Daily Nintendo

Jouw online Nintendo Magazine

Feature: amiibo, een vloek of een zege?

Vandaag bestaat de amiibo een jaar! De amiibo is een NFC-figuur dat een game van extra content kan voorzien, vorm gegeven in een nostalgisch jasje, maar bovenal geld in Nintendo’s laatje brengt. De amiibo. Een vloek of een zege?

Tijdens de Digital Event van E3 2014 werd de amiibo onthuld. Het zijn figuurtjes gebaseerd op spelpersonages dat door middel van NFC (near field communication) tot leven kan komen, in-game welteverstaan. amiboDe functionaliteiten van de amiibo werd in een koddig filmpje met Bill Trinnen uitgelegd. Het zou een nieuwe ervaring in de wereld van Nintendo-gaming gaan brengen en niet gebonden zijn aan één game. Het laatstgenoemde geldt namelijk wel voor de NFC-figuren van Disney Infinity en Skylanders en daarmee onderscheidt de amiibo zich van twee grote concurrenten (lees: Lego Dimensions zou een jaar later uitkomen).

De functionaliteiten van de amiibo verschilt per spel. Zo zal de amiibo in een aantal games alleen gebruikt kunnen worden als een “alleen lezen” exemplaar en zorgt er voor dat  bijvoorbeeld kostuums vrij komen. In andere gevallen kan het wel degelijk voor nieuwe gamemodi zorgen, maar lijkt het alsof sommige onderdelen bewust zijn weggelaten, met als hoop dat mensen de compatibele amiibo gaan kopen om het content te unlocken. De vraag is dan ook of dezelfde onderdelen zonder amiibo ook geïmplementeerd had kunnen worden. Daarop is het antwoord simpel: ja!

amiiboasset_highres

Een jaar later

Ondertussen is het exact een jaar geleden dat de allereerste amiibo zijn uitgebracht. Het was bij de release vrijwel meteen duidelijk dat de amiibo populair en gewild zijn. Er was sprake van schaarste. Daardoor werd de koopdrang bij verzamelaars versterkt om zo niet met een incomplete verzameling achter te blijven. Dit heeft Nintendo geweten en speelde daarop in door een amiibo-lineup voor verschillende spellen uit te brengen, denk aan de amiibo van Splatoon, de wollen varianten voor Yoshi’s Woolly World en de amiibo kaarten van Animal Crossing.

1526aca552ebec445a5f6b85117ae4ad

Inmiddels zijn er meer dan 20 miljoen amiibo verkocht en heeft daarmee de Wii U ontstegen. De vergelijking is niet geheel eerlijk, maar het aantal zegt al genoeg over de populariteit. Mijn eigen ervaring? Ook ik ben bezweken voor de kleine figuurtjes. Als ik naar mijn huidige collectie kijk, zie ik er meer dan 50 verschillende soorten amiibo, maar nog steeds een incomplete verzameling. Hoewel ze weinig vernieuwend of bijzonders in de games brengen, kan ik de amiibo en eventuele toekomstige huisgenoten niet weerstaan. Een vloek? Jazeker, maar ik had slechter kunnen treffen. Hoewel mijn portemonnee daar anders over denkt.

Hoeveel amiibo heb jij in huis? Deel met ons jouw amiibo-ervaringen in de onderstaande berichtensectie!