3DS eShop Review: Hatsune Miku: Project Mira DX

Alweer een Ritme Game!? Maar wel éentje gebasseerd op een ware digitale sensatie, althans volgens Japanners. Want wat gebeurd er als een hologram idool zijn eigen ritme game krijgt? Wordt dat wel een leuke game?

Ritme games, je stikt er misschien wel bijna de moord in. Toch is deze Ritme-game net iets anders dan de andere games. Deze game heeft namelijk een Japans tintje én is gebaseerd op een Japans idool welke ons waarschijnlijk weinig zegt, maar voor veel Japanners helemaal het einde is! Hatsune Miku is immers een vocaloid, een software gesynthetiseerde persoonlijkheid, die zingt dans en mensen vermaakt, door middel van telkens nieuwe liedjes.

MikuTwee modi: Tap en Buttons

Waar ze in onder andere Japan via een hologram live concerten geeft, zien we haar nu terug in deze typische Japanse ritme-game. En dat wel in twee verschillende Modi. Zo kun je er tijdens het spelen zelf voor kiezen of je het spel via de stylus wilt besturen, of via de knoppen. Wanneer je voor de tap-besturing kiest, moet je op het ritme op het touchscreen tikken, of op het juiste moment over het touchscreen sliden. Mocht je voor de button-besturing gaan dan moet je op het juiste moment de A- of B-knop indrukken.

De moeilijkheidsgraad

Het spel daagt je uit in haar moeilijkheidsgraad. Zeker als je eerst ‘easy’ hebt gespeelt, is ‘normal’ eventjes wennen. Zo wordt het spel moeilijker doordat er plots meer om de hoek komt kijken dan ’tik op Miku2de maat met het stylus op het touchscreen’, of ‘druk op de maat op de knopjes.’ Zo wordt de tap-besturing moeilijker doordat je nu niet simpelweg moet tikken, maar ook nog aan de juiste kant van het touchscreen moet tikken. Zo zul je bepaalde maten links moeten tikken, en bepaalde maten rechts moeten tikken, afhankelijk van de kleur die een maat op het bovenste scherm heeft. En in de knoppen-besturing krijg je plots ook de X- en Y-button erbij.

Vormgeving van de liedjes

Terwijl de Ritme-game zich afspeelt krijgt niet alleen het oor, maar ook het oog wat te zien. Tijdens de verschillende liedjes worden namelijk diverse videoclips afgespeeld die één voor één met zorg in elkaar lijken te zijn gezet. Het gaat hier om namelijk geheel Miku4geanimeerde clips waarin een schattig poppetje heen en weer danst, zingt en zich door een wereld waant die geheel bij het liedje past.

Een voorbeeld is het nummer Deep Sea Girl. In dit level zinkt een meisje langzaam naar de bodem van de zee, om terwijl terwijl het liedje zich afspeelt alles in het water te verkennen. Een ander voorbeeld is het liedje Sweet Magic. Hierin danst een meisje met een garde in haar hand rond in een wereld gemaakt van lekkers.

Omdat je tijdens het spelen van de game soms druk bezig bent met het bijhouden van het ritme, krijg je echter niet alles mee van de videoclip én soms lijdt het ook wel een beetje af.  Voor het geval dat je niet alles meekrijgt kun je echter de videoclips echter altijd los terugkijken, na het voltooien van een level.

Miku3Rondhangen met Miku en vrienden

Buiten de ritme-game om is er ook nog de mogelijkheid om rond te hangen met Miku en vrienden. Hierbij kun je outfits veranderen en deze personages snacks voeren. Ook kun je nog minigames spelen zoals ‘Mikuversi’, mocht je even geen zin meer hebben om het ritme-onderdeel van het spel te spelen. In deze minigame mag je elke beurt een steen zetten en probeer je daarbij de stenen van je tegenstander klem te zetten tussen twee van jouw stenen, om ze vervolgens te kunnen veroveren. Daarnaast kun je nog een instrument bespelen.

Daarnaast kun je natuurlijk ‘uitgaan’ naar de Dance Studio, om je eigen dans in elkaar te zetten aan de hand van een beperkte selectie aan al voorgeprogrammeerde moves. Voor deze dans kies je één van de eerder vrijgespeelde Japanse liedjes van Miku. Vervolgens kun je deze dans af latens spelen in een video-clip.

Hatsune Miku: Project Mira DX weet zich als ritme-game te onderscheiden van al die tig anderen die haar voor gingen. Dit komt deels door het karakter dat schuilt achter Miku, de vocaloid, maar ook door de schattige en afgewerkte vormgeving tijdens en om de ritme-secties heen. Daarentegen zorgt dat er ook voor dat je maar net van deze sfeer moet houden. Maar als dat voor je is weggelegt, heb je een hele interessante titel in handen, die niet snel gaat vervelen.

+ Meerdere interessante besturingsmodi
+ Een goed verschil in moeilijkheidsgraad
+ Goede vormgegeven videoclips tijdens de liedjes