Al jaren maken diverse YouTubers filmpjes waarin gameplay van diverse games naar voren komt. De reclame-inkomsten van deze filmpjes gaan vooralsnog vaak naar de makers van het filmpje, maar Nintendo wil dit anders zien. Met het Nintendo Creators Program lanceert Nintendo een platform waarop je eerst alles moet registreren, alvorens recht te hebben op je geld.
Stel je voor, vandaag is er een nieuwe game uitgekomen. Je bent nog niet zeker of je die game leuk vind, dus je zoekt er een review bij. Op Youtube vind je een interessant filmpje. Onder het filmpje wordt beeldmateriaal uit het spel gebruikt, wat wordt besproken. Het ziet er allemaal leuk uit en je besluit het spel te kopen.
… Volgende week komt er een nieuwe game uit. Ook hier ben je nog niet zeker van of je die leuk vind, dus ook hiervoor zoek je een filmpje op. Daarentegen kun je van dit spel niks meer vinden. De mensen die namelijk deze filmpjes maken, boycotten namelijk Nintendo, aangezien ze hun winst niet af willen staan.
En die winst moeten de YouTube-gebruikers nu dus afstaan aan Nintendo, mits het in dit voorbeeld natuurlijk om een Nintendo game gaat. Hiervoor lanceerde Nintendo onlangs namelijk het Nintendo Creators Program. YouTube-gebruikers die zich registreren bij dit programma krijgen 60 procent van de inkomsten van YouTube-video’s met Nintendo-games. Wanneer je alleen maar Nintendo games streamed zal dit percentage 70 procent van de inkomsten zijn. Nintendo gaat beroep doen op copyrights van gebruikers die zich niet bij dit plan aansluiten.
Kortom, met dit project wil Nintendo verdienen aan al die video’s op youtube waarin gameplay, walktrough’s, let’s plays, commentaren en reviews worden getoond van Nintendo games. Immers wordt hun beeldmateriaal gebruikt.
Nu is het Nintendo’s goed recht om dit natuurlijk te doen. Het is en blijven games die copyrighted blijven door Nintendo. Je koopt het product, maar dat geeft je niet het recht het door te verkopen. Zo werken copyrights immers niet. Toch is het in diverse oogpunten niet zo’n slimme zet van Nintendo. Want ondanks dat ze volledig in hun recht staan, het geeft wel een signaal af.
Is het namelijk geen gratis reclame dat mensen Gameplay video’s online zetten van hun favoriete Nintendo Games? In ieder geval heeft het wel gediend als een vorm van reclame toen Animal Crossing: New Leaf nog niet uit was in Europa, maar ik wel graag alvast wat gameplay wilde zien. Ik heb veel filmpjes gekeken waarin het Japanse exemplaar van het spel werd gespeeld, en uiteindelijk heeft dat mij nog enthousiaster gemaakt voor het spel. En neem de opkomende remake Majora’s Mask 3D eens. YouTube staat vol met filmpjes waarin de originele Nintendo 64-variant wordt gespeeld. En voor men die niet kan wachten, is het verleidelijk om deze video’s te kijken en enthousiast te worden voor de remake.
In die zin probeert Nintendo nu dus geld te halen uit een voor hun gratis vorm van reclame. Immers worden de gameplayvideo’s bekeken, enthousiasmeren ze fans, en zetten ze eventueel zelfs mensen aan om zelf een exemplaar van het spel te gaan kopen. (Immers zelf uiteindelijk het spel spelen, geeft toch nog een andere ervaring dan al die video’s op YouTube telkens bekijken.)
Een groter probleem zit hem in dat je wordt gelimiteerd in wat je ‘mag’ uploaden. Zo biedt Nintendo Creator Program een lijstje met titels aan, en dat lijstje met titels heb je je aan te houden. Je mag geen content uploaden van games die niet op het van tevoren door Nintendo samengestelde lijstje met games staat. En daar is waar het enigszins zuur wordt… Dit betekend dat officieel gesproken dergelijke filmpjes vast gaan zitten aan embargo’s die ver na releasedatum liggen. Een concreet voorbeeld: Super Smash Bros for Wii U and 3DS is NIET in het programma opgenomen.
Daarnaast mag worden opgemerkt dat ik mijn vraagtekens neer wil leggen bij hoe Nintendo YouTube trouwens wil gaan controleren. Youtube zijn eigen copyright-notificatiesysteem is namelijk alles behalve ideaal. Sterker nog, het werkt soms niet eens en heeft zelfs een notificatie opgeleverd bij zelf gemaakte video’s.
Ik denk persoonlijk dat Nintendo hier dus een grote kans laat liggen. De youtube-bekijkers komen in de meeste gevallen naar de video’s met commentaar, om het commentaar aan te horen. Het spel zelf is maar bijzaak, het gaat om de inhoudelijke comentaar die hierop wordt geleverd. Toch wil Nintendo hier aan verdienen, omdat onder het commentaar beeldmateriaal wordt gebruikt van datgene waar commentaar over wordt geleverd. En waarschijnlijk zal dat er eerder voor zorgen dat YouTubers gewoon minder aandacht aan Nintendo-games zullen besteden. En dat is dus minder reclame-inkomsten…
Voor hier maakt het sowieso niet uit aangezien het programma hier nog niet eens beschikbaar is, maar dat Smash en Pokémon niet beschikbar zijn is goed mogelijk dat het komt omdat Nintendo niet de volledige rechten over die games heeft.
Daarnaast eerst claimde Nintendo alle inkomsten van veel video’s dus dat ze nu maar 30 a 40% claim is juist voorruitgang.
Het claim systeem van YouTube laat je zien waar de claim in zit en kan je het laten verwerpen indien het niet klopt, maar zolang je footage/audio van andere partijen gebruikt kan je dat niet verwerpen.
Daarom zeg ik ook in mijn column: nintendo heeft er alle recht toe, want oorspronkelijk blijven de games hun eigendom. Je mag bijvoorbeeld ook geen muziek uploaden die niet van jouw is, daar heb je gewoon de rechten niet toe.
Toch is het vanuit verschillende oogpunten strategisch gezien geen slimme zet. (zie column) Dat tevens de rechten van games als Super Smash Bros. en Pokémon niet worden verleend kent ook zijn andere redenen. Er staat namelijk geen enkele recente titel tussen de games. Want de rechten hiervoor wil Nintendo natuurlijk geheel zelf in handen houden. (Wii Fit U staat er wel tussen)
Ik houd van Nintendo maar ze maken steeds een verkeerde beslissing. Ik vind het niet zo slim dat ze dit doen, ze verpesten gratis reclame en als ze al dat (stomme) programma in gaan voeren, eis dan 10% van het geld en geen 30 a 40%
Als dit negatief uit gaat pakken, merken ze het wel. #rasoptimisme
Vind het eigenlijk wel slim, zo kunnen ze haters die zwartmakende video’s posten och handiger aanpakken, want die melden zich toch niet aan (mensen als mariotehplumber die alles doet om een bepaalde amiibo bij de fans vandaan te houden bijvoorbeeld, of mensen die Nintendo fans zwart maken gewoon, omdat ze fan zijn van Nintendo) dit konden ze voorheen natuurlijk ook al, maar zo kan er toch iets wat makkelijker aan zijn.
hoewel 30 a 40% wel wat veel is, 15 a 25% had beter geweest.
Leuk artikel, Kevin.