3DS eShop Review: Iron Combat: War In The Air

Iron Combat: War In The Air  is een space shoorter, waarin je raketten en kogels op vijanden afschiet. Leuk, maar hoe knalt deze titel zelf?

Je bevind je op een futuristische aarde. Twee partijen zijn in gevecht, en jij bent de enige hoop op een goede afloop voor jouw partij. Het gaat hier om een simpel verhaal waar weinig tot eigenlijk geen diepgang inzit. Daarentegen gaat dit spel ook helemaal niet om het verhaal, eerder om de actie die de gameplay met zich mee zal gaan brengen. Dus laten we opschieten.

Iron CombatGameplay

In de game heb je een futuristisch pak aan, waarmee je door de lucht kan vliegen. Dit pak heeft twee modi, de Mech Mode en de Vehicle Mode. De Mech Mode laat je met een uitgeklapt pak rondvliegen, terwijl je in de Vehicle Mode in een snel voertuig verandert. In beide vormen schiet je op vijanden die zich op de map bevinden, en je kan altijd tussen de twee verschillende modi wisselen.

De Mech Mode is de standaard en biedt je de mogelijkheid om met de A button te schieten en met de B button vijanden van dichtbij aan te vallen. De Vehicle Mode laat je op hoge snelheid door de lucht vliegen om zo snel de vijanden bij te kunnen houden. Vervolgens kun je met de a button op hen schieten, of met de B button raketten afschieten op vijandig luchtverkeer.

Iron Combat 2Besturing

Dus, dat moet niet zo moeilijk zijn! Knallen maar! Alhoewel… Het werkt allemaal niet zo makkelijk als het hier klinkt. Zo werkt de besturing niet optimaal, waardoor je soms niet voldoende controle hebt over je personages om goed te richten. Zo heb je vaak het gevoel dat de besturing niet snel genoeg reageert, of juist niet strak genoeg reageert op jouw handelen.

De besturing is nog op zijn ‘redelijkst’ tijdens de Mech Mode. In deze modus wordt er een lock op de vijand gezet, waardoor je hem toch makkelijker kan raken. Ook in de Vehicle Modus kun je raketten via een lock afschieten, alleen schiet je vaak zo snel langs de voertuigen dat die lock helemaal niet zo goed werkt.  In Vehicle Mode lukt het mij met niet om ook maar een enkele keer  raak te schieten, behalve als ik in het wilde weg raketten afschiet.

Iron Combat Mission FailedMoeilijkheidsgraad

“Mission Failed”, is dan ook een message die redelijk vaak op mijn beeldscherm verscheen. De moeilijkheidsgraad van dit spel licht naar mijn ervaring namelijk redelijk hoog. Dit komt in eerste instantie omdat de besturing niet optimaal is, maar zelfs als je de besturing eenmaal onder de knie hebt,  is het nog een pittig spel. Level 1 en level 2 zijn namelijk al flink uitdagend. In principe is er niks mis met een lastig spel, alleen kan je je afvragen of dit spel niet soms wat oneerlijk moeilijk is. De besturing maakt het namelijk zo pittig.

iron Combat 5Presentatie

Maar wanneer je de moeilijkheid kan overzien, en hier niet gefrustreerd door raakt, weet deze game toch wel heel veel sfeer te bieden. Terwijl het game menu nog een beetje kaal aan kan voelen, zien we tijdens de gameplay redelijke graphics die er verzorgt uitzien voor een Nintendo eShop-titel. De models zien er prima uit, en de interface zit goed in elkaar. De models zijn niet heel bijzonder, maar het mag duidelijk zijn dat hier wel het nodige aandacht aan is besteed door de ontwikkelaars. Op verschillende plekken in het spel horen we verschillende techno-muziekjes Het past goed bij de futuristische sfeer die in dit spel hangt.

Wat dan wel wat minder is, is de variatie die de game brengt. Zo is er te weinig variatie in de soorten vijanden die je tegenkomt, en zul je het heel de tijd tegen dezelfde ruimteschepen opnemen.  Het had het spel beter gedaan om hier wat afwisseling in te brengen, om de gehele ervaring toffer te maken.

In principe gaat het hier om een prima spel. Het weet een goede sfeer neer te zetten, en ondanks dat het simpel in elkaar zit, gaat het hier toch om een leuk verslavend concept. Daarentegen gaat het ook om een pittig spel, waarbij je je mag afvragen of het niet oneerlijk pittig is. De besturing is niet optimaal, en het duurt dan ook even voor je deze goed kunt toepassen. Het is dan ook aan jou of je dit design foutje kunt vergeven, of er gefrustreerd om raakt.

+ Grafisch ziet het spel er goed uit
+ Het spel heeft een duidelijke (Japanse) futuristische sfeer
+ Goede en snelle actie