Wii U eshop Review: Teslagrad

Het missen van één van je zintuigen is vreselijk. Stel je eens voor dat je nooit meer hoort wat iemand zegt. Teslagrad probeert dit te evenaren door geen dialoog in de game te plaatsen. Dit zorgt voor een heel bijzondere sfeer. Is het de moeite waard om daar Teslagrad voor aan te schaffen?

Misschien ken je Tesla al. Het is de eenheid van de magnetische inductie en het is een Amerikaans autobedrijf dat elektrische auto’s maakt. In Teslagrad speelt elektriciteit en magnetisme ook een belangrijke rol. Jij lost namelijk puzzels met deze krachten.

WUP-P-WGDP_Teslagrad_HeroBanner_ALL

Teslagrad-Review-5

Een stil verhaal
Deze game wijkt af van andere games omdat er geen dialoog is. Nergens in de game praat jij tegen iemand. Doormiddel van beeld wil Rain Games je een verhaal vertellen. Het concept van Teslagrad is erg leuk, maar het pakt niet altijd even goed uit.

Er ontstaan toch wel veel vraagtekens als je de game speelt. Wie ben ik en wat doe ik, dwaalde toch wel het eerste uur door mijn hoofd. Gelukkig veranderde dit toen ik bij een van de vele podia aankwam. Hier begint een poppenspel dat je uitleg geeft over de gebeurtenissen. Gelukkig verdwenen toen veel vraagtekens. Dit ‘stille’ verhaal heeft ook een leuke kant. Iedereen zal dit verhaal anders beleven. Je bedenk zelf waarom iemand wegrent of huilt.

PuzzelkoningTeslagradScreens11
In Teslagrad spelen puzzels een belangrijke rol. In elke kamer kom je wel een puzzel tegen. Deze puzzels dwingen je om is goed in je wapenarsenaal te kijken. Je hebt namelijk vaak verschillende wapens nodig om zo een puzzel op te kunnen lossen.

Ook later in de game kom je  nog veel puzzels tegen die je alleen kan oplossen als je je eerste wapens gebruikt. Dit is erg leuk, omdat dit in veel puzzelgames anders is. In veel Zelda-games gebruik je namelijk steeds hetzelfde wapen in een kerker en is er weinig afwisseling. Daarover hoef je in Teslagrad niet te klagen. Waar je wel over kan klagen is de moeilijkheidsgraad. Natuurlijk is het leuk als een game uitdagend is, maar deze game is erg frustrerend. De Noorse indie nam de zwaartekracht wel erg letterlijk. Je valt snel door de grond.

Een cape geeft  je de mogelijkheid om te zweven boven bepaalde stromen, maar dit wordt je erg lastig gemaakt door de extreme zwaartekracht. Ik heb vaak vast gezeten ook al wist ik wat ik moest doen. Hierdoor voelde de game vaak oneerlijk en dat is jammer.

TeslagradScreens18Noorse muziek en tekeningen.
De sfeer in een game is erg belangrijk. Door de ontbrekende dialogen en het vage verhaal zou je verwachten dat er niet meer zoveel van een sfeer overblijft. Dit klopt niet. De muziek van Teslagrad is namelijk prachtig en geeft de game een mysterieuze sfeer. Het verhaal is natuurlijk al erg mysterieus en deze muziek op de achtergrond doet er nog een schepje bovenop.

Niet alleen de muziek helpt mee, ook de prachtige omgevingen zorgen voor een prachtig plaatje . Een leuk feitje is dat alles wat je ziet in Teslagrad met de hand is getekend. Dit zie je zeker terug. Het voelt alsof je door een prachtige prentenboek wandelt. De vele animaties zorgen ervoor dat de toren voelt als een levendige plek. Het is alleen jammer dat de game vaak hapert. Vooral in het midden van de toren loopt het allemaal niet zo soepel en dit is ook merkbaar.

De artiesten leggen meer uit over hun creatie in deze video:

e1e0be8f396412ddd38cc775a6e61f5446ad46aeVerzamelaar
Als je voor het eerst de toren binnenloopt begint het overal te kriebelen bij een echte verzamelaar. Overal zijn namelijk gangen  naar geheimen. Ik was bang dat ik nooit meer terug zou kunnen komen, omdat je steeds weer een stukje naar beneden valt en dan niet meer omhoog kan komen.

Gelukkig kom je later in de game erachter dat dit niet het geval is en kan je rustig opnieuw naar alle geheimen opzoek en dat zijn er nogal wat. Je kan namelijk heel veel perkamentrollen vinden die een tekening laten zien. Als je van die tekeningen vindt zul je het misschien niet zo nuttig vinden, maar je komt er snel achter dat deze rollen meer vertellen over je personage.  Net zoals de puzzels zijn deze rollen erg moeilijk te bemachtigen, maar het is het waard.

teslagrad-boss-2

Verschrikkelijke bazen en wapens.
In de toren moet je je een weg banen langs verschillende bazen. Elke baas versla je door gebruik te maken van verschillende wapens. Je hebt een handschoen, laarzen, cape en staf tot je beschikking. Hiermee los je puzzels op en versla je bazen.

De bazen zijn erg origineel en van elk wapen laten ze een kant zien die je nog niet voor ogen had. Zo is er een vogel die je kan verslaan door een elektrische veld in z’n hart te maken. De bliksem schiet hier dan naar toe en zo versla je de vogel. Een erg leuke baas en je ziet duidelijk dat ze hier veel aandacht aan hebben besteed.

Teslagrad is weer een bijzondere indie-game. Rain Games heeft z’n best gedaan om een aparte game neer te zetten en dat is ze gelukt. De game heeft geen dialoog dus het verhaal kan je helemaal zelf invullen. Het is een leuk idee, maar in het begin weet je niet wat je aan het doen bent.  Er zijn genoeg puzzels en ze laten je gebruik maken van heel veel verschillende attributen.

Het is alleen erg jammer dat de game zo moeilijk is en dat verderft de pret. Ik ben dan ook vaak uit frustratie gestopt met spelen.  Als verzamelaar valt er ook genoeg te ontdekken en er zijn heel wat toffe wapens te vinden in de game. Je maakt dan ook goed gebruik van deze wapens door de geweldige eindbazen te verslaan. Als jij eens een prachtige platformer wilt proberen en niet zo snel gefrustreerd raakt, is Teslagrad echt iets voor jou.

– Het begin is erg vreemd
– Erg moeilijk door de extreme zwaartekracht
– Hapert vaak