3DS Review: Shin Megami Tensei: Devil Survivor 2 Record Breaker

Shin Megami Tensei: Devil Survivor 2 kwam oorspronkelijk een aantal jaar geleden uit voor de DS. In de 3DS versie is nu niet alleen een grafische update toegevoegd, maar ook een heel nieuw gedeelte van het verhaal.

Het verhaal begint op het moment dat je je opgeeft voor een site die zogenaamde deathvideos naar je stuurt. In deze video’s zie je vlak van te voren mensen die je kent doodgaan. SMTDS2 4Op het moment dat je je eerste video ontvangt zullen jij en twee van je vrienden wonderbaarlijk gered worden en hierdoor worden jullie zogenaamde Demon Tamers. Met jullie nieuwe krachten moeten jullie de wereld zien te redden van zijn ondergang. Om dit te doen heb je zeven dagen de tijd en bij de meeste in-game gebeurtenissen gebruik je zo’n half uur in-game tijd.

De game is eigenlijk twee games in één. Je hebt de Septentriones SMTDS2weg, hiermee begin je het verhaal zoals eerder beschreven, maar je hebt ook een optie om het spel te beginnen na de gebeurtenissen van de oorspronkelijke game, zo hoef je niet per se het eerste verhaal te volgen mocht je de DS versie al eens gespeeld hebben. Bij deze versie genaamd Triangulum, zullen je personages al beginnen op level 20 en zullen je begin demonen ook meteen een stuk sterker zijn.

Het verhaal is goed opgebouwd, je hebt net zoveel informatie als de hoofdpersonage, hierdoor blijft het spel ook spannend. Door middel van cut-scenes en keuzes die je zelf moet maken daarin beinvloed je het verloop van het verhaal.

De gevechten, een groot onderdeel van het spel, zijn turn-based. In elke ronde kan je elk van de speelbare personages verplaatsen over het veld, demonen aanvallen, skills gebruiken en je hulpdemonen aanpassen. Helaas zit er in deze gevechten soms een enorm verschil in moeilijkheidsgraad waardoor het soms heel lang duurt voor je verder bent. Deze demonen kan je verkrijgen door deze te kopen bij een veiling of door demonen die je in je bezit hebt te fuseren.

SMTDS2Grafisch is de game niet heel indrukwekkend, de stijl past wel goed bij het genre. Geluid technisch is de game echter een stuk beter, de dialogen zijn stuk voor stuk ingesproken (afgezien van de tekst van je eigen personage) waardoor ook al zijn de gesprekken vaak lang, ze niet snel vervelend worden.

Conclusie:

Devil Survivor 2: Record Breaker is een goede game die je lang bezigSMTDS2 3 zal houden, zeker op de Apocalypse moeilijkheidsgraad zal je niet zomaar het spel hebben uitgespeeld. De gevechten zijn goed vormgegeven en doordat je veel verschillende demonen hebt, moet je goed opletten hoe je jouw overwinning behaalt. Helaas zit er soms erg veel verschil in de moeilijkheidsgraad tussen gevechten, daar tegenover kan je wel wanneer je ook wilt wisselen van moeilijkheidsgraad.

+ De verhaalmodus is uitgebreid
+ Goede voice-overs, maar…
+ Battles zijn goed uitgedacht