Daily Nintendo

Jouw online Nintendo Magazine

Column: Is speech-besturing de toekomst?

Dat dus, ik ben lui. En niet een beetje ook, want deze column is deels geschreven zonder mijn toetsenbord te gebruiken. En nu kom ik dan ook met het idee om voortaan te gamen zonder ook maar enige knop in te hoeven drukken. Is Speech-besturing de nieuwe toekomst voor gaming?
p17uievuvtq9d1on4n1g12o1lkea
Bestuur troepen met behulp van je stem in Tom Clancy’s EndWar

Nintendo, wilt u alstublieft met de Speech U komen, want ik ben lui.

Dat dus, ik ben lui. En niet een beetje ook, want deze column is deels geschreven zonder mijn toetsenbord te gebruiken. Nee, het is niet zo dat ik iemand anders de opdracht gaf om mijn column te bedenken en schrijven. Rustig maar, dan zou er geen Kevin onder dit artikel staan. Dit artikel is gewoon tot stand gekomen zonder toetsen te hoeven gebruiken (behalve dan voor enige correcties, want soms volgt deze methode een heel andere verhaallijn dan jij deed. A fijn, dat nemen we voor lief.) Hoe gebeurde dit dan? Simpel! Deze column is tot stand gekomen aan de hand van een nieuw stukje speelgoed. Het speelgoed waar ik over praat: Dragon. Dit is een Speech to Text programma dat dus gesproken tekst omzet in geschreven tekst. Een mooi speeltje voor de luie redacteur.

hey-you-pikachu-image896330
Maak Pikachu boos als je ‘Playstation’ roept in Hey You Pikachu!

Ik kwam in aanraking met het programma omdat ik een memorecorder nodig had voor mijn studie. Dragon werd hier gratis bijgeleverd en deze heb ik dan ook per direct geïnstalleerd. Het programma werkt nog niet naar behoren, maar ik heb er wel lui een column mee kunnen schrijven. En toen ik lui mij afvroeg of ik er nog meer mee kon dan het schrijven van artikelen, dacht ik bij mijzelf: zou Speech to text mogelijk een nieuwe toekomst kunnen bieden voor de gaming industrie. En waarom is Nintendo niet eigenwijs genoeg dit concept naar een hoger niveau te brengen? Het was immers Nintendo die eigenwijs kwam met Motion Control en de Tabladachtige Wii U-controller.

wii-sports-club
Zou Speech hier iets toevoegen aan de besturing? Roep eens ‘Sla!’

We nemen bijvoorbeeld het Wii-spel Wii sport en vervangen de Motion console met Speech. In plaats dat je caloriën verbrand door de Wii Controller heen en weer te slaan, kun je weer ouderwets lui achterover hangen en gewoon simpel ‘sla!’ roepen. Dit zou zoveel minder moeite kosten. Of neem bijvoorbeeld Brain Training, waar spraakherkenning al enigszins gebruikt wordt. Blèr eens alle antwoorden van de rekenopdrachten, in plaats ze op een scherm te schrijven. En stel dat iemand het voorzegt, dan hoef je al helemaal geen moeite te verrichten, want dan zal het systeem het antwoord immers al horen. Met Speech-mogelijkheden kunnen gamers weer lekker lui achterover zitten, zoals dat ook kon toen we nog een controller in de hand hadden.

i_8867--screenshot_large
Ook deze troepen hebben jouw comando’s nodig in de titel Odama.

Door de jaren heen zijn er al spellen verschenen die Speech enigszins ondersteunen. Zo heb je Tom Clancy’s EndWar voor onder andere de PC, kwam Nintendo al met het spel Odama voor de Gamecube waar je een microfoon gebruikte om je troepen comando’s te geven, en zelfs Hey You Pikachu voor de Nintendo 64 had spraakherkening. Sterker nog, in deze game kon je Pikachu boos maken door de merknaam Playstation hardop te zeggen… Dit laat zien dat Speech al tot vernieuwingen kan zorgen. Wie weet kunnen er hele games op gebasseerd worden, of zelfs een console die je zo bestuurd…

index
Bevind u zich in een omgeving waarin u vrij kunt praten?

Is Speech dan overal de oplossing voor? Lijkt mij natuurlijk niet. Bedenk je eens wat Speech voor een gameplay teweeg zou brengen bij een spel als The Legend of Zelda. Blèr ‘omhoog’, ‘omlaag’, ‘bom’, ‘boemerang’,’zwaard’, en het effect zal nog minder aanwezig zijn dan de kans dat toentertijd jou input invloed zou hebben bij TwitchPlaysPokémon. En voor wie niet weten wat dat was: een Twitch Stream waarin duizenden mensen tegelijkertijd één spel speelde door de input te bombarderen door middel van zoveel mogelijk chatberichten. Nee, je stem zou helemaal uitgedroogd zijn als je al die Zelda-comando’s zou moeten roepen…

52_Movie_08
The Legend of Zelda-games worden met Speech-besturing chaotisch 😛

Maar goed, wat daas ik nu. De technologie is momenteel nog niet zo heel goed ontwikkeld. Zo gaat volgens Dragon bijvoorbeeld een artikel over de wapens van Hyrule Warrior opeens over de iPhone die Rusland wapens brengt vanuit datgene. Het is dan ook een kwestie van heel veel teruglezen om toch nog iets goeds eruit te halen. Daarentegen is dit wel een mooi begin, want stel nu eens dat de technologie beter ontwikkeld was. Dan zou Speech to Text de toekomst kunnen zijn voor het nieuwe gamen. En misschien kan Nintendo daar een mouw aan te passen komen door een dergelijke Speech U-console te introduceren. Over enkele jaren natuurlijk, als de Wii U aan vervang toe is!

Is een gehele console gebaseerd op Speech een mogelijkheid voor de toekomst? Kan. Laat luiheid de wereld overheersen én het is een optie. In ieder geval is één ding zeker. Echte gamers worden of zijn al lui, en luie mensen willen luxe. De ultieme luiheid ontstaat als we voor pampus kunnen liggen en alleen nog maar hoeven te roepen, om voor elkaar te krijgen wat we willen. Dat is namelijk ook geweldig als we ziek zijn. Roepen om een bakje thee, en vervolgens verwachten dat wel even iemand anders dat bij je komt brengen. En willen we zelfs onze stem niet gebruiken? Misschien is besturing door middel van denkwerk, dus direct vanuit de hersenen, ook geen verkeerde luxe die misschien in de toekomst wel leuk zou zijn. We zullen het allemaal wel zien… Ideeën zat. En of het goede ideeën zijn, daar doe ik geen uitspraak over.

Elke week schrijft Kevin een column over wat hem bezig hield binnen de wereld van Nintendo. De volgende Column kun je volgende week weer lezen op Daily Nintendo. Lees je deze dan weer?