[REVIEW] Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars

Voor de tweede keer is Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars beschikbaar gemaakt voor Europa. Ditmaal kun je de RPG-titel, waarin de bekende loodgieter centraal staat, vinden in de eShop. Heeft deze klassieker op kwaliteit ingeleverd of heeft het de tand des tijds doorstaan? Lees het hier!

Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars, vaak afgekort tot Super Mario RPG, speelt zich af in het bekende koninkrijk van Princess Peach. Het verhaal opent vrijwel direct met een gevecht tussen Super Mario en Bowser, waarin zich de klassieke rolverdeling en gevolg  afspeelt, maar het tegenovergestelde is werkelijkheid.

super-mario-rpg-02
Het verhaal

Nadat Bowser verslagen is keert Super Mario terug naar zijn huisje. De bevolking verwacht dat Princess Peach bevrijdt is, maar komt met lege handen aanzetten. Niet veel later blijkt dat een bende genaamd The Smithy Gang de prinses en Bowser gegijzeld hebben en kondigen aan dat ze de wereld gaan veroveren. Het is dan aan Super Mario om dit in goede banen te begeleiden, maar hij staat er niet alleen voor!

Tijdens zijn avontuur komt hij verschillende personages tegen, die zowel het verhaal als het speelplezier verrijken. Dit valt te danken aan de bijzondere introducties en verhaallijnen die Super Mario RPG rijk is. De verhaallijnen zijn vaak humoristisch en zorgen voor een heerlijke sfeer.

De wereld is verdeeld in zeven gebieden. Elk gebied heeft zijn eigen thema en is voorzien van een legendarische ster. In totaal zijn er zeven sterren te vinden, maar het is in het begin nog onbekend welke functie de sterren hebben. Om spoilers te voorkomen, zal het verhaal niet verder worden uitgelegd.

super_mario_rpg_legend_of_the_seven_stars_profilelargeHet gevechtssysteem

Kort nadat je de eerste stappen hebt gezet in Super Mario RPG zal je worden opgezadeld met Mallow. Hij kan de hulp van Mario goed gebruiken, maar verleent ook zijn diensten tijdens de vele gevechten die plaats vinden in Super Mario RPG, maar hij is niet de enige die de speler zal vergezellen tijdens het avontuur. Zo zal later ook Geno en anderen later in het verhaal opduiken.

Het gevechtssysteem zal voor spelers die bekend zijn met Paper Mario zeer bekend aanvoelen. De gevechten vallen in de categorie Turn-Based en houdt in dat je om de beurt een aanval kan uitoefenen. Hierdoor zal je wel in de gaten moeten houden welk aanval het meest handig is, waardoor een strategisch inzicht waardevol kan zijn. Na elk gevecht verdien je de bekende ervaringspunten, waardoor de personages kunnen stijgen in level.

Het is bijzonder te noemen dat de zelfde werkwijze nog steeds gebruikt wordt in de titels van Paper Mario, waardoor we kunnen concluderen dat het gevechtssysteem ver voor zijn tijd was en alles behalve gedateerd aanvoelt. Hierdoor kan je gemakkelijk Super Mario RPG oppakken, zonder concessies te moeten maken.

Mallow_Artwork_(Super_Mario_RPG)

Presentatie

Super Mario RPG mag zich rekenen met de mooiste SNES-titels. De ontwikkelaars hebben alles uit de SNES gehaald om een grafisch meesterwerk als dit te kunnen presenteren. Op gebied van muziek zal naast bekende deuntjes, ook een hoop nieuwe muziekfragmenten voorbij komen en zijn een lust voor het gehoor. Het is mede dankzij de presentatie dat Super Mario RPG een titel is die je niet snel vergeet.

Nieuwe voordelen

Super Mario RPG is in 1996 uitgebracht. Dit geldt, helaas voor ons, alleen voor Noord-Amerika en Japan. Wij, Europeanen, moesten het doen met een digitale uitvoering voor de WiiWare in 2008, maar bij de tweede release kennen we wel meer voordelen. Met de bekende mogelijkheden van Virtual Console is het mogelijk om de titel middels Off-TV Play te spelen en is het met behulp van recovery point mogelijk om op alle plaatsen in het spel op te slaan. Met name is laatst genoemde een verfijning van het origineel, want op deze wijze ben je niet gebonden aan de savepoints die dit spel kent.

Dat het wederom lang heeft moeten duren voordat we (weer) aan de slag konden gaan met Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars is haast onbegrijpelijk. Voor wie deze titel nog niet gespeeld heeft en de titels uit de series van Paper Mario en Mario & Luigi kan waarderen, heeft met Super Mario RPG een titel in handen waar zij mee uit de voeten kunnen. Het is interessant om te zien dat de basis van Super Mario RPG terugkomen in destijds toekomstige Paper Mario-titels en laat daarmee zien dat Super Mario RPG ver voor zijn tijd was. Dit bevordert ook de toegankelijkheid voor spelers die de titel niet eerder hebben gespeeld. Op gebied van presentatie valt weinig te klagen. De titel is een van de meest mooie SNES-titels en is nog steeds zeer goed speelbaar. Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars is een aanrader voor iedereen wie de uitgebreide verhalen van Super Mario een warm hart toedraagt. Een onmisbare titel!

+ Toegankelijk voor spelers die (on)bekend zijn met deze titel
+ Audiovisueel zeer sterk
+ Vechtsysteem ver voor zijn tijd