Daily Nintendo

Jouw online Nintendo Magazine

Column: de volgende ‘Halve Game’ van Nintendo laat ik lekker in de winkel liggen

Nu is de titel wat overdreven en te kort door de bocht. Toch wil ik graag een punt maken. Als je het aan mij vraagt, start Nintendo namelijk een trend: het afleveren van zoveel mogelijke ‘halve games’ onder de noemer ‘budget games’

Als je niet veel geld aan games uit wilt geven, dan zijn de laatste Nintendo-games toch zeker een paar aanraders. Zo kun je momenteel bijvoorbeeld de nieuwste actie-shooter Splatoon voor zo ongeveer 38-, aanschaffen, terwijl vroeger games voor 50-, in de winkel verschenen. Klinkt allemaal erg leuk en dit is een goede vooruitgang. De schaduwzijde is echter dat deze ‘budgetgames’ ook vaak als halve producten voelen die snel stof gaan happen.

WiiU_CaptainToad_scrn09_E3Want als je eerlijk bent, je speelt de games gewoon vaak veel te snel uit. Eigenlijk begon het al bij Captain Toad: Treasure Tracker. De titel wordt als vermakelijk bestempeld, leuk ontvangen, en kan redelijk verslavend zijn. Allemaal dingen waar ik het geheel mee eens ben. Ik kan niet ontkennen dat je redelijk wat plezier aan deze titel kan besteden, en ik kan ook niet ontkennen dat het er allemaal erg vrolijk en Nintendo-achtig uitziet. Toch is er ook iets anders wat ik niet kan ontkennen: Captain Toad voelt als een halve game. Ik heb het spel zelf om die reden ook nog niet gekocht, ik kan het namelijk binnen een middag bij iemand anders gewoon even snel uitspelen.

Kirby-and-the-Rainbow-Curse1Maar het sterkste voorbeeld van een ‘halve game’ vind ik momenteel wel het laatste Kirby-spel. Ook Kirby and The Rainbow Paintbrush is een vermakelijke game. Het is creatief bedacht zo met die klei, en het is dan ook een spel vol vrolijkheid, zoals we dat van Nintendo verwachten. Het biedt een leuke chaotische multi-playerstand, en de soundtracks van het spel zijn om van te genieten. En… ook dit spel kent veel te weinig content. Want als ik eerlijk ben, ik heb 89% van het spel uitgespeeld in 5 uur speeltijd. En ik heb ook niet echt de behoefte om die andere 11% nog te gaan uitspelen, eigenlijk. En die challenges… noemen ze dat een uitdaging? De moeilijkheidsgraad is ook niet bepaald hoog, eigenlijk.

Splatoon_WP02_2560x2048Daarnaast, het meest recente voorbeeld is ook nog wel Splatoon, een spel dat ook content te weinig heeft. Nu kun je uren vertoeven in de online modus, en je zult je nooit vervelen. Maar stel je nu eens voor dat de servers een dagje niet werken? Dan blijkt dat de offline single player helemaal niet zo uitgebreidt is, en dat een groot gedeelte ook nog eens achter een extra betaalmuur staat, die alleen wordt geunlocked door de sleutel die ‘amiiboo’ heet. Begrijp mij niet verkeerd, de online multiplayer-stand is ‘awesome’, maar had Nintendo niet iets meer moeite kunnen steken in het offline gedeelte?

Persoonlijk erger ik mij dan ook aan reviewcijfers van titels die torrenhoog liggen, terwijl deze games niet aan mijn belangrijkste eis voldoen: ‘de hoeveelheid vermakelijke gameplay staat goed in verhouding tot de prijs die je voor het product betaald.’ Nu kun je deze laatste eis bij Splatoon verwaarlozen (want als je online kan spelen is Splatoon zijn geld heus wel waard), maar de twee andere titels totaal niet. Zo heb ik persoonlijk spijt Kirby and The Rainbow Paintbrush te hebben aangeschaft. Voor mij voelt het meer als een prima eShop-titel, die gewoon voor zo’n 15 euro had moeten worden aangeboden.

Hierin heb ik persoonlijk het idee dat Nintendo een trend is gestart met het uitgegeven van goedkope, maar daarbij ook eigenlijk maar halve games. Lees dit niet verkeerd. Bovenstaande genoemde titels zijn allemaal stuk voor stuk leuk en prima. Maar als je meer dan een ‘prima’, en meer richting de ‘perfect’ wil, dan moet je wat mij betreft toch met meer komen dan wat deze drie titels weten te bieden. Dus kunnen we meer content en daarbij gameplay krijgen, Nintendo?