Wii U eShop Review: Affordable Space Adventures

Bel nu naar 6433** en bestel je reis in een echt spaceship. In Affordable Space Adventures krijg je de mogelijkheid om een reis te ervaren.

In affordable Space Adventures zwerf je met je ruimteschip door een donkere ruimte, waar je het moet hebben van licht. Terwijl je met je lampen voor je uit schijnt en de meest donkere plekken bezoekt, kom je ook langs plaatsen met veel lichteffecten. Terwijl je de controle grijpt over je systemen, los je ondertussen ook puzzels op.  Menig uur ben je op ontdekkingstocht.

Affordable Space Adventures 5Eventjes gas geven!

In dit spel bestuur je je ruimteschip via de GamePad. Je kunt onder andere de motor aanzetten, een massa-reactor aanzetten, en je lampen aanzetten door op een knop op het touchscreen te klikken. Je GamePad fungeert als het ware als een deskboard met knoppen om alles wat je ruimteschip kan, uit te voeren. Dit is een besturing die redelijk fijn werkt; alles ligt goed binnen handbereik.

Een nadeel aan deze besturing is wel dat je het spel niet offscreen kunt spelen. Je moet altijd de GamePad én de Televisie aan hebben staan, aangezien het scherm van de GamePad al als deskboard voor je ruimteschip wordt gebruikt. Dit is jammer, daar de offscreen-functionaliteit van de Wii U door mij erg wordt gewaardeerd. Vooral op momenten dat jij wil gamen, maar de televisie al bezet is; wat met enige regelmaat gebeurt.

Affordable Space Adventures 4En toen was er een lichtpuntje.

En met alles binnen bereik, gaan we de levels verkennen. Ik kan niet ontkennen dat ik het spel er redelijk mooi uit vind zien namelijk. Terwijl je met je ruimteschip door de wereld dwaalt, kun je een heleboel belichten of belicht zien worden. Behalve de lamp op je ruimteschip, zijn er ook verschillende lichtbronnen die voor mooie effecten zorgen in het grafische design van een level. Het spel weet hierdoor een mooie gelikte indruk achter te laten, voornamelijk door de effecten.

Veel om te ontdekken

En terwijl je kijkt naar die effecten, zul je dan ook veel verschillende leuk vormgegeven levels tegen komen die allemaal leuk zijn om te ontdekken. En er zijn ook veel levels om te verkennen. In het begin zul je vooral door donkere lege ruimtes vliegen, maar naarmate je in het spel vordert zul je puzzels oplossen en creatieve manieren moeten bedenken om langs objecten te komen, die je aanvallen als je motor maar iets wat teveel lawaai maakt, of je teveel electriciteit gebruikt. Hiervoor zet je systemen aan óf vaker zelfs uit.

Affordable Space Adventures 1Sfeer

Het spel kent een spannende sfeer. De eerder benoemde effecten waaronder licht en rook zorgen hierbij voor een goede sfeer, maar ook de soundeffecten werken hier redelijk goed in mee. Het gaat hier niet om de meest memorabele effecten ooit; een simpele motor die draait, of afslaat. Toch worden de geluiden samen met de eerder genoemde graphics goed ingezet om een duidelijke spannende sfeer neer te zetten. die je in het spel trekt.

Affordable Space Adventures 2

Met zijn allen.

Maar de meeste sfeer ontstaat pas tijdens de multiplayer. De spannende sfeer verandert dan in een moment waarbij je goed samen moet werken om één ruimteschip te kunnen besturen. De één bestuurt het systeem via de gamePad, terwijl een ander de functie als piloot op zich kan nemen. Uiteindelijk kan éen voertuig door drie verschillende spelers worden bestuurd.

Affordable Space Adventures loadingMaar dan moeten we wachten…

Maar al met al, kent het spel wel enorm lange laadschermen. Er worden veel lichteffecten gebruikt.  Waarschijnlijk is dit zwaar, waardoor elke keer een nieuw deel van het spel opnieuw moet worden ingeladen. Hierdoor krijg je eigenlijk tussen elk level door een laadscherm, en duurt het redelijk lang voor je uiteindelijk verder kan met spelen.

De makers hebben dit wel creatief opgelost. Zo hebben ze een soort handboek gecreëerd van het ruimteschip dat je bestuurt, en elke keer zie je een bladzijde uit dat handboek open liggen wanneer er weer een laadscherm opent. Op die manier heb je wel wat om te bekijken. De pagina is ook bij elk laadscherm weer anders, waardoor je ook hier wat kunt ontdekken.

Je moet dan wel veel wachten, affordable Space Adventures is zonder twijfel een leuke eShop-titel. De graphics zien er goed uit, het heeft controls die goed liggen bij de Nintendo Wii U en het kent leuke gameplay. Daarnaast ligt de sfeer in deze Nintendo eShop-titel ook gewoon goed. De game kost iets meer dan een gemiddelde eShop-titel, maar uiteindelijk heb je dan ook wel wat.

+ Goede Graphics, voornamelijk erg goede effecten
+ Veel leuke gameplay
+ De besturing ligt erg fijn en goedl voor Wii U