[REVIEW] Ironfall Invasion

Als er een genre is waarvan de 3DS wel een game kan gebruiken dan zijn het wel third-person shooters. Ontwikkelaar VD-dev bracht onlangs de game Ironfall Invasion naar de 3DS. Wij hebben de game voor je getest.

Ironfall Invasion is een third-person shooter, die je kan downloaden in de Nintendo eShop. In deze shooter neem je het op tegen aliens, genaamd Dyxides, die de wereld over proberen te nemen. Jouw taak is heel simpel. Houdt deze aliens tegen.

Ironfall Invasion heeft zowel een single player als een multiplayer mode. Als eerste nemen we een kijkje naar de single player mode. Deze single player mode heet de Campaign mode. Ook wil ik graag even vermelden dat ik deze shooter heb gespeeld op de 3DS XL en niet op de New 3DS. Aangezien dit invloed heeft op hoe ik de controls heb ervaren.

Campaign Mode

In de Campaign mode ben je een strijder voor het verzet en probeer je de aarde te redden van de aliens. De gameplay bestaat uit verschillende levels waar jouw personage de aliens probeert uit te schakelen. Het verhaal zover klinkt simpel en je wordt dan ook zonder achtergrond informatie direct in de strijd gegooid. Deze game is 11 levels lang.

Echter, wat dit spel frustrerend maakt zijn de ongemakkelijke controls. Ik kon mijn camera bewegen door met mijn stylus over het onderste scherm te verplaatsen, terwijl ik met mijn andere hand de knop aan de linker zijkant moest gebruiken om te schieten en de circle pad moest gebruiken om te lopen. Dit zorgde ervoor dat ik mijn 3DS op een zeer ongemakkelijke manier moest vasthouden. Daarnaast kon ik mijn camera niet soepel bewegen doordat ik met de stylus moest werken. Dit creëert het gevoel alsof je telkens te laat overal op reageert. Dat wil je natuurlijk absoluut niet ervaren bij een shooter.

ironfall-invasion2

Andere belangrijke game mechanics zijn onder andere het snelle laden van je geweer en het zoeken van dekking. Wanneer je jouw geweer opnieuw wil laden verschijnt er een halve cirkel op het scherm. Als je op het juiste moment op een knop duwt dan laad je jouw geweer sneller. Dit is essentieel als je tegenover de vijand staat en je moet je geweer laden. Daarnaast is het belangrijk dat je door de omgeving sluipt en dekking zoekt. De game is hier omheen gebouwd. Vanuit je verstop plek kun je jouw omgeving bekijken en de vijand uitschakelen. Op het onderste scherm zie je een hart-monitor. Als je gewond raakt dan gaat je hart slag omhoog en in de ergste gevallen gaat je personage dood, maar je hartslag gaat omlaag wanneer je ergens dekking zoekt en eventjes wacht. Kortom dekking zoeken is zeer belangrijk.

Tot slot, Ironfall Invasion ziet er helaas niet uit als een unieke shooter. Met nietszeggende ruimtes, personages, en vijanden maakt het weinig indruk. Hierdoor word de Campaign mode al snel saai.

ironfall-invasion4

Multiplayer Mode

In de multiplayer mode strijden zes spelers tegen elkaar. Je kan zowel lokaal als online een multiplayer competitie spelen. Deze competitie is ontzettend leuk om te ervaren. Je kan zowel een team wedstrijd spelen als een free-for-all wedstrijd. Ook kan je zelf kiezen met welke wapens en met welke personage je deel wil nemen. In de multiplayer heb je de optie om weddenschap te maken en om deze manier XP winnen. Echter, je kan ook XP winnen in andere wedstrijdjes. Een ronde duurt een paar minuten en doordat de maps klein zijn kom je jouw vijanden al snel tegen. Het word een grote strijd. De multiplayer mode is aan te raden. Het is echt vermakelijk om te spelen.

Ondanks dat er wat minpunten zijn aan Ironfall Invasion is het belangrijk om te onthouden dat het een shooter is voor een handheld systeem. Hierdoor moeten we de verwachtingen niet al te hoog plaatsen. Met een slechte singleplayer mode en een vermakelijke multiplayer mode is het moeilijk om dit spel aan of af te raden.

+Snelle laden van geweer
+Hartslag monitor
+vermakelijke multiplayer mode