3DS Review: Animal Crossing Happy Home Designer

De Animal Crossing-familie is weer een game rijker. Is ‘Animal Crossing: Happy Home Designer’, welke nu verkrijgbaar is voor de Nintendo 3DS,  het spelen waard? Lees het oordeel in onze review.

Trailer

Het verhaal

Hoewel er in Animal Crossing: Happy Home Designer eigenlijk geen echt verhaal zit, wil ik hier wel kort uitleggen waar het spel over gaat. In Animal Crossing: Happy Home Designer werk je voor Tom Nook, bij Nook’s Homes. Aan het begin van het spel wordt er van je WVW69icZuK01ytnlM1gevraagd om je personage te maken. Dit gaat dan ook anders dan je misschien gewend was van andere Animal Crossing spellen. Animal Crossing: Happy Home Designer is dan ook een heel ander spel dan eerdere Animal Crossing spellen. Als werknemer bij Nook’s Homes is het namelijk je taak om huizen en bepaalde instellingen in te richten. Elke dag komen er dan ook nieuwe diertjes naar je stadje toe die behoefte hebben aan een nieuw huis.

Je werkdag

Het spel is opgedeeld in een soort kleine ‘hoofdstukjes’, namelijk de werkdagen. Elke werkdag begint wanneer je personage Nook’s WVW69idkef0dQ9fif0Homes binnenkomt. Hier kun je vervolgens kiezen om de stad in te gaan om klanten te werven, bestaande klanten te bezoeken of een instelling te ontwerpen samen met Isabelle. Wanneer je één van deze dingen gedaan hebt en weer teruggaat naar Nook’s Homes, meld je je weer af en eindigt de dag. Vervolgens krijg je de mogelijkheid om verder te spelen, of om te stoppen met spelen.

Huisjes inrichten

Animal Crossing: Happy Home Designer draait volledig om het inrichten van huizen van de diertjes uit de Animal Crossing reeks. Wanneer je een klant hebt gevonden zal deze je kort vertellen wat voor huis hij of zij graag zou willen. Dit kan variëren van een huis met veel zwart en wit, tot een spookhuis of een huis met een zwembad. Als je de opdracht accepteert zul je een locatie uit moetenWVW69idkfMI5B3Y73o kiezen voor het huisje. Dit doe je door op het touchscreen een vakje aan te tikken van op een landkaart. Elk vakje heeft een andere omgeving zodat je voor elke opdracht een geschikte locatie kunt vinden. Ook kun je, door (zodra je een locatie hebt gevonden) op het huisje te klikken, het seizoen veranderen van de omgeving. Zo voelt elke omgeving anders en hangt overal een andere sfeer.

Als je eenmaal een locatie hebt gevonden kun je vrijwel alles veranderen aan het huisje. De grootte van het huis, de hoeveelheid kamers, het uiterlijk van het huis, het voelt alsof de mogelijkheden onbeperkt zijn. Dat mag ook wel, voor een spel wat volledig draait om het inrichten van huizen. Het inrichten van het huisje werkt ook anders dan je misschien verwacht had. Hiervoor zul je voornamelijk het touchscreen gebruiken, waar een klein plattegrondje van het huisje is afgebeeld. Bovenin het touchscreen kun je een aantal menuutjes openen om het behang, de ramen of het meubilair te veranderen. Wanneer je een meubel hebt gevonden wat je wilt plaatsten, tik je deze aan en zo verschijnt deze in de ruimte. Vervolgens zul je via het touchscreen het meubelstuk kunnen verplaatsen, wat allemaal heel natuurlijk aanvoelt en naar mijn mening dan ook veel fijner aanvoelt dan het slepen met meubelstukken in de voorgaande Animal Crossing spellen.

Naast de binnenkant van het huis kun je ook de tuin inrichten. Hier kun je natuurlijk bloemen, boompjes en struikjes plaatsen, maar ook alle meubelstukken die je normaal gesproken binnen gebruikt. Zo kun je, indien je daar behoefte aan hebt, een toiletpot in de tuin zetten, of een bed. Natuurlijk zijn er wel een aantal meubelstukken die specifiek bedoeld zijn om buiten te plaatsen.WVW69ic8BsMiOwjj1g

Instellingen

Als je het ontwerpen van huisjes beu bent, kun je je werkdag ook spenderen met Isabelle. Door met haar te praten kun je namelijk een instelling ontwerpen. Deze instellingen zijn bijvoorbeeld een school, een winkel of een ziekenhuis. Bij het ontwerpen van een instelling zijn de mogelijkheden iets beperkter. Je kunt dan namelijk niet veel aanpassen aan de buitenkant van de instelling. Dit komt omdat de instellingen al onderdeel zijn van een bestaand stadje. Je kunt echter wel het uiterlijk van de instelling aanpassen, door te kiezen uit zes opties. Voor de rest gaat het ontwerpen precies hetzelfde zoals bij een normaal huisje.

Online

Wanneer je een huisje af hebt en hem graag wilt delen met andere spelers, kun je hem online plaatsen. Hij zal dan in een online omgeving geplaatst worden waar anderen je huisje kunnen bezoeken en deze vervolgens kunnen beoordelen. Het beoordelen gaat door middel van vier categorieën, namelijk ‘Cool’, ‘Cute’, ‘Unique’ en ‘I would live here’. Over deze vier categorieën kun je punten verdelen, om aan te geven wat je van een huisje vindt.

Amiibo-kaarten

Gepaard met Animal Crossing: Happy Home Designer zijn ook de Animal Crossing amiibo-kaarten in de winkel verschenen. Op elke kaart staat een diertje uit de Animal Crossing serie. Elk pakje bevat 3 kaarten, waarvan één ‘speciale kaart’. Deze speciale kaarten hebben geen opdruk van een standaard diertje, maar van een ietwat bekender personage als DJ. KK, Resetti of Isabelle. De amiibo-kaarten werken met het spel en hebben verschillende functies.

Zo kun je met de ‘amiibo phone’ de personages ‘in’ je amiibo kaarten opbellen, om een huisje voor ze te maken. Op deze wijze kun je speciale opdrachten krijgen van personages als Joan of Tom Nook. De diertjes uit de ‘normale’ amiibo-kaarten verschillen echter niet zoveel van de normale opdrachten die je zonder amiibo-kaarten krijgt. Hoewel je jezelf met amiibo-kaarten wel een opdracht van
één bepaald diertje kunt garanderen, is dat ook weer niet helemaal waar, aangezien de kaarten verkocht worden in dichte pakjes. Op deze manier weet je niet welke kaartjes je krijgt.

Ook kun je met de amiibo-kaarten diertjes oproepen in het huisje van een andere bewoner. Echter voegt dit naar mijn mening weinig tot niets toe, want de diertjes die je met een amiibo-kaart oproept praten niet en de interactie is dan ook minimaal. Ze lopen eigenlijk alleen wat rond.

Al met al is Animal Crossing: Happy Home Designer leuk tijdverdrijf, maar zal het waarschijnlijk wel snel gaan vervelen. Ik heb hieronder nogmaals de punten die voor mij het zwaarst wegen in mijn oordeel genoteerd.

+ Het ontwerpen van huisjes gaat heel gemakkelijk en is vermakelijk
+ Het ontwerpen is niet beperkt tot huisjes
+ Online functionaliteiten houden het spel leuk