Wii U eShop Review: X Type Plus

X Type Plus is een schietspel, dat zich afspeelt in de ruimte. Jij moet zo lang mogelijk in leven blijven en vijandige ruimteschepen neer knallen. Lees de review en kom erachter of deze game het kopen waard is.

X Type Plus is een schietspel, dat zich afspeelt in de ruimte. Jij moet zo lang mogelijk in leven blijven en vijandige ruimteschepen neer knallen. Kan dat ooit interessant zijn? Je leest het hier!

Een ruimte vol met vijandelijke schepen. Dat zul je vinden de arcadeshooter X Type Plus.  In deze game zit je in een klein ruimteschip en moet je de vijandelijke ruimteschepen vernietigen. Dit doe je door alle onderdelen rond zijn hart te verwijderen en daarna kun je het ruimteschip aan flarden schieten.

WiiUDS_XTypePlus_01_mediaplayer_largeArcade mode
In Arcade mode is het de bedoeling om te overleven en de vijandige schepen te vernietigen. Dit doe je door de projectielen van de vijandelijke schepen te ontwijken en het vijandelijke schip te vernietigen. De eerste stages zijn makkelijk. Het vijandelijke schip heeft weinig wapens en je hoeft niet veel kogels te ontwijken.

Des te verder je in de game komt des te moeilijker het wordt. De vijanden krijgen veel wapens en het wordt moeilijk om goed te blijven richten en te ontwijken. Het wordt zelfs zo lastig dat ik vaak voor de tv ging zitten om mijn ruimteschip goed in de gaten te houden. Na drie keer geraakt te zijn is het game over en moet je weer helemaal opnieuw beginnen. Dit maakt het spel eentonig.

Plus mode
Plus mode is een exclusief modus voor de Wii U. De Plus mode lijkt erg op de Arcade mode. In beide modi moet je het vijandelijke schip neer knallen en de projectielen ontwijken. In deze modus heb je geen drie levens, maar bestaat je leven uit tijd. Je moet zo snel mogelijk het vijandelijke schip vernietigen. Doe je dit dan krijg je extra tijd, maar word je geraakt dan gaat daalt je overlevingstijd.

Dit is een moeilijke modus en je zult vaak in het nauw gedreven worden door de tijd. Toch heeft PhobosLab, de ontwikkelaar, hier iets op bedacht. In Plus Mode heb je namelijk een speciaal wapen de EMP(Elektromagnetische puls)-bommen. Deze bommen zorgen ervoor dat elke kogel van je beeldscherm verdwijnt. Dit is erg handig als je in het nauw wordt gedreven door de vele kogels.

WiiUDS_XTypePlus_02_mediaplayer_largeVuurwerkspektakel
In deze game schiet je met blauwe kogels. Deze blauwe kogels vliegen door de ruimte naar de vijandige schepen.

De vijandige schepen bijten van zich af door rode kogels, lasers en oranje projectielen af te vuren. Deze kogels zien er prachtig uit. Naar mate je verder komt in het spel zul je meer kogels op je TVscherm  aantreffen. Dit ziet er prachtig uit in HD en het lijkt in de game net alsof je naar een een ware vuurwerkshow aan het kijken bent.

Besturing
Deze game heeft genoeg besturingsmogelijkheden. Naast de Gamepad, kun je ook de Wii Remote (Plus),  de Pro Controller of de Classic Controller gebruiken. De besturing werkt erg fijn en accuraat. Hier heeft PhobosLab veel werk in gestoken en dat is te zien. De Gamepad wordt jammer genoeg niet optimaal gebruikt. Off-TV Play wordt niet ondersteun en het touchscreen is geen besturingsoptie. De Gamepad toont alleen je score. Dit is erg jammer, want men had veel met de GamePad kunnen doen.

Online
Deze game kent leuke onlinemogelijkheden. Als je Game Over bent heb je de mogelijkheid om je score te uploaden. Deze verschijnt dan in een online klassement. Je kunt zo kijken of je echt wel zo goed bent. Dit is erg leuk en laat je de game  weer opnieuw spelen. Naast het algemene klassement is het ook mogelijk om je score te vergelijken met je vrienden. Dit zorgt voor nog meer plezier. Als je echt niet weet hoe je je score kunt verbeteren kan je de gameplayvideo van een score bekijken en de tactiek bestuderen.

X Type Plus is een leuke shooter, die er prachtig uitziet.  De Arcade mode en Plus mode zijn moeilijke speelstanden en zijn echt bedoeld voor de fanatieke gamer. Als je houdt van competitie zijn de klassementen een genot. Het is alleen jammer dat de Gamepad niet zo veel wordt gebruikt en dat de game snel eentonig wordt door  dezelfde stages. Een multiplayerstand was wel erg leuk geweest.

– Geen Off-TV Play
– Dezelfde stages zorgen voor een eentonig gevoel
– Geen multiplayer