Daily Nintendo

Jouw online Nintendo Magazine

Gamescom staat bekend om de E3 van Europa, maar het grootste verschil met de E3 is dat Gamescom toegankelijk is voor bezoekers. Dat zorgt voor een flink hoeveelheid gepassioneerde gamers die jaarlijks afreizen naar Keulen en Daily Nintendo was daar ook bij!

gamescom-logoGamescom staat bekend om de E3 van Europa, maar het grootste verschil met de E3 is dat Gamescom toegankelijk is voor bezoekers. Dat zorgt voor een flink hoeveelheid gepassioneerde gamers die jaarlijks afreizen naar Keulen. Maar niet alleen bezoekers doen de grootste gamebeurs van Europa aan, maar ook de pers. En Daily Nintendo was daar ook bij!

Daily Nintendo werd dit jaar vertegenwoordigd door Randy, Jorden en ondergetekende. Zij gaan in een tweedelig verslag ervaringen en bevindingen van Gamescom 2014 met jullie delen. We trappen af met de eerste dag! Het woord is aan Vincent.

Net als voor Jorden, was het voor mij ook de eerste keer dat ik kennis heb gemaakt met Gamescom. Afgezien van een lange reis vol ongemak (lees: vertragingen), was het wat mij betreft een zeer geslaagde kennismaking!

Bij aankomst van bestemming ervaar je de voordelen van het schrijven voor een website als deze, want ondanks dat Gamescom bekend staat om zijn gigantische drukte, heb je als pers het voordeel om een dag eerder de beurs te bezoeken. Dat scheelt een hoop drukte en tijd! Maar wat hebben we op de eerste dag gezien en gedaan?

We waren in de middag op Gamescom aangekomen, dus er was wel sprake van een flinke menigte en de daar bijhorende wachtrijen. Hoewel deze verbleken met de tweede dag, want de wachtrijen waren van korte duur. Naast de grote hoeveelheid mensen valt het ook op hoe groot Gamescom is! Het kan als een heuse doolhof ervaren worden en met veel geluk konden we Nintendo in een van de tien hallen vinden. De booth van Nintendo zag er wat klein uit, maar ondanks de kleine formaat zag de booth er zeer Nintendo-achtig uit, met de Battle Tower als eyecatcher!

Bij aankomst op het gedeelte van Nintendo zijn we direct in diverse rijen gestapt om zo veel mogelijk games te spelen. Op de eerste dag hebben we de volgende games gespeeld:

  • Captain Toad: Treasure Tracker
  • Mario Party 10
  • Bayonetta 2
  • Super Smash Bros. for 3DS
  • Super Smash Bros. for Wii U
  • Splatoon

Ondanks dat verschillende games al een keer behandeld zijn op Daily Nintendo, denk aan het Post E3-Event waarbij Kevin en Jorden aanwezig waren, zal ik de games voorzien van een persoonlijke noot. Wil je de Post-E3 Event verslagen eens lezen, dan kan je klikken op deze link

De speelsessie van Captain Toad: Treasure Tracker bestond uit drie levels. Mijn voorkeur lag bij de volgende levels: een on-rail mijnwagen level, een level met als doel het verslaan van een eindbaas en een level dat sterk gebaseerd lijkt op Luigi’s Mansion. Al snel kom je er achter dat Captain Toad meer vaardigheden kent dan in Super Mario 3D World, zoals rennen en voorwerpen pakken. De levels komen gevarieerd over en het viel mij op dat de GamePad goed wordt ondersteund. Zo zal je de ene keer de touchscreen gebruiken om voorwerpen te verplaatsen en de andere keer dient het scherm als een extra camera stand.  Ondanks het gevarieerde aanbod en plezier dat ik 15 minuten lang heb mogen beleven, twijfel ik aan de speelduur van een game als deze. Tot nu toe oogt het als een DLC-pakket, maar Nintendo beloofd meer. Even afwachten dus!

De Mario Party-serie kent zijn oorsprong op de Nintendo 64, maar is inmiddels uitgegroeid tot een vaste waarde in de line-up van Nintendo. Inmiddels zijn we aangekomen bij het tiende feestje van Mario, maar dat kan Bowser weinig schelen. Hij zal voor de nodige onrust gaan zorgen en zal worden bijgestaan door de speler die de GamePad in handen heeft. Wij hebben een aantal mini-games als Bowser mogen testen en deze ogen vernieuwend en uitdagend. Van de GamePad wordt goed gebruik gemaakt en dat zorgt voor een extra element, vergelijkbaar met de multiplayer games in Nintendoland. Mario Party 10 kan zeker een hele leuke titel gaan worden, of het verkoopsucces wordt is nog maar de vraag.

Een van mijn persoonlijke hoogtepunten is het spelen van een spel waar ik al lang naar uit kijk: Bayonetta 2! Wat ziet deze game er tof uit! Maar veel tijd om bij het grafische pracht stil te staan heb je niet, want de game zit boordevol actie, actie en nog eens actie! Soms kan je het gevoel krijgen dat je het niet helemaal beseft wat je aan het doen bent, omdat het simpelweg echt heel erg snel gaat. Dit mag de pret niet onderdrukken, want het verslaan van duivelse gedaantes voelt na een indrukwekkende combo zeer bevredigend aan. Tussendoor worden je acties beloond met medailles. Het lijkt mij dat het niet gemakkelijk is om een gouden of zelfs een platina medaille te halen, dus met de replaywaarde lijkt het wel goed te zitten. Na het verslaan van een eindbaas, kan je als speler even bijkomen van al het geweld en genieten van de prachtige cutscenes. Tijdens het bekijken van een cutscene, dacht ik maar één ding: ‘man, wat is deze game toch gaaf, was het maar al oktober!’

Een van de grootste games die dit jaar nog gaat uitkomen is Super Smash Bros. for 3DS/for Wii U. Al maanden worden we lekker gemaakt met afbeeldingen op Miiverse en diverse trailers, maar eindelijk was het moment aangebroken om zelf mijn handen in de nieuwe titels te zetten. Ondanks dat mijn kwaliteiten in Smash roestig te noemen zijn, viel het mij op dat het op de 3DS lekker speelt. Het oogt soepel en dat is best knap op zo’n klein apparaatje. Voordat je aan de slag kon met de Wii U versie, moest er eerst met de 3DS versie tegen drie tegenstanders gestreden worden. De winnaar mocht zijn kwaliteiten laten zien op de Battle Tower. De nummer twee en drie konden doorlopen naar de Wii U stand. Degene die laatste werd kon er voor kiezen om weer opnieuw in de rij te gaan staan, om vervolgens nog een kansje te wagen.

De Battle Tower was op de Nintendo stand een echte eyecatcher. Je kan het zien als een erepodium, waar alle winnaars verzameld werden en het tegen elkaar op konden nemen. Ditmaal met de Wii U versie. Het podium werd versierd door twee dames, verkleed als de gebroeders Mario, welke bijzondere dansjes deden. Een presentator verzorgde het commentaar, vergelijkbaar met Inivitional Tournament op de E3. Ondanks dat de presentator enkel Duits sprak, was de uitvoering goed verzorgd. Doordat ik ook een kansje had gewaagd en toch nog gewonnen had, was er voor mij ook een plaatsje op het podium gereserveerd. Ik mocht het opnemen tegen drie anderen, waaronder een andere Nederlander, welke zijn skills als Olimar liet zien. Ondanks dat ik veel plezier beleefd had, kon ik het niet verder schoppen dan een matige plaats drie. En dat is spijtig als je weet dat de winnaar naar huis gaat met gouden medaille.

De laatste game die we in de middag hebben gespeeld is Splatoon. De nieuwe IP van Nintendo. Bij de onthulling op de E3 was ik in het begin sceptisch, maar na het spelen van deze game ben ik volledig om. Splatoon kent de verslavingsfactor van een Mario Kart en voelt, ondanks dat het een totaal nieuwe game is, snel vertrouwd aan. De beelden en de besturing verlopen soepel en de spelregels zijn voor iedereen te begrijpen. De exclusieve toevoeging om als een inktvis door het level te zwemmen is bijzonder leuk, omdat het voor verrassende momenten kan zorgen, want als inktvis in het inkt ben je onzichtbaar. Het is dus mogelijk om achter een tegenstander vandaan te komen en deze bekogelen met inkt. Ondanks dat de wapenkeuze, leveldesign en spelstand in de demo beperkt waren, lijkt Splatoon nog wel eens grote titel te kunnen worden. Voor mij is Splatoon de grootste verrassing geworden!

Aan al het moois komt toch een einde en dat gold ook voor deze dag. In het volgende verslag worden games als Yoshi’s Woolly World en Disney Magical Kingdom besproken. Nog even geduld!

Al het bovenstaande was de beschrijving van dag 1 uit de ogen van Vincent, maar ook Randy en Jorden hebben zijn ervaringen en bevindingen gedeeld, deze kan je hieronder lezen!

[tabs tab1=”Randy” tab2=”Jorden”]

[tab]

De tweede keer Gamescom voor mij, dit keer met de trein in plaats van de auto. Vorig jaar was het een geweldige ervaring, en dit jaar? Net als vorig jaar was Nintendo aanwezig en dan niet zo massaal als bijvoorbeeld Sony of Microsoft. Dat neemt echter niet weg dat het Nintendo deel enorm leuk was. De meeste aankomende titels waren speelbaar. Denk aan Splatoon, Smash Bros, Bayonetta, Mario Party 10 en de nieuwe Yoshi. Bayonetta 2 was vorig jaar al speelbaar en mij viel direct op hoeveel mooier de graphics in een jaar tijd zijn geworden. Een knap stukje werk van de ontwikkelaar en ik ben dan ook van mening dat de game nu gaat behoren tot de mooiere Wii U titels. Van de nieuw aanwezige titels behoorde Smash Bros toch wel tot mijn favoriet al waren ook Splatoon, Hyrule Warriors en Yoshi erg leuk!

Super Smash Bros nam dan ook het grootste deel van het Nintendo gedeelte in met een grote Super Smash Bros. Battle Tower. Wie tijdens het spelen van de demo eerste werd mocht op groot scherm onder leiding van een presentator en swingende dames het opnemen tegen drie andere winnaars. De winnaar van die vier kreeg vervolgens een gouden medaille. Die medaille was voor mij niet weggelegd, Jorden wist ‘m wel in de wacht te slepen. Toch was de gehele ervaring om op het podium Smash Bros te spelen voor mij leuk genoeg om het tot een van de hoogtepunten van de Gamescom te zien!

[/tab]

[tab]

Mijn eerste keer Gamescom en tevens na Firstlook vorig jaar mijn tweede beurs. Met de trein vanuit Zeeland naar Duitsland is niet bepaald een pretje en zeker niet met 3 minuten overstaptijd in Amsterdam, maar eenmaal aangekomen bij de beurs denk je daar niet meer aan. Op de beurs heb je genoeg te doen om dat soort dingen volledig te vergeten. Van het retro gedeelte tot de nieuwe games van Nintendo. Hoewel Nintendo niet heel groot was vergeleken met de rest zag het er toch het uitnodignest uit.

De mensen van Nintendo waren enthousiast en je werd meteen begroet met het Battle Tower Toernooi waarmee je een Goudkleurige Smash medaille mee kon winnen. Voordat je kans kon maken op zo’n medaille moest je eerst een voorronde Smash 3DS winnen om vervolgens Smash Wii U in de finale te spelen op het podium.

Dat het voor ons mogelijk was om op de persdag aanwezig te zijn was wel enorm fijn de rijen waren een stuk minder kort dan de dag erna. Denk aan eerst ongeveer een half uurtje voor Smash wachten en de dag erna ruim drie uur. Hierdoor hebben we alle games op ons gemak kunnen proberen en een aantal zelfs meerdere keren.[/tab]
[/tabs]

Ben jij ook naar Gamescom geweest? Laat ons jouw bevindingen weten in de onderstaande berichtensectie en/of forum!