Wii U Review: Hyrule Warriors [2x]

Hyrule Warriors is de na de release van Mario Kart 8 de nieuwste Wii U titel, maar is alles behalve een traditionele Zelda-avontuur. In samenwerking met Temco Koei brengt Nintendo een mix tussen Dynasty Warriors en The Legend of Zelda uit. Daily Nintendo biedt jou een tweedelig review. Lees jij deze ook?

Hyrule Warriors is een bijzondere mix tussen Dynasty Warriors en The Legend of Zelda. Velen van jullie kennen de avonturen van Link, maar hebben nog niet eerder een ‘Warriors’-titel gespeeld. Dit geldt ook voor een aantal redacteuren van Daily Nintendo.

Om de review van Hyrule Warriors zo herkenbaar mogelijk te maken, hebben wij gekozen voor een tweedelig review. Het eerste deel van de review is geschreven door de ogen van een fan van de ‘Warriors’-serie en het tweede gedeelte door een fan van de ‘Zelda’-serie.  Zie hieronder voor het resultaat!

Randy

Toen Hyrule Warriors werd aangekondigd had ik absoluut mijn bedenkingen. Want laten we eerlijk zijn, de Dynasty Warriors spellen zijn leuk als je er fan van bent, maar kwalitatief gezien lang niet zo goed als de Zelda spellen. Aan de andere kant zou de game voor mij de perfecte mix moeten zijn als fan van beide series. Bovendien zou Nintendo de Zelda serie nooit in gevaar brengen door enorm slechte titels uit te brengen, toch? Ik ging enthousiast aan de slag.

hyrule-warriorsHyrule Warriors is qua gameplay in vergelijking tot andere Zelda spellen een enorm simpele game. Dit keer geen lastige puzzels en grote omgevingen om te ontdekken. Hyrule Warriors draait voornamelijk om vechten.

En niet zo’n klein beetje ook. Telkens weer wordt je het strijdveld ingegooid om het op te nemen tegen hordes vijanden. En eigenlijk heb je daar slechts enkele knoppen voor nodig die je veelvuldig zult gebruiken; een echte hack and slash game dus. De game kent wel degelijk meer diepgang dan de gemiddelde Dynasy Warriors game.

In tegenstelling tot de rechtlijnige gevechten in Dynasty Warriors vragen de gevechten in Hyrule Warriors ook om tactisch inzicht. Het doel is om zo veel mogelijk forten in te nemen, want meer forten betekent een groter leger. De tegenstander heeft echter hetzelfde doel en zal dit dus ook doen om het jou zo lastig mogelijk te maken.

Ondanks iets meer diepgang dan de gemiddelde Dynasty Warriors game is de gameplay natuurlijk nog steeds vrij simpel en herhalend. Om de game toch interessant te houden kom je regelmatig een leuke eindbaas tegen en krijg je vaak een nieuw speelbaar personage voorgeschoteld. Stuk voor stuk bekende namen uit eerdere Zelda spellen. De gemiddelde Zelda-fan ziet hierdoor leuke momenten.

Gelukkig hebben alle verschillende personages ook hun eigen sterke- en zwakke punten. Link heeft met zijn zwaardtechnieken bijvoorbeeld een groot bereik, terwijl Impa met haar zwaardere wapen minder bereik heeft maar juist weer meer schade aanricht. Bij andere personages ligt de nadruk juist weer meer op magie gebruik. Op deze manier wordt de soms eentonige gameplay toch op een goede manier wat meer afwisselend gemaakt.

hyrule-11-1Maar er is meer invloed vanuit de Legend of Zelda serie. Zo verzamel je Pieces of Heart om je levensmeter te vergroten, net als in de traditionele Zelda spellen. Ook de Gold Skultullas uit Ocarina of Time zijn in de game aanwezig. In ieder veldje is er minstens eentje te vinden. Je speelt portretten vrij wanneer je deze verzameld en kun je telkens meer dingen in de winkel kopen. Daarnaast zijn er tientallen verschillende materialen te verzamelen. Hiermee verbeter je de skills van jou spelers. In totaal zijn er maar liefst 13 speelbare personages dus voor de gemiddelde Zelda fan is er flink wat te unlocken! Tot slot is ook de muziek erg goed uitgewerkt. Veel bekende Zelda nummers keren terug en zorgen voor mooie herinneringen bij Zelda-fans.

Spelstanden
Ook qua game modi houdt Hyrule Warriors je wel even bezig. Je begint allereerst aan de Legend mode.  In deze modus volg je het verhaal van de game en neemt je onder andere mee op zoek naar Princess Zelda. In de Free mode kun je op je gemak erop los hakken en de challenge mode biedt een aantal pittige uitdagingen.

Naast de Legend mode is de adventure mode de meest opvallende. Je speelt hier op een in klassieke Zelda stijl world-map. Je zal eerst op een kaart moeten aangeven naar welk aanliggend gebied je wilt gaan. Door verder te lopen op de map kom je steeds voor nieuwe gevechten en uitdagingen te staan en zo kom je steeds verder op de map. Door het spelen van deze modus kan je onder andere nieuwe personages en wapens vrijspelen.

hyrule-5-1Als laatste, en zeker niet als minst belangrijkst, is er nog de co-op mode. Je kunt hier samen de game gaan spelen, helaas wel offline. Op zich is het ook best leuk om samen de game te spelen en het vergroot ook de levensduur. Een aanzienlijk nadeel is wel de flinke stap terug in graphics wanneer je dit doet. De combinatie van een lagere resolutie en lagere frame-rate zorgt voor een aanzienlijk minder leuke ervaring dan wanneer je alleen speelt. Tel hierbij op dat de game online niet samen te spelen is en we kunnen concluderen dat er op het gebied van mutiplayer kansen zijn laten liggen.

Speel je de game alleen dan zijn de graphics overigens wel gewoon in orde. Hyrule Warriors draait namelijk erg soepel en ziet er redelijk strak uit. De cut-scenes zijn mooi in elkaar gezet en hordes vijanden op het scherm levert de Wii U geen problemen op zoals lags.

Ondanks dat Nintendo ervoor heeft gezorgd dat er voor de gemiddelde Zelda-fan meer dan genoeg Zelda elementen zijn toegevoegd, is en blijft de basis van de gameplay voor een groot deel Dynasty Warriors-achtig. En dat is ook in Hyrule Warriors niet altijd even tof. Zo zie je op de lagere moeilijkheidsgraden simpelweg dat vijandjes je vaak amper aanvallen. Nu wordt dit al minder als je de game op een hogere moeilijkheidsgraad zet, maar het is jammer om te zien dat de AI van de vijanden soms te wensen over laat.

Daarnaast is en blijft de gameplay toch wat eentonig op de lange termijn en dat kunnen de velen unlockables niet wegnemen.

Hyrule Warriors is al met al een bijzondere game geworden. Het zet de Zelda-serie in een compleet nieuw daglicht en dat is goed gelukt. De game oogt (als je alleen speelt) erg goed. Daarnaast zijn er tal van personages en andere unlockables ingestopt. De velen herkenbare personages en items alsmede de prachtige en bekende Zelda muziek vergeven de soms eentonige gameplay voor een groot deel. Gelukkig speelt de game erg lekker weg en zit je constant in snelle en toffe actie momenten. Ben je Zelda fan of fan van de Dynasty Warriors games, dan is dit zeker een leuke titel!

Randy’s Verdict

8.0

+ Meer dan voldoende invloed uit de Zelda spellen
+ Mooie graphics
+ Veel game modi
+ Speelt erg lekker weg

– Gameplay is en blijft soms eentonig
– Matige multiplayer door matige graphics
– AI laat soms te wensen over
– Niet online speelbaar

Vincent

Na de aankondiging van Hyrule Warriors was ik zeer sceptisch. Het uitlenen van een licentie als The Legend of Zelda kwam niet in mijn woordenboek voor en is in mijn ogen heiligschennis, want een serie als deze staat op eenzame en onaangeraakte hoogte. Hyrule Warriors voelde goedkoop en melkachtig aan, maar na het spelen van deze titel, kan ik niet anders dan mijn mening bijschaven.

Hyrule-WarriorsHet avontuur  van Hyrule Warriors begint logischerwijs in Hyrule. Daar waar Prinses Zelda de scepter in hand heeft en goed voor de inwoners zorgt. Helaas voor haar wordt zij lastig gevallen door nachtmerries welke de toekomst lijken te voorspellen: Hyrule gaat gebukt onder duistere krachten. Zelda en Impa zijn haastig op zoek naar een heldhaftige krijger welke in aanmerking komt voor de bekende groene kledij. Echter, de zoektocht wordt al snel verstoord door kwade krachten en het is zaak om Hyrule te verdedigen.

Nadat de cutscene is beëindigt is het aan jou, Link, om een steentje bij te dragen en Hyrule en haar inwoners te beschermen. Zo gezegd, zo gedaan zul je wellicht denken, maar wie een aantal Zelda-titels op zijn c.v. heeft staan, weet dat het verhaal plotwendingen zal kennen en dat het alles behalve makkelijk gaat worden.

Dynasty Warriors…
De gameplay van Hyrule Warriors leunt sterk op de serie van Dynasty Warriors, maar wat houdt dat in? Dynasty Warriors valt onder het genre ‘Hack and Slash’. Het afslachten van honderden vijanden is de serie dan ook niet onbekend. Helaas gaat dit vaak gepaard met een teleurstellende AI (kunstmatige intelligentie) van de vijanden, eentonige gameplay en slechte graphics. Mijn vrees dat Hyrule Warriors een zeer teleurstellende AI en eentonige gameplay zou kennen was dan ook groot. Dit leek in de voorbijkomende trailers nog eens te worden bevestigd, maar in praktijk valt dit reuze mee!

nieuws20140829_hyrulewarriors

Als eerst de AI. Met de kunstmatige intelligentie van de vijanden zit het goed. De eerste levels lijken de vijanden te slapen, maar worden per level actiever en gevaarlijker. Naar mate je verder komt lijken de krachten van de vijanden toe te nemen en krijgen vorm door sterkere vijanden. Deze zorgen voor een extra twist, want het verslaan van deze vijanden vereisen meer tactiek en geduld. Als kers op de taart kennen de levels ook eindbazen, zoals King Dodongo en andere bekende vijanden. Dit soort momenten toveren een lach bij elke fan van de Zelda-serie en zorgen voor een aangename afwisseling!

De gameplay oogt voor de kijker eentonig, maar de speler zal deze als intens ervaren kunnen worden. Een groot onderdeel van de gameplay zijn de gevechten. De gevechten vinden plaats in herkenbare omgevingen en krijgen vorm door grote veldslagen. Om de veldslagen tot een succes te leiden is het belangrijk om forten van tegenstanders in te nemen. Dit zorgt er voor dat jouw leger sterker wordt en die van de tegenstander zwakker. Het is dus ook van belang dat je strategisch te werk gaat en niet als een blind paard door de level raast, want de tegenstander is er op uit om jouw hoofdbasis in te nemen. Lukt de tegenstander om jouw basis in te nemen, dan is het game over. Tussen het vechten door wordt je voorzien van missies. Dit kan betekenen dat je een fort moet steunen/overnemen of een vijand moet verslaan. De missies zorgen voor de afwisseling en heeft ondergetekende dan ook niet als eentonig ervaren.

zelda-hyrule-warriors

Al het geweld krijgt vorm door de graphics van acceptabel niveau. Opvallend is dat de titel dan ook geen problemen met de framerate lijkt te kennen en dat is best een knappe prestatie als je nagaat dat er honderden figuren op beeld verschijnen. Grafisch kent de titel zijn hoogtepunt in de cutscenes. De cutscens zien er prachtig uit en doen hopen dat The Legend of Zelda U een soortgelijke behandeling gaat kennen.

De teksten van de cutscenes zijn niet ingesproken en voelt aan als een eerbetoon naar de fans toe. Overigens kent de titel wel ingesproken teksten en deze vinden plaats bij het starten van een level. De verteller praat de verhaallijnen aan elkaar en dat is wennen.

The Legend of Zelda…
Hyrule Warriors kent op het gebied van gameplay weinig invloeden van The Legend of Zelda. Tijd om rustig op zoek te gaan naar verborgen schatten of een praatje te maken met een burger is er niet. Toch kent de titel wel invloeden van de befaamde serie en krijgen vorm door de vele wapens die in Hyrule Warriors te verkrijgen zijn. Denk aan Biggoron’s Sword en uiteraard de Master Sword. Het samensmelten van gevonden voorwerpen kunnen worden gebruikt als upgrade voor de speelbare personage en lijkt daarmee enig overeenkomst met Skyward Sword te kennen.

z09-790x444De grootste invloeden van The Legend of Zelda in deze mengsel vind je terug in speelbare personages, vijanden, muziek en omgevingen. Eigenlijk alles wat je in de game gaat meemaken heeft te maken met de Zelda-serie. Hoewel dat in het begin goedkoop in het gehoor kan klinken (de naam Zelda verkoopt), is de uitvoering goed verzorgd!

Met dank aan de goede uitvoering is Hyrule Warriors eigenlijk een fanservice voor de Zelda-fans en niet zo’n beetje ook! Niet eerder was het mogelijk om te spelen met personages als Midna, Impa en vele andere in één game! Alle personages zijn speelbaar in verschillende spelstanden van Hyrule Warriors, want naast de verhaalmodus biedt de titel nog veel meer leuks.

Wie daar geen genoeg van kan krijgen kan zijn hart ophalen met toekomstige DLC-pakketten. Deze kennen nieuwe personages, kostuums en game modi. De DLC-pakketten beloven veel goeds en zorgen er voor dat Hyrule Warriors lang speelbaar blijft.

Hyrule Warriors!
Al bovenstaande belooft veel goeds, toch? Hyrule Warriors kent ook minpunten. De minpunten komen naar voren als je aan de slag gaat met de multiplayer modus. Deze is speelbaar in co-opmode, maar gaat wel ten koste van de grafische kwaliteiten. Tevens biedt de multiplayer modus geen andere stand en dat voelt zeer beperkt aan. Het ontbreken van online is pijnlijk, maar valt wel te verhelpen met een update. Hoe leuk zou het kunnen zijn om een online modus te kennen waarin het mogelijk is om good versus bad guys te spelen?

Hyrule-Warriors-231

Een ander minpunt is de beperkte uitvoering van de GamePad. Deze ondersteunt de off-tv play functie en zal als een overzicht scherm dienen als je de GamePad als tweede scherm gebruikt. Helaas lukt het Nintendo nog niet om het belang van de GamePad te benadrukken. Dat is een gemiste kans en is bijna twee jaar na de release best pijnlijk te noemen. Overigens zijn de minpunten niet van grote invloed op de beleving van Hyrule Warriors.

Hyrule Warriors is voor fans van The Legend of Zelda een ware walhalla. Het verhaal mag dan niet zo sterk zijn als in menig Zelda-titel, maar de herkenbaarheid en samensmelting van verschillende Zelda-titels voelt nostalgisch aan. Grafisch oogt de game goed en is een lust voor het gehoor, want de soundtrack is dik in orde! De minpunten, zoals de beperkte multiplayer, het ontbreken van een online modus en de beperkte functionaliteit van de GamePad wegen niet op tegen de presentatie van Hyrule Warriors, maar weerhoudt de titel van een perfecte score. Mocht je nog twijfelen over aanschaf van deze titel en je bent een fan van de Zelda-serie, dan is Hyrule Warriors een titel waarmee jezelf verwend, kopen dus!

Vincents Verdict

8.5

+ Dikke fanservice voor Zelda-fanaten!