zichzelf het best laat omschrijven als een soort van ruimte vol vijanden. Laten we Ada dan voor een simpel beeld, ook maar gewoon een ruimteschip noemen.

Tachyonproject Onduidelijkheden, gebrek aan uitleg
Bij het opstarten van Tachyon Project wordt je in principe per direct in het diepe gegooid. Niet alleen is er per direct een stevigere moeilijkheidsgraad doordat er heel veel verschillende vijanden op je televisiescherm bewegen, ook wordt het er niet bepaald makkelijker op wanneer blijkt dat het spel geen enkele moeite doet om je de besturing uit te leggen. Je kunt nog wel gissen naar hoe je je ruimteschip moet bewegen (dit doe je immers met dezelfde knop als die de beweging regelt in bijna elk spel). Maar waar de achterste triggerknoppen logisch leken, daar deze in andere spellen ook worden gebruikt als schietknoppen, schoot je hiermee een energieveld af dat telkens na opnieuw moest worden opgeladen, eer je hem opnieuw kon gebruiken.

Nee, duidelijk was het zeker niet hoe je nu uiteindelijk die vijanden uit de lucht kon krijgen. Waren deze mijnen je enige optie? Als dit de enige manier was geweest om vijanden af te maken, dan kon je eenmalig vijanden op grote schaal afmaken, maar was je daarna al snel niet langer veilig voor de volgende lading vijanden. Een onmogelijke taak, als je het mij vraagt. Het duurde dan ook even voor per ongeluk werd ontdekt dat je kunt schieten door de rechter joystick te bewegen. Enkele game overs verder, was het echter fijn geweest als de ontwikkelaars de moeite hadden genomen om dit zelf aan jou uit te leggen…

Tachyonproject2Tutorial
… Alhoewel, misschien hebben ze die moeite wel gedaan. Het is dan ook pas dat ik aan het einde van mijn speelsessie tot de conclusie kom dat er ergens ver in een hoekje de optie ‘tutorial’ is ingebouwd. Zo is er in het hoofdmenu een kopje extra, waar je de credits, statistieken, achievements en ook uiteindelijk een tutorial kunt vinden. Deze optie zit echter niet op de meest logische plek, waardoor je hem eigenlijk pas veel te laat ontdekt. Eigenlijk heb je op het moment dat je bekijkt wat de extra’s zijn die dit spel te bieden heeft, al een hele sessie aan trial en error achter de rug.

Story Mode
De eerste mode waar je kennis mee zult maken, is de Story Mode. In de Story Mode krijg je verschillende stages, waar je telkens nieuwe opdrachten krijgt die je moet voltooien. Denk Tachyonproject3hierbij aan opdrachten als: overleef dertig seconden, versla een x aantal van een bepaald type vijand. Het blijft eigenlijk ook wel bij dit soort opdrachten. Veel variatie is er dan ook niet te bespeuren. Tachyon Projects variatie moet voornamelijk komen uit de verschillende soorten vijanden die in een level rondlopen, waarbij elke vijand zijn eigen aanvalstactieken en zwaktepunten kent. Denk hierbij aan een vijand als de Shield Bearer, een vijand met zo’n sterk schild dat je meerdere malen op hem moet schieten voor überhaupt zijn schild kapot is. Maar je kunt ook denken aan vijanden als de vortex. Dit zijn vijanden die niet bewegen, maar jou naar zich toe sleuren als één groot zwart gat.

Challenge Mode
In een andere mode, Challenge Mode, kun je jezelf uitdagen door verschillende challenges uit te voeren. Zo heb je een mode waarin het gewoonweg de bedoeling is zo lang mogelijk te overleven, maar er is ook een Claustrophobia Challange waarbij je steeds meer vijanden op een steeds kleinere ruimte af moet maken. Terwijl de ruimte vierkant Tachyonproject4is, bevinden zich in elke hoek van de ruimte mijnen met ieder hun eigen spanningsveld. Het gevaar ligt hem bij dit spanningsveld. Als je dit spanningsveld immers te lang betreed, ontploft de mijn. In het begin is deze nog klein, maar naarmate de tijd vordert worden deze steeds groter. De enige manier om het spanningsveld, en de daarbij de kans op ontploffing te verkleinen, is door zo snel mogelijk, zo veel mogelijk vijanden uit te schakelen.

Challange Mode weet met een groot aantal uitdagende challenges te komen, waar je zeker een flinke tijd zoet mee kunt zijn. Door de grote variatie, maar daarbij ook de moeilijkheid van de challenges, heeft heel deze mode een vrij verslavende werking. Niet alleen wil je telkens hoger scoren, om zo je persoonlijke highscore te verbreken. Ook krijg je steeds meer de neiging om ook beter te scoren, zodat jou naam uiteindelijk in de online leaderboards komt te staan.

Tachyonproject6

Conclusie
Zoals aan het begin van de review al werd benoemt: Tachyon Project is een verslavend spelletje. Niet alleen krijg je de mogelijkheid om een heleboel challenges te voltooien, ook valt er een heleboel uitdaging te halen in de verschillende modi. Nu komt deze uitdaging in het begin voornamelijk doordat het spel je in het diepe gooit door niet direct uitleg te geven over de besturing, maar later voornamelijk door de grote variatie aan verschillende vijanden die telkens weer zullen proberen om je ruimteschip zo snel mogelijk te laten crashen.

+ Heel veel verschillende vijanden
+ Zeer verslavende toch simpele gameplay
+ Interessante verschillende modi om uit te proberen
– Het spel gooit je in het diepe, amper uitleg
– Had meer variatie gemogen in het soort uitdagingen
– Het spel is vrij kort en op challenges na snel uitgespeeld

Cijfer: 7.5

Kevin de Bruin

Redacteur en Communicatie Manager. Mijn naam is Kevin en ik schrijf graag over van alles en nog meer. Bij dezen ben ik gaan schrijven voor Daily Nintendo om jullie te voorzien van het laatste Nintendo nieuws. Als aanhanger van die 'softe' Nintendo Games, doe ik met alle liefde verslag.

Geef een reactie