Preview: LEGO Marvel Avengers Wii U en 3DS

Weet LEGO Marvel Avengers voldoende te vernieuwen?

Vorige week werd Daily Nintendo uitgenodigd om op bezoek te komen bij Warner Bros. om daar een lezing bij te wonen over LEGO Marvel Avengers. Ik kon daar een interview afnemen met de directors en tevens ook een demo van zowel de handheld- als de consoleversie spelen. De eerste indrukken die ik daarbij heb opgedaan, kun je terugvinden in dit artikel.

Iedereen kent de LEGO-Games. Ze zijn niet meer uit de schappen weg te denken en om de zoveel tijd verschijnt er wel weer een nieuw deel. Warner Bros. heeft door de jaren heen al verschillende licenties geLEGOficeerd, en het is dan ook maar een kwestie van tijd tot we weer met hun nieuwste game aan de slag kunnen. Toch is er altijd één vraag die blijft hangen bij het verschijnen van een nieuwe LEGO-game: is de rek er niet een keer uit?

Hulk (Age of Ultron)
Hulk bevind zich in een groot open veld in de Console-variant van LEGO Marvel Avengers.

Open wereld in de handheld-versie

In ieder geval begint het redelijk. De meest ‘vernieuwende variant’ wordt namelijk mogelijk wel de handheld-variant, terwijl de handheld-versie altijd het ondergeschoven kindje is geweest dat nooit kon tippen aan de console-variant. Daarentegen lijkt het alsof er vooralsnog aandacht wordt besteed aan de handheld-versie, om deze, ondanks de beperkingen die een handheld met zich meebrengt, meer richting het console-niveau te brengen.

In de handheld-versie van LEGO Marvel Avengers, zal dit keer namelijk een grote Hub aanwezig zijn waar je vrij doorheen kunt bewegen. Deze hub is in zekere zin vergelijkbaar met de grote openwereld die we eerder zagen in de Nintendo 3DS-game LEGO City Undercover: The Chase Begins, op het feit na dat deze openwereld niet is opgebouwd uit verschillende districten die los van elkaar moeten worden geladen. De hub zal geen laadschermen kennen en voorwerpen worden in de verte geladen, terwijl je er opaf loopt. Dit heeft als effect dat auto’s en personages in de verte plots op het scherm verschijnen, alsof ze daar altijd al waren.

Thor
Het personage Thor in de console-variant van de game.

Hiermee proberen de makers de Nintendo 3DS-versie dichter naar de Nintendo Wii U-versie te brengen. Dit lukt deels. De hub ziet er gigantisch uit en het ziet er naar uit dat dat er veel valt te ontdekken. Deze hub is de stad Manhattan die vol zal liggen met verschillende uitdagingen en missies. Zo zullen er Time Trails zijn, maar ook uitdagingen waarin je zoveel mogelijk objecten van een bepaalde soort moet kapotslaan of zoveel mogelijk vijanden in één keer moet verslaan. Eerder was dit in de console-versie mogelijk.

Wanneer je door de stad zelf loopt, is er veel om te zien. Er lopen personages door de straten, er rijden auto’s door de straten en er vinden evenementen plaats zoals een vrouw die plots van haar handtas wordt beroofd. Wel valt het op dat de stad er redelijk dood uitziet als deze van bovenaf bekijkt. Dit komt omdat de daken van de huizen dodelijk leeg zijn, en de Hub pas dingen inlaat wanneer je op een bepaalde afstand van een object bent. Op die manier zie je dus in de lucht al die mensen en auto’s niet.

Leviathan
Een van de cutscenes die dit spel rijk zal zijn.

Verbeterde Lightning-effecten in de Nintendo Wii U-versie

Een van de verbeteringen die in de console versie zijn uitgebracht zijn de lightningeffecten. Ik heb op het evenement alleen de Playstation-versie van het spel kunnen spelen, dus ik weet niet of de belichting ook veel is verbeterd op de Nintendo-variant. De ontwikkelaars konden mij wel vertellen dat het lightning-effect hierop ook zou zijn verbeterd, maar ik heb niet met mijn eigen ogen waar kunnen nemen in welke mate dit zo is.

In de demo van de console-versie werd een nieuw level geshowed. Superhelden als Superman en Superwoman vliegen het scherm in, en je wordt per direct in het diepe gegooid met gevechtstechnieken en een pijl en boog. Later werd gespeeld met de ijzersterke hulk, en Thor die met behulp van de goden electriciteit als een fijn wapen inzet. Dit is allemaal zoals we het van voorheen kennen. In de uiteindelijke versie van de game wordt dit aangevuld met een heleboel nieuwe personages, maar deze waren nog niet allemaal speelbaar in de verhaalmodi van de demo.

Wat wel nieuw is, is dat bij elke combinatie van helden een unieke samenwerkingsaanval hoort. In de demo werd dit geshowed doordat thor en Captain America de krachten bundelen om zo een gigantische donderknal te produceren. Verder in de uiteindelijke variant zul je meer team moves kunnen gebruiken, waarbij er wordt gestreeft om alle personages unieke animaties en acties te geven. Deze unieke combinaties komen goed tot zijn recht in co-op, aangezien je nu nog meer op elkaar ingespeeld moet raken om een level uiteindelijk tot een goed einde te brengen.

Hulkbuster
Dit is één van de gigantische pakken van Iron Man.

Hulk en Iron Man in de console en handheld-versie

In-game is Hulk één van de personages waar je mee kunt spelen. Hulk is daarbij een krachtig personage die in deze versie van de game ook een paar krachtige nieuwe moves zal krijgen. Een daarvan is de mogelijkheid om een enorme sprong te maken, om je daarmee snel over de grote hub te verplaatsen. Hulk kan een laadmetertje vol laten lopen wanneer jij een knop indrukt, en des te langer je die knop indrukt, des te verder je uiteindelijk kunt springen. Deze functionaliteit zit zowel in de Nintendo 3DS- als de Nintendo Wii U-versie. Daarnaast krijgt Hulk ook de mogelijkheid om zijn vuisten zodanig in gebouwen te slaan, dat je via de wanden van een gebouw omhoog kan lopen of tussen gebouwen heen en weer kunt springen.

Ook Iron Man is van de partij als één van de main personages van deze game. Iron Man zal daarbij de mogelijkheid krijgen om zowel in de Nintendo 3DS- als de Nintendo Wii U-versie in een heleboel verschillende suits te stappen, die hem allemaal gave nieuwe krachten geven. Daarnaast kun je met Iron Man vrij door de Hub vliegen, om je zo snel door het grote Manhattam te verplaatsen.

Voorlopige conclussie

LEGO-games zijn vooralsnog altijd goed geweest, en dat lijkt ook hier weer het geval te worden. Daarentegen heb ik nog onvoldoende gezien om te zeggen dat deze game écht vernieuwend is. Het is gewoon simpelweg weer meer van hetzelfde plus een beetje extra. Dit is niet verkeerd, maar langzaam begin je na zoveel LEGO-games hogere eisen te stellen.  Vreemd genoeg haalde ik dan ook voor nu voorlopig meer voldoening uit het testen van de handheld-versie. Deze is altijd het ondergeschoven kindje geweest, maar de open wereld biedt wel een wereld aan mogelijkheden in een game vol doldwaze superhelden. Iets om in de gaten te houden!

Voor deze preview heb ik de Playstation4 en Playstation Vita-variant gespeeld. Qua gameplay is de game voor elke console hetzelfde en voor elke handheld hetzelfde, net als dit het geval was bij eerdere LEGO-games.

Kevin de Bruin

Redacteur en Communicatie Manager. Mijn naam is Kevin en ik schrijf graag over van alles en nog meer. Bij dezen ben ik gaan schrijven voor Daily Nintendo om jullie te voorzien van het laatste Nintendo nieuws. Als aanhanger van die 'softe' Nintendo Games, doe ik met alle liefde verslag.

Geef een reactie