Daily Nintendo

Jouw online Nintendo Magazine

[REVIEW] Star Fox Zero

Na een afwezigheid van tien jaar is Star Fox terug van weg geweest, maar is Star Fox Zero de gewenste comeback van de intergalactische vos geworden?

Nadat Star Fox Zero werd onthuld is er een hoop geschreven over de eventuele mankementen van deze titel. Menig keer is de titel uitgesteld, omdat de ontwikkeling meer tijd nodig zou hebben. Maar heeft dit ook zijn vruchten afgeworpen? Onze oordeel over Star Fox Zero lees je hier!

Star Fox Zero

“It’s about time you showed up, Fox!”

Star Fox Zero houdt het verhaal van Lylat Wars aan. Dat houdt in dat een heuse strijd is los gebarsten tussen de Conerian Army en Andross. Andross was eerder een wetenschapper in dienst van de Cornerian Army, maar door zijn afwijkende plannen en gedachten is hij verbannen naar de haast uitgestorven planeet Venom. Daar heeft hij niet stil gezeten en is op weg om de gehele Lylat System over te nemen. Op het moment dat er een beroep wordt gedaan op het Star Fox-team hoeft Andross nog maar een planeet te veroveren: Corneria.

Het is aan de speler om het sterrenstelsel te heroveren en Andross te vernietigen. Dit gebeurd aan de hand van korte arcademissies, waarin je verschillende planeten aandoet. Zowel de missies als omgevingen zijn sterk gevarieerd, waardoor het zelden eentonig aanvoelt, maar wie een langdurend en meeslepend verhaal verwacht zal van een koude kermis thuis komen. Star Fox Zero hanteert met de korte missies de klassieke aanpak van de serie. Dit kan betekenen dat je de credits binnen een kleine tien uur wel gezien moet hebben, maar dat betekent ook dat je nog lang niet alles hebt gezien.

Net als de klassieke titels van Star Fox kent ook de Wii U-titel verborgen/alternatieve routes. De verborgen routes zijn vaak uitdagend en gevarieerd. Dit kan inhouden dat je tegen een sterke eindbaas vecht of zo snel mogelijk moet ontsnappen van een basis dat op punt van exploderen staat. Door de verborgen routes te ontdekken en te voltooien wordt de speelduur en -plezier aanzienlijk verhoogd. Dit geldt ook als je alle medailles wilt verzamelen; zeventig in totaal. Deze kan je verdienen door een zo hoog mogelijk hitcount te realiseren of door een verborgen missie te voltooien.

Corneria

“Do a barrel roll!”

Een van de meest besproken punten van Star Fox Zero is de besturing. Star Fox Zero maakt op een unieke en innoverende wijze gebruik van de GamePad. Het dient zich als een tweede scherm waarmee je nauwkeuriger kan richten en meer van de omgeving en vijanden kan zien. Hoewel dit op voorhand meer voordelen lijkt te geven, zit de moeilijkheid in het afwisselend kijken naar beide schermen.

Tijdens actievolle momenten is het vaak lastig om dit toe te passen, waardoor je dus vijanden mist, geraakt wordt of tegen een willekeurig gebouw aanvliegt. Het zal dan ook voor spelers die geen gebruik willen maken van motion controls en gyroscope pijnlijk zijn dat dit geen optionele keuze is. Het vereist dan ook een open houding en tijd om te wennen aan de besturing voordat je van de voordelen kan genieten, maar wie hier in slaagt zal ervaren dat de besturing goed uitgedacht is en fijn werkt, zodat zelfs de befaamde “barrel roll” uit de losse pols uitgevoerd kan worden.

Star Fox Zero besturing

“Not to shabby, Fox!”

De onthulling van Star Fox Zero ging gepaard met veel kritiek over de graphics en was net als de besturing een van de meest besproken punten. Nintendo heeft niet stil gezeten en heeft hard gewerkt aan de grafische stijl van de titel. Hoewel het niet de boeken in gaat als de mooiste Wii U-game aller tijden, ziet het er goed en doeltreffend uit. Tevens lijkt het met de gekozen stijl een referentie te maken naar titels uit het verleden. De beloofde 60fps wordt niet altijd gehaald en levert soms framedrops op, maar gezien de prestaties van de Wii U is het wel bijzonder te noemen dat het beeld op beide schermen vloeiend oogt, waardoor het reageren op situaties zeer goed verloopt.

De beleving van Star Fox Zero wordt versterkt door de sterke soundtrack die aanwezig is. De organische muziekstukken passen zeer goed bij de missies. Zo zal er tijdens de actievolle scenes een opzwepend muziekfragment plaats vinden, maar is er ook ruimte voor rustige muziekfragmenten als je door een basis moet sluipen.

Star Fox Zero maakt ook gebruik van 3D-geluid. Als je de volume van de GamePad aanzet worden de gesprekken die tussen de personages plaats vindt afgespeeld op de GamePad. Dit geldt eveneens van het geluid dat afkomstig is van de Arwing. Hierdoor lijkt het net alsof je zelf in de cockpit zit. Erg leuk gedaan!

Titania Star Fox

“Can’t let you do that, Star Fox!”

Nadat je alles hebt voltooid in Star Fox Zero blijft er eigenlijk niet zo heel veel meer over. Je kan diverse trainingen doorlopen waarin je gebruik maakt van de voertuigen die Star Fox Zero rijk is, met als hoogtepunt de Walker. Ook is een arcademodus aanwezig waarin je het verhaal zo snel mogelijk moet voltooien, met zo veel mogelijk hitcounts en is het mogelijk om de soundtrack te beluisteren.

Een multiplayermodus krijgt vorm door het voltooien van missies. Dit is mogelijk met het delen van de voertuig, waarin de een controle heeft over de besturing en de ander met de GamePad rekening neemt voor het schietvoer. Hoe leuk dit ook kan zijn, is het een teleurstellende multiplayerstand. Deze gedachte wordt dan ook versterkt als je de catalogus van Star Fox bekijkt waarin zowel lokale als online luchtgevechten zijn voorgekomen. Een titel als Star Fox Zero schreeuwt dan ook om een onlinemodus waarin je tegen elkaar kan strijden en had na het online-succes van Splatoon zeker dan ook logisch geweest.

Walker Star Fox Zero

“You’re becoming more like your father!” (Conclusie)

Star Fox Zero is een klassieke Star Fox-titel geworden waarbij nostalgie de boventoon voert. Alle ingrediënten voor een sterke Star Fox-titel zijn aanwezig, maar kent door de aanwezige verbeterpunten geen perfecte score. Denk aan een korte verhaalmodus en het ontbreken van een goede multiplayermodus, zowel lokaal als online.

Zodra je de besturing van Star Fox Zero onder de knie hebt gaat het avontuur van start. Tijdens het avontuur zal je kennismaken met verschillende voertuigen en planeten, waardoor het zelden eentonig aanvoelt. Dit geldt eveneens voor de missies die Star Fox Zero rijk is. De stempel van Platinum Games, mede-ontwikkelaar van Star Fox Zero, is wellicht meer aanwezig dan dat het op voorhand lijkt, maar dat is de titel alleen maar ten goede gekomen. Denk aan indrukwekkende eindbazen die niet zouden misstaan in een Bayonetta-titel.

Uiteindelijk is Star Fox Zero de titel geworden waar fans sinds Lylat Wars op hebben gehoopt! Nu maar hopen dat het niet weer tien jaar gaat duren voordat een nieuwe titel in de serie gaat komen.

+ Maakt optimaal gebruik van de GamePad
+ Veel te verzamelen en te ontdekken
+ Aangename variatie in voertuigen en missies
+ Muziek en graphics zijn sfeervol
+ De stempel van Platinum Games is voelbaar
– Ontbreken van een sterke multiplayerstand en onlinemodus
– Korte verhaalmodus
– Besturing zal voor sommigen een struikelblok vormen

Cijfer: 8.0