[Review] Oddworld: New ‘n’ Tasty

Is Oddworld nog steeds zo goed als vroeger?

Oddworld: Abe’s Oddysee verscheen flink wat jaren terug op de PS1. Nu is een remake onder andere voor de Wii U verschenen. Toen de tijd was de game erg leuk. Weet het spel nu ook nog indruk op ons te maken?

De game begint op Rapture Farms, een vleesverwerkingsfabriek. Abe behoort tot het ras Mudokon. Dit zijn groenige, magere mannetjes, met oranje ogen. Zij worden door de Glukkon als slaaf gebruikt om de fabriek winstgevend en draaiend te houden. De Glukkon willen uiteindelijk echter het Mudokon-ras gebruiken als nieuw gerecht. Als Abe dat ontdekt wil hij hoe dan ook ontsnappen. Daar begint de game en aan jou de taak Abe te laten ontsnappen.

newntasty_april14_06

Wanneer je de game begint te spelen valt al snel op dat Oddworld: New ‘n’ Tasty een flinke grafische update heeft gekregen. Oddworld: New ‘n’ Tasty kan daarmee prima meekomen met andere side-scrolling titels uit deze tijd. Op het gebied van gameplay is de game echter weinig verandert. En eigenlijk is dat maar goed ook!  De gameplay is namelijk nog steeds erg goed. Weliswaar moet je vooral van A naar B lopen en zorgen dat je zoveel mogelijk Mudokon’s vrij laat, deze side-scrolling platformer kent flink wat diepgang en originaliteit. Je kunt andere Mudokons met een combinatie van woorden dingen laten doen. Je gebruikt hun om puzzels op te lossen en om ze te redden. Zo kun je ze met de pijltjestoetsen roepen en ook laten volgen. Je moet dus niet alleen zelf zien te ontsnappen, ook moet je zoveel mogelijk  Mudokons vinden en ze in veiligheid brengen.

Het level design uit het origineel is nagenoeg gelijk gebleven. De puzzels zijn nog hetzelfde, de vijanden gedragen zich hetzelfde en wat ook leuk is, geheime vogelportalen naar Rupture Farms zijn er ook weer! Vechten kan Abe nog steeds niet en ook wapens heeft ie niet. Abe is dus ook onveranderd gebleven. Wél kan hij nog sluipen, steentjes gooien, communiceren met anderen, mediteren en natuurlijk scheten laten. En juist die dingen zorgen voor een leuke en diepgaande gameplay. Je zult regelmatig vijanden moeten uitschakelen op originele manieren en goed moeten communiceren met andere Mukodons. Makkelijk is dat zeker niet. Al snel begint de game erg pittig te worden. Het is veel meer dan even van A naar B rennen. Gelukkig is een minpunt uit het origineel opgepakt. Er zijn nu veel meer checkpoints en je kunt vaker saven. Daarmee wordt de gehele spelervaring wat vriendelijker voor ook de wat jongere gamers. Hoe jij het doet wordt op een soort scorebord bijgehouden. Je ziet precies hoeveel Mukodons je hebt bevrijd maar ook hoeveel er al dood zijn.

Oddworld-Alfs-Escape-Next-Week

Zoals gezegd heeft  Oddworld: New ‘n’ Tasty een flinke make-over gekregen en oogt alles prachtig.  De  mijnen, vijanden en gekke advertenties voor aankomend New ‘n’ Tasty vlees zien er allemaal prachtig uit.  Elk hoekje van de game is namelijk helemaal opnieuw in 3D gemaakt en dat is te zien! Let ook eens op de mooie animaties en lichteffecten die ook erg indrukwekkend zijn. Het geluid was al erg sterk en met name passend bij de game. Dat is onveranderd gebleven op de kwaliteit na die een stuk omhoog is gegaan! Daarnaast is ook de besturing wat meer van deze tijd gemaakt.  Hierdoor rent en loopt Abe nu met  de analoge stick, wel zo prettig!
 .
Oddworld: New ‘n’ Tasty is een geweldige remake geworden. Een klassieker met ijzersterke gameplay is terug en beter dan ooit. De game is volledig opnieuw opgebouwd én daarbij zijn minpuntjes uit het origineel ook nog eens aangepakt. Met name de quicksave functie én meer checkpoints zijn een aangename toevoeging. Kende je de game nog niet? Dan is dit het moment!
 .

+ Nog steeds geweldige gameplay
+ Grafisch prachtig