[REVIEW] Kirby: Triple Deluxe

De titels van onze roze vriend Kirby kunnen nog weleens sterk variëren van gameplay, maar met Kirby: Triple Deluxe gaat de serie terug naar de basis. Een goede keuze of niet?

Het verhaal van Triple Deluxe speelt zich ditmaal in de lucht van Dream Land af. Tijdens een willekeurige nacht groeit een immens grote bonenstaak recht onder het huis van Kirby. Bij het ontwaken volgt hij de uiteinde van de bonenstaak en komt zelfs boven de wolken uit, waar hij het kasteel van King Dedede heeft gevonden. Hoewel je zou verwachten dat de rivaal van Kirby de slechterik van het verhaal zou zijn, is het tegenovergestelde werkelijkheid geworden. King Dedede wordt namelijk ontvoerd door een onbekend wezen, maar het belooft alles behalve goeds te zijn. Het is uiteraard aan Kirby om zijn rivaal te bevrijden en te zorgen dat alles in goede banen wordt begeleid.

kirby td

Kirby heeft de laatste tijd wisselende uitstapjes gehad. Denk aan titels als Power Paintbrush en Air Ride, waarin een ander vorm van gameplay werd aangeboden. Maar met Triple Deluxe keert Kirby terug naar de bekende formule, namelijk een platform-titel, en doet waar hij het beste in is, namelijk zuigen en vliegen!

Zijn krachten kan hij uitoefenen in de verschillende levels die Triple Deluxe kent. De levels zijn verdeeld over zeven vliegende werelden, waarbij de bonenstaak fungeert als hulpmiddel om de werelden te bereiken. Zo zal bekende thema’s als jungle en sneeuw, niemand doen verrassen, maar des te meer is de verrassing groter als je door een circus of een level waarin een Waddle-Dee trein meerdere keren door het level rijdt moet zien te overleven.  Elke wereld wordt afgesloten door een baasgevecht, met soms een herkenbaar eindbaasje uit een voorgaande titel, maar ook nieuwe bazen zijn aanwezig. Elk gevecht is memorabel, door de verschijning, maar ook het gevecht. Wie denkt dat drie klappen voldoende zou zijn, heeft het mis!

De levels zijn niet alleen afwisselend in uiterlijk, maar ook in gameplay. Denk aan de vele puzzels en boss battles die de titel kent. De laatst genoemde komt veel vaker voor dan dat je op voorhand zou denken. Bijna ieder level heeft wel een baasje. Helaas zijn de puzzels of kleinere baasgevechten niet zo uitdagend en dat is eigenlijk ook de grootste minpunt van de Kirby-serie, want hoe toegankelijk ze ook mogen zijn voor de jongere gamers, des te gemakkelijker zijn ze voor de ervaren gamers. Desalniettemin valt er voor de ervaren gamers onder ons voldoende te genieten. Dit zal later ook blijken zodra je de game eenmalig hebt voltooid. Nieuwe gamemodi zal dan vrijgespeeld worden.

5

Verborgen krachten

Naast het bekende zuig-  en vliegwerk, kan Kirby van uiterlijk en krachten veranderen. Dit doet hij door vijanden op te zuigen en zijn krachten te kopiëren van de vijand. Er zijn in totaal 25 mogelijkheden, met elk hun eigen sterkte. De mogelijkheden zijn leuk en verrassend. Waarbij de leukste ongetwijfeld de Clown-kracht is, waarbij Kirby aanvallen kent als ballonnen opblazen, jongleren en door een hoepel van vuur heen kan springen. Hoewel het weinig invloed heeft op het wel of niet behalen van een level, het voltooien van een puzzel of het verslaan van een baasje maakt het dit wel allemaal makkelijker, en leuker!

Het zuigen, vliegen en kopiëren is niet de enige kracht die Kirby kent. In dit avontuur is het mogelijk om gebruik te maken van een nieuw zuig-element, genaamd: Hypernova. Als Kirby gebruik maakt van Hypernova is hij in staat om gigantische voorwerpen op te zuigen. Dit is niet alleen handig om verder te komen in een level, het is bovendien ook nog leuk om gebruik te maken van deze nieuwe kracht. Helaas zijn de levels waarin Hypernova voorkomt minimaal en zijn dit ook levels waarin het gebruik van deze speciale kracht noodzakelijk is. Het is een leuke feature, maar niet meer dan dat.

kirby-3

Presentatie

De graphics van Kirby: Triple Deluxe zien er goed uit. Het oogt als een typische Kirby game, waarin kleur en vrolijkheid centraal staat, maar het zijn de 3D-effecten die zeer sterk zijn en de show stelen. Bijna elk level heeft wel een 3D-effect verwerkt, het zij dat vijanden gebruik maken van dit effect, het zij dat Kirby zich verplaatst naar de achtergrond waar een ander gedeelte van de level plaats vindt. Hoewel dit niet revolutionair is, is dit wel zeer goed uitgewerkt. Hierdoor kan Kirby: Triple Deluxe zich scharen bij games die het beste gebruik maken van het 3D-effect.

Kirby: Triple Deluxe doet ook goed op gebied van muziek. Hoewel sommige muziekfragmenten meer dan een knipoog geven naar het verleden, bevat de titel ook voldoende nieuw materiaal. De muziek past goed bij de titel en is ook goed verzorgd. Verwacht geen orkest, maar typerende deuntjes die je bij een Kirby-titel hoort.

kirby2

Verzamelen

Tijdens het spelen van levels kom je verschillende items tegen, waaronder de Sun Stones en sleutelhangers. De Sun Stones heb je nodig om progressie in het spel te maken. Hoewel de ervaren gamer weinig moeite zal ervaren om deze te verzamelen zijn er voor de boss battles een hoeveelheid Sun Stones nodig om deze te betreden. De Sun Stones  liggen vaak op plaatsen waar een puzzeltje aan vooraf gaat, maar alleen de jongste onder ons zullen hier moeite mee hebben. Maar je wordt wel beloond als je alle Sun Stones van een wereld hebt verzameld, want daarmee wordt een bonus level geopend. Dit zijn vaak lastige levels, waarin de ervaren spelers meer uitdaging zal kennen.

Een ander item die je kan verzamelen zijn de sleutelhangers. De sleutelhangers zijn gebaseerd op kopieerkrachten van Kirby, vijanden en zelfs eindbazen van voorgaande titels. De sleutelhangers liggen op verschillende plekken verspreidt. Als je deze wilt verzamelen zul je er goed aan doen om verborgen plekken te ontdekken of regelmatig naar ongekende hoogte te vliegen, want wellicht vindt je een sleutelhanger! Er zijn in totaal meer dan 250 sleutelhangers en dat zijn er een hoop! Maar de sleutelhangers zijn ook vrij te spelen door gebruik te maken van Streetpass en speelmunten.

Door de grote hoeveelheid items die je kan verzamelen zorgt het ervoor dat de replaywaarde zeer hoog is. En dat is door de lage moeilijkheidsgraad een fijne toevoeging.

gaming-kirby-triple-deluxe-screenshot-02

Minigames

Naast de hoofdmodus kent de titel ook twee minigames, te kennen als Kirby Fighters en Dedede’s Drum Dash.

In Kirby Fighters is het de bedoeling om tegen drie Kirby’s te vechten en als laatste te overleven. Voordat iedereen het strijdtoneel betreedt is het de bedoeling dat een power-up gekozen wordt. De power-up heeft invloed op het uiterlijk van Kirby, maar ook op de aanvalsmogelijkheden. Dit voelt ondanks de grote verschillen zelden oneerlijk. Het gevecht vindt plaats op een van de zeven stages, met elk hun eigen thema en bijzonderheden. Net als in Super Smash Bros. is het ook mogelijk om items te gebruiken, om bijvoorbeeld een wapen op te pakken of om levenswaarde te verhogen.

Kirby Fighters is te spelen als solist, maar het is ook mogelijk om de minigame in lokale multiplayer te spelen. Hoewel singleplayer vermakelijk, komt de minigame tot zijn recht in lokale multiplayerstand. Het zijn vaak leuke en verrassende potjes, en het mooiste is dat de medespelers niet hoeven te beschikken over een exemplaar van de game. Dit is mogelijk met dank aan download play.

120

King Dedede’s Drum Dash is een totaal andere minigame, maar minstens zo uitdagend als Kirby Fighters. In de minigame waarin King Dedede de hoofdrol voor zijn rekening neemt is het de bedoeling dat je tijdens een muziekfragment uit de serie van Kirby van links naar rechts springt op de drums. Hoewel het simpel klinkt, is dit zeer uitdagend, omdat je voor een goede score niet geraakt mag worden door vijanden, een perfecte weg moet hebben afgelegd en binnen de tijd moet eindigen. Net als Kirby Fighters zal de speler ook hierin voldoende tijd spenderen, waardoor de minigames meer dan geslaagd zijn.

Kirby: Triple Deluxe is een heerlijke platform game geworden. Hoewel de serie terug naar de basis is gegaan, voelt alles behalve oud of gedateerd aan. Met dank aan het 3D-effect en een hoop vernieuwende elementen, waaronder Kirby’s speciale kracht Hypernova onderscheidt deze titel van de voorgaande avonturen, maar het zal ondanks de nieuwigheden als bekend aanvoelen. Dit is absoluut geen slecht teken, maar meer vernieuwing had wel fijn geweest.

Ervaren gamers zullen Kirby: Triple Deluxe als gemakkelijk ervaren, maar toch valt er voldoende te beleven, te genieten en te spelen. Mocht je de bekende loodgieter even moe zijn, dan is deze 3DS-titel zeker een aanrader.

+ Grafisch sterk, met name 3D-effecten
Muziek zeer sfeervol
+ Voldoende vrij te spelen en te verzamelen