Daily Nintendo

Jouw online Nintendo Magazine

DN Awards: Keuzes van de redactie

Op oudjaarsdag reiken wij de DN Awards uit aan de beste games van 2015. Om jullie alvast in de stemming te brengen wordt in dit artikel elk persoonlijk hoogtepunt van 2015 door de redactie  beschreven. 

Achter de schermen wordt de uitslag al berekend en het belooft al een mooi lijstje te worden. Net als jullie heeft de redactie in het jaar 2015 voldoende games gespeeld, maar ieder heeft zo zijn eigen favoriet. Dit wordt door de meeste leden van de redactie hieronder beschreven. Ben je benieuwd of jouw titel hier tussen staat, lees dan snel verder!

Roel
Laat ik het bal dan maar openen wat betreft de redactie. Waar vele mogelijk nog zullen twijfelen of het Xenoblade Chronicles X gaat worden ga ik stemmen op Super Mario Maker, ik kan niet anders. Als Nintendo-fan vanaf de NES is het ontdekken van Mario levels in de verschenen games altijd iets wat ik super gaaf heb gevonden. Nintendo bleef me ook verbazen met (kleine) vernieuwingen. Toen ik hoorde dat ik nu zelf in de huid mocht kruipen van ontwerper van zo’n level vond ik het al de bom. Nintendo heeft met wat dat betreft ook zeker niet teleurgesteld. Uiteraard zijn er wel wat opmerkingen te plaatsen, maar dat geldt voor iedere game.De speelbaarheid is goed en het ziet er enorm gaaf uit. Hoe lastig de levels ook zijn, het blijft leuk om ze uiteindelijk toch uit te spelen. De ‘not move’ levels zijn leuk maar na een stuk of 5/6 had ik dat wel gezien. Als ik Mario zie moet ik kunnen spelen of, sinds dit jaar, ontwerpen!

thomas

Aan het begin van 2015 heeft de redactie een top vijf samengesteld: Zelda U, Star Fox, Splatoon, Majora’s Mask en Xenoblade Chronicles X. Van deze vijf games zijn er uiteindelijk maar drie uitgekomen, maar gelukkig heeft Nintendo ons positief kunnen verrassen met de, op het eerste oog, kleinere games. Zo was Yoshi’s Woolly World erg origineel  en was Super Mario Maker in de community erg aanwezig.

Voordat ik het ga hebben over de grote titels, wil ik even de indies benoemen. Qua indies heb ik mij dit jaar  namelijk enorm vermaakt met Shovel Knight en Shantae. Ook op andere consoles waren leuke indies te vinden, bijvoorbeeld Transistor. Ik hoop dat Nintendo indies blijft aanmoedigen en dat we ook in 2016 weer leuke games uit onbekende hoek kunnen verwachten.

Als ik terugkijk op het afgelopen jaar is er toch één game die mij het meeste is bijgebleven, die ik het meeste heb gespeeld en die mij in weekenden aanmoedigt mijn Wii U aan te zetten. Ik praat natuurlijk over Splatoon. Deze nieuwe IP van Nintendo vind ik heel erg leuk en hier heb ik mij dan ook heel erg mee vermaakt. Misschien kwam het door de lage verwachting, of de vele updates, of gewoon omdat de game weer iets anders is. 2015 is niet het beste jaar, maar heeft ons wel een begin voor een mooie serie gegeven.

kevin

Dit jaar zijn er veel games verschenen, maar ook heel veel games die ik maar ‘mwa’ vond. Zo heb ik mij lang niet zo goed vermaakt met Happy Home Designer als met Animal Crossing: New Leaf, en weerhield mij er ook iets van om Triforce Heroes echt geweldig te vinden. Games als Splatoon vond ik zeer tof, maar deze heeft bij mij ook uiteindelijk niet gescoord als de beste game. Maar wat dan wel?

Het is misschien wat zielig, maar de beste game van dit jaar is in mijn ogen een game die oorspronkelijk eigenlijk niet eens dit jaar is uitgekomen. Voor mij was dit jaar Majora’s Mask 3D namelijk  toch wel een toppunt. Via deze remake kon ik eindelijk de game eens op een andere manier spelen dan via een emulator, wat er op zijn beurt voor zorgde dat dit een unieke ervaring was die ik niet snel zou vergeten. Het was geweldig om de verschillende maskers en hun krachten uit te proberen, en de creepy ondertoon van de game sprak mij ook heel erg aan. Dat de game op vrijdag de dertiende verscheen, maakte het compleet.

Zoals je merkt noem ik voornamelijk 3DS-games, dit komt omdat ik ook regelmatiger handheld game dan console. Maar als ik een absolute topper voor de console zou hebben gekozen, zou ik ook Splatoon hebben uitgekozen. De singleplayer is niet zo interessant, maar de online functionaliteiten zijn goed uitgewerkt en het spel is qua insteek ook een heel erg creatieve shooter. Als de remake van Majora’s Mask 3D dit jaar niet was uitgekomen, was dit dan ook de absolute nummer 1 kunnen zijn geweest. Nu schittert die tweede.

randy
Er zijn voor de 3DS en Wii U dit jaar een aantal erg leuke titels verschenen. Van een Majora’s Mask remake op de 3DS tot Splatoon en een nieuwe Xenoblade voor de Wii U. Toch heb ik me duidelijk het meest weten te vermaken met Super Mario Maker. Het zelf maken én delen van Mario levels blijkt een gouden combinatie te zijn. Tel daarbij de terugkerende herinneringen van vroeger op en je hebt voor mij dé titel van het jaar!

jordy

Dit jaar zijn er aardig wat games voor de 3DS en Wii U verschenen, sommigen beter dan anderen.  Erg leuk waren natuurlijk de remakes van Majora’s Mask en Xenoblade Chronicles, maar liever koop ik toch nieuwe games. Splatoon bracht heel veel vernieuwing en was ik erg positief over. Yoshi’s Woolly World was een vloedgolf aan schattigheid en vrolijkheid. Toch is mijn favoriete game van dit jaar Xenoblade Chronicles X.

Xenoblade Chronicles X is naar mijn mening op veel terreinen een echte topper. Ten eerste is de game een echte lust voor het oog. Daarmee bedoel ik niet alleen de graphics, maar ook de prachtige landschappen. Ook is de game heel groot en is er ontzettend veel te beleven in Mira (de planeet waar het zich afspeelt). Samen met de muziek, die anime liefhebbers bekend in de oren klinkt, is de sfeer helemaal compleet.  I’m really feeling it!

barry

Ik kies het gemak van een handheld zó over een console of een PC. Als het aan mij ligt, speel ik alleen nog maar op een 3DS en hoef ik nooit meer gebonden te zijn aan de locatie van mijn Wii U. Echter was er dit jaar één titel waarvoor ik honderden uren braaf elke keer weer voor mijn tv ben gaan zitten.

Van mijzelf ben ik wel wat creatief. Ik hecht er erg veel waarde aan als ik in een game mijn eigen level of personage kan maken, of de mogelijkheid heb om de wereld van het spel vorm te geven. Wanneer er dan een spel uitgebracht wordt welke volledig draait om het maken van levels, ben ik één en al oor.

Bij Super Mario Maker was dit het geval. Nog vóór de release van het spel maakte ik op de fiets, tijdens de les, of tijdens het eten aantekeningetjes in mijn telefoon wanneer ik een idee kreeg voor een level. Toen het spel dan uitkwam, heb ik mij de weken erop elke dag meerdere uren met het spel vermaakt. Het gemak waarmee je je eigen levels maakt en online kunt zetten is iets wat ik zelf nog nooit eerder heb gezien. En dan ben ik nog niet eens begonnen over de hoeveelheid blokken, thema’s en monsters die je kunt gebruiken om je levels vorm te geven…

Vincent

Hoewel dit jaar voldoende games het levenslicht hebben gezien en voor ieder wat wils te spelen was, steekt Splatoon met kop en schouders boven de rest. Het is niet alleen mijn meest favoriete titel van 2015 geworden, maar is ook mijn meest gespeelde titel van dit jaar geworden. De nieuwe personages, unieke sfeer en vernieuwend, maar bovenal verslavende gameplay hebben er voor gezorgd dat ik regelmatig Inkoplaza en bijbehorende stages heb bezocht.  Met name door de hoge frequentie waarin nieuwe wapens, kleding en stages aan het spel werd toegevoegd bleef de game langdurig interessant.

Maar er is altijd ruimte voor verbetering en dat geldt ook voor Splatoon. De verhaalmodus is kort, de game kent een zeer beperkte lokale multiplayer en de amiibo functionaliteiten bieden weinig nieuws. Hoewel dit noemenswaardige minpunten zijn, kent de titel een zeer sterk online multiplayer modus. En daar draait Splatoon ook om. Stay Fresh!

Op oudjaarsdag reiken wij de DN Awards uit, welke titel is jouw nummer 1 van dit jaar? Laat het ons weten in de onderstaande berichtensectie!