Daily Nintendo

Jouw online Nintendo Magazine

Wii U eshop review: Beatbuddy; Tale of the Guardians

Het ritmegenre is een leuk genre, maar het is moeilijk om de juiste toon te slaan. Is Beatbuddy weer een leuke ritmegame of komt het ritme niet goed naar voren? Je leest het natuurlijk in deze review!

Er zijn van die games, waar je tien minuten een verhaal leest voordat je met je personage aan de slag kan. In Beatbuddy hebben de makers dit anders aangepakt. Na even kort te melden dat Harmony weg is, ga jij namelijk al op pad. Een verhaal wat we wel vaker hebben gehoord, maar de leuke karakters maken het meteen leuk. Om de kleine alienachtige visjes op de maat te zien dansen, is toch wel een erg leuk begin.

Een ritmegevoelige alien?

beatbuddy-mine1-1363729081In Beatbuddy wordt je niet verplicht om bepaalde combinaties in te voeren op het ritme van de muziek, zoals andere ritmegames van je verwachten. Nee, je moet je juist door de zes verschillende werelden weten te banen door je op het ritme voort te bewegen. Zo moet je bijvoorbeeld op het juiste moment door een steeds knipperende omheining zwemmen of op de tweede maat “B” indrukken om tegen de stroming in te kunnen zwemmen. Dit zorgt ervoor dat Beatbuddy niet hele moeilijke ritmestukken in zich heeft, maar de puzzels zijn verfrissend omdat ze zo op ritme zijn gebouwd. Het is een echte indie titel, omdat ik deze combinatie nog nooit zo voorbij heb zien komen.

Prachtige tonen

Natuurlijk moet de muziek goed zijn, wil een ritmegame goed uit de verf komen. Ik hoef niet te klagen over de muziek van beatbuddy. Leuke tonen die goed bij de omgeving passen en zelfs zo goed dat de omgeving een deel uitmaakt van de muziek. Zo zijn er in de eerste wereld krabben die meeklappen op het ritme van de muziek of bollen die de muziek versterken. Dit samenspel van omgeving en achtergrondmuziek zorgt er wel voor dat je je nog meer in de wereld aanwezig voelt. Maar, de werelden duren best lang en de muziek vind ik dan soms eentonig worden. Ook had ik nog meer interactie met omgeving en muziek willen zien. Just omdat deze delen de game zo leuk maken.

Sprankelende omgevingen 

Beatbuddy03De sfeer wordt er in ieder geval niet zo zeer door beïnvloed, omdat de wereld nog veel meer te bieden heeft. Zo zitten er prachtige 3D elementen. Zo zijn er rare beesten of stenen die een derde dimensie creëren. Zo krijg je het idee dat je dieper in een bos of oceaan duikt. De muziek is goed uitgezocht voor elke wereld en doet er dan ook nog een schepje bovenop.

Conclusie

screenshotBeatbuddy is misschien niet de standaard ritmegame. Je moet juist het ritme vinden in de achtergrondmuziek en je zo een weg te banen langs vijanden of een knipperende muur. De game legt je niet een vaste toetscombinatie op; daarentegen moet je het zelf uitvinden. De muziek is perfect gekozen voor de omgeving en is erg mooi. Vooral de karakters die in interactie zijn met de omgeving zijn grappig en dat geldt ook voor het gehele verhaal. Het is alleen jammer dat de muziek in herhaling valt en de puzzels niet altijd uitdaging bieden. Mocht je  een frisse wind zien willen waaien door het ritmegenre, moet je deze game echt aanschaffen.  Voor de traditionele ritmefan is de game de moeite waard wanneer hij ook echt van sidescrollers houdt.

Pluspunten:

  • Grappige karakters
  • Mooie omgeving met 3D elementen
  • Veel levels
  • Frisse wind door het ritmegenre
  • Goed uitgepakte muziek met goed interactie met omgeving….

Minpunten:

  • maar komt jammer genoeg te weinig voor en als het voorkomt te snel eentonig.

+/- De game heeft een gehele andere vorm van ritmeonderdelen als andere ritmegames.

Eindcijfer: 8,3

 Bekijk een trailer hieronder: