Wii U review: Captain Toad: Treasure Tracker

Begin januari zal de Wii U titel “Captain Toad: Treasure Tracker” hier in de winkels liggen. Hiermee krijgt Toad zijn allereerste eigen avontuur. Is dit avontuur voor herhaling vatbaar of kun je ‘m beter overslaan? Wij hebben de game uitgebreid voor je getest.

Je kent ze waarschijnlijk nog wel; de levels uit Super Mario 3D World waarin je met Toad speelt en een ster te pakken moet zien te krijgen. Stuk voor stuk korte leveltjes. In Super Mario 3D world had Toad  overduidelijk een bijrol. In Captain Toad: Treasure Tracker draait, zoals de naam al doet vermoeden, alles om Toad. Toad zal in Captain Toad: Treasure Tracker namelijk Toadette moeten redden. En daarvoor moet hij meer dan 70 levels voor uitspelen. Een flinke uitdaging dus!

ct

De basis van Captain Toad: Treasure Tracker is zeer vergelijkbaar met de levels, bekend uit Super Mario 3D World. Captain Toad loopt rond door kleine kubus-achtige levels waarin het de bedoeling is om de ster te pakken. Net als in de levels uit Mario 3D World kan Toad  niet springen. Dat brengt dus een andere soort gameplay met zich mee dan je gewend bent. Vijandjes versla je door er van bovenaf op te vallen of door voorwerpen te gebruiken. Soms zul je ook op het juiste moment door moeten lopen om vijandjes juist te ontwijken. De sterren zijn natuurlijk niet zomaar te pakken. Je zult regelmatig goed moeten kijken waar je heen moet om de juiste weg te vinden. Qua gameplay ligt de game naar mijn mening dan ook meer op een puzzel game dan op een platformer. De levels draaien dan ook voornamelijk om de vraag: hoe krijg ik die ster te pakken? In het begin is dat allemaal vrij makkelijk. De uitdaging komt in de latere levels. Toch wordt de game nooit extreem moeilijk en zul je de meeste levels vrij vlot doorlopen. Dat neemt echter niet weg dat het wel enorm leuk is om met Toad de levels te ontdekken. Elk level is stuk voor stuk geweldig ontworpen. Soms moet je met schakelaars de juiste paden vrijmaken of zul je extra goed moeten kijken waar je heen moet.

Dat goed kijken is vaak erg belangrijk. Terwijl je met de linker analoge stick rondloopt, bedien je met de rechter analoge stick de camera. Op deze manier kun je romdom levels kijken en zo paden ontdekken die je naar de ster toe brengen. Ook kun je de camera laten inzoomen op Toad, om de actie van dichtbij te bekijken. In plaats van de rechter stick kun je ook de gyrosensor van de Wii U GamePad gebruiken. Helaas werkt dit lang niet zo goed en dat is best een gemiste kans. Een game als deze zou juist meerwaarde hieruit moeten halen. De GamePad wordt overigens wel goed gebruikt voor schakelaars die je tegenkomt. Deze moet je te activeren middels een draaibeweging op het touchscreen van de Wii U GamePad.

WiiU_CaptainToad_scrn10_E3

De levels hebben verschillende thema’s en het leuke is dat je veel dingen zult herkennen uit andere Mario spellen. Ook bekende personages als  Bullet Bills, Shy Guy’s en Goomba’s komen voorbij. En heb je de ster te pakken? Probeer dan in alle levels ook maar eens de soms erg goed verstopte diamanten te vinden! Doordat elk level zo mooi gemaakt is, zul je steeds door willen spelen om te zien wat Nintendo voor andere levels  heeft bedacht. En dan precies op de juiste momenten,  komen er levels die net wat andere gameplay bieden om verveling te voorkomen.

Zo zijn er ook levels waarin je de actie op de Wii U GamePad vanuit het eerste persoonsperspectief ziet. Toad rijdt in deze levels in een mijnkarretje en via de GamePad zul je vijanden moeten neerhalen en items zien te pakken. Deze levels zijn een leuke afwisseling maar helaas zijn er daar niet al te veel van. Daarnaast zijn er eindbaas levels. Zo kom je een grote rode draak tegen waarbij je zijn vlammen moet ontwijken om zo alsnog het einde van een level te bereiken. Hoewel dit erg leuk is, is het jammer dat dezelfde eindbaas meerdere keren terugkomt.

WiiU_CaptainToad_scrn09_E3

Zoals net aangegeven, elk level is weer leuk om te spelen. En daar helpt ook de grafische stijl aan mee. De levels zijn wat kleiner maar hebben allemaal zeer veel detail waardoor de omgevingen er superscherp en mooi uitzien. Ook als je gaat inzoomen blijft alles er prachtig uitzien. Tussendoor komen er soms korte filmpjes langs die er ook weer prachtig uitzien. Vrolijkheid straalt de game volop uit. Ook mede dankzij het geluid in de game.  Het spel zit vol met leuke melodietjes en vrolijke geluidjes. En tsja. Hoe leuk is het om Toad te horen!

Al met al is Captain Toad: Treasure Tracker een leuk spelletje geworden. Verwacht geen topper als Mario 3D World maar wel een zeer leuke titel als tussendoortje. De puzzelachtige gameplay is erg leuk al gaat het soms wel wat traag. Er hadden wat meer on-rail levels en eindbaas levels mogen zijn en de GamePad werkt niet altijd helemaal goed. Toch zul je met Captain Toad: Treasure Tracker zeker een aardige titel in huis halen! Hou wel in gedachte dat het een vrij korte game is. De 70 levels duren ten slotte maximaal 5 minuten per stuk.

+ Elk level is leuk
+ grafisch sterk
+ puzzel gameplay goed uitgedacht