[REVIEW] Super Mario Maker

Voor de 30e verjaardag van Super Mario Bros. werd de titel Super Mario Maker ontwikkeld. Een Mario-titel waarin je zelf levels kan creëren, maar is dit spel alleen leuk voor de creatieve spelers onder ons, of is het interessant voor de minder creatieve spelers?

Super Mario Maker neemt de speler mee naar waar het eerst begon, namelijk de klassieke 2D-avonturen van de bekende loodgieter, maar dan in HD. Echter zul je niet de bekende avonturen (her)beleven, maar is het de bedoeling om zelf nieuwe avonturen te creëren.

Een avontuur creëren kan in één van de vier bekende omgevingen. Bij omgevingen kan je denken aan herkenbare scenario’s als Super Mario Bros. en Super Mario World. Elk scenario heeft ook zijn eigen selectie aan thema’s, zoals een thema dat gebaseerd is op het kasteel van Bowser, of op het spookhuis. Door de hoge mate van variaties in scenario’s en thema’s voelt het creëren en spelen van een level in elke mogelijkheid vernieuwend en fris aan. Het is dan ook grappig om elementen te plaatsen die totaal niet in de omgeving passen.

SuperMarioMaker-Generations

Create…

Het creëren van een level kan op voorhand al lastig lijken, maar de zorgen verdwijnen al snel als sneeuw voor de zon. De eenvoud van het selecteren, kopiëren, verwijderen, maar bovenal bouwen zorgt er voor dat de titel zeer toegankelijk is. Met behulp van het touchscreen van de GamePad en de stylus kan je door het assortiment van Super Mario Maker scrollen en jouw benodigdheden selecteren. Het huidige assortiment weergeeft slechts een beperkt, maar wel overwogen gedeelte uit de wereld van Super Mario, maar het zal voor iedereen als voldoende ervaren kunnen worden. Helaas zijn een aantal voor de hand liggende elementen niet vertegenwoordigd. Denk bijvoorbeeld aan schuine wanden en natuurelementen als lava en water. Dit zal echter de pret niet onderdrukken, maar het zou soms wel handig uitkomen.

De bouwelementen overigens niet allemaal gelijk te gebruiken. Zodra je de game opstart blijkt dat je eerst een aantal dagen, negen om precies te zijn, het spel gespeeld moet hebben om over het gehele assortiment te beschikken (overigens valt dit te omzeilen door heel veel voorwerpen te gebruiken). Dit is met een bewuste reden gedaan. Door elke dag een nieuwe set aan voorwerpen te krijgen leer je hoe je met de voorwerpen om kunt gaan. Op deze manier wordt voorkomen dat het overweldigend aanvoelt waardoor de speler kan afhaken om een level te creëren.

large (1)

Share & Play!

Zodra een level klaar is, kan je deze uploaden op het netwerk van Nintendo. Wat leuk gedaan is, is dat je kan zien hoe vaak jouw level gespeeld en behaald is door andere spelers. Mocht een speler jouw level leuk vinden, dan kan hij besluiten een ster te geven, of zelfs een reactie plaatsen. In het begin zal het mogelijk zijn om maximaal tien levels te uploaden, maar zodra je voldoende sterren hebt behaald wordt dit uitgebreid naar een groter hoeveelheid.

Mocht levels creëren echter niet jouw ding zijn, dan biedt Super Mario Maker zowel offline als online wat andere spelmodi aan. De offline gamemodus is in Super Mario Maker een lijst met levels welke door Nintendo zelf is gemaakt. Dit zijn levels die onderdeel uitmaken van de Tutorial, maar ook levels die zijn gebaseerd op andere titels. Het hoogtepunt zijn de laatste vier levels, welke speelbaar waren op Nintendo World Championships 2015. Maar meer zal er offline niet te vinden zijn.

super-mario-maker-1

Het accent van Super Mario Maker ligt dan ook op het gebruik van het netwerk. Dit is verdeeld in verschillende standen. Allereerst is er simpelweg een lijst beschikbaar waar je levels in kunt vinden. Hier kun je tussen alle geüploade levels bladeren om zo een leuk level uit te zoeken om te spelen. Ook kun je levels zoeken door middel van een levelcode. Deze levelcodes krijg je wanneer je een level uploadt. Wanneer je deze code deelt met je vrienden zullen zij zo gemakkelijk jouw level kunnen ophalen.

De leukste online modus is ongetwijfeld de 100 Mario Challenge. Dit is een spelmodus waarin de speler acht of zestien (afhankelijk van de gekozen moeilijkheidsgraad) levels, gemaakt door andere spelers, moet uitspelen om de befaamde prinses te redden. De speler krijgt hiervoor, zoals de naam doet vermoeden, honderd levens. Als de speler het niet lukt om het einde te behalen, dan kan hij of zij opnieuw beginnen. Dit zal bij de makkelijke en normale moeilijkheidsgraad niet vaak voorkomen, maar zal niet zeldzaam wanneer je de moeilijkste variant speelt. Dit heeft te maken met dat er naast briljante levels, ook een hoop levels tussen zitten die haast onspeelbaar zijn. Dit zorgt vaak voor frustratie en ontneemt het speelplezier.

Mocht je niet online kunnen spelen, dan kan je afvragen of Super Mario Maker wel de meest geschikte titel is. Dit wordt versterkt door de afwezigheid van een lokale multiplayerstand. Het is uiteraard mogelijk dat degene die het level gecreëerd heeft, toekijkt hoe de ander het level voltooid, maar dit brengt te weinig voldoening.

super_mario_maker_4

Mysterieuze Paddenstoel en amiibo

Super Mario Maker ondersteunt amiibo op een unieke wijze. Door middel van een figuur te scannen wordt een nieuw kostuum beschikbaar gemaakt. Het kostuumpje is gebaseerd op de amiibo en is alleen te gebruiken in de klassieke Super Mario Bros.-stijl. Deze kun je dan gebruiken door een Mystery Mushroom in het level te plaatsen. Mocht je geen amiibo in huis hebben staan, dan kan je door middel van 100 Mario Challenge een nieuw kostuum vrijspelen. Wanneer je een 100 Mario Challenge uit weet te spelen, zul je namelijk een nieuw kostuum vrijspelen.

Het kostuumpje kent naast een cosmetische wijziging ook aanpassingen voor het gehoor. Zo zal bijna elk kostuum een eigen geluid hebben, te herleiden naar oorsprong van het spel. Denk aan het overwinningsdeuntje bij het bereiken van de vlag, het geluidje bij het springen, en bij het doodgaan. Door gebruik van kostuums is het creëren van een thema-level mogelijk. Denk aan een level gebaseerd op Animal Crossing of Star Fox. Mede door het gebruik van kostuums zijn de mogelijkheden bijzonder groot in Super Mario Maker.

super-mario-maker-costumes

Maar dat is niet het enige. Super Mario Maker heeft zijn eigen amiibo lijn gekregen, te kennen als Klassieke Mario en Moderne Mario amiibo. Het is een Mario amiibo, maar dan in pixel vorm. De amiibo speelt, net als alle anderen, een extra functie vrij. Echter gaat het hier niet om zomaar een kostuumpje. Door de amiibo te scannen zal er namelijk een enorme Mushroom op het beeld verschijnen. Bij aanraking van de Mushroom verandert het beeldscherm in een oude beeldbuistelevisie en krijgt elke vijand een nieuw uiterlijk, gebaseerd op Mario. Dit is leuk, maar voor een enkele keer…

Updates

Super Mario Maker krijgt regelmatig een update. Recentelijk is het mogelijk om levels te spelen die door Nintendo of door een derde partij zijn gemaakt. Vaak gaat dit samen met het vrijspelen van een nieuw kostuum. Hoewel er vaak een marketingtrucje achter zit, (denk aan Trifoce Heroes/Paper Jam Bros. kostuum) is de uitwerking leuk gedaan.

Voor de updates blijft het echter niet bij nieuwe officiële levels en kostuums. Updates krijgen ook vorm in nieuwe bouw-elementen, welke te gebruiken zijn in het creëren van een level. De nieuwe toevoegingen zorgen voor het een nieuwe ervaring in zowel het creëren als spelen en verbeteren het speelplezier.

super-mario-maker-paper-jam

Super Mario Maker is voor zowel de creatievelingen onder ons als voor de minder creatieve spelers een aanrader. Door de eenvoud van het creëren van een level is het maken ervan toegankelijk voor iedereen. Maar het is met dank aan de diverse gamemodi en online mogelijkheden, dat het spelen van ontelbare levels voor iedereen interessant is, zelfs als dit leidt tot frustratie.

Er zijn wel een aantal minpunten waardoor Super Mario Maker geen perfecte score krijgt. Dit heeft te maken dat er weinig content over blijft voor spelers die geen gebruik kunnen maken van het netwerk. Eveneens ontbreekt een leuke multiplayerstand, waardoor het spelen van levels met vrienden/familieleden geen optie is.

+ Zeer goed gebruik van de GamePad
+ Door online mogelijkheden een groot aanbod van levels
+ Zeer toegankelijk voor jong en oud