3DS Review: Yu-Gi-Oh! Zexal World Duel Carnival

Yu-Gi-Oh! is al een lange tijd een goedlopende anime serie in Japan in Amerika. Hoewel de serie in Nederland niet eens seizoen één heeft afgemaakt, komen nieuwe kaarten en games hier nog steeds uit. De World Championship games die op de DS uitkwamen waren altijd erg succesvol. Zal deze game de trend voortzetten?

Yugioh1Het Verhaal
Voor degene die de anime kijken komt het verhaal je redelijk bekend voor. Dit komt namelijk bijna exact overeen met de anime serie. Je doet mee aan het World Duel Carnival georganiseerd door Mr. Heartland. Om in de finales te komen zal je meerdere duels moeten winnen om zo 9 Heart Pieces te verzamelen. Hoewel het verhaal gebaseerd is op seizoen 1 van de Zexal tijdlijn zal je ook de vijanden uit seizoen twee tegenkomen zoals de 7 Barian keizers.

Mogelijkheden
In het spel heb je twee mogelijkheden. De Story Mode en de Free Duel Mode. In de Story Mode volg je zoals de naam zegt het verhaal als één van de speelbare personages. In het begin kan je kiezen uit Yuma, Reginald of Kite. Zodra je de verhaal modus met één van hun hebt uitgespeeld komen er nieuwe speelbare personages bij tot maximaal 12 verschillende personages. Hoewel dit veel lijkt is het vergeleken met de originele game in Japan met 40 speelbare personages niks.

Yugioh2Daarnaast heb je nog de Free Duel Mode. In deze modus kan je je eigen deck samenstellen uit meer den 5500 verschillende kaarten om hiermee tegen de tegenstanders uit de verhaalmodus te dueleren. Hoewel je hier enorm lang mee bezig kan zijn om jouw perfecte deck samen te stellen en op te slaan als een deck recipe is het toch een stap terug van de World Championship games waarbij je kaarten zelf kon vrijspelen. Hoewel het leuk is om je eigen deck te maken is het ook mogelijk om de deck recipes van de personages waarmee je de verhaalmodus hebt gespeeld te gebruiken.

Graphics, geluid en gameplay
In principe zijn de graphics prima, maar is er is ook weinig fout aan te doen. Het zijn vooral 2D afbeeldingen die in de 3D stand een soort van 3D effect krijgen. Je krijgt alleen een animatie als je een monster op een speciale manier oproept zoals een XYZ-summon.

Yugioh3Muziek is ook vrij weinig over te vertellen bij deze game het enige wat echt aanwezige muziek heeft zijn de duels. Hier is geen variatie en je hebt constant hetzelfde deuntje. Hoewel dit een goed muziekje is voor een duel zal je hem redelijk snel afzetten omdat hij gaat vervelen.

De gameplay is super makkelijk en fijn. Voor de beginners kan je een tutorial volgen om te leren dueleren en gebruik maken van vensters om suggesties van speelbare kaarten te krijgen. Het mag dan wel een kaartspelletje zijn geschikt voor 3+ als je het goed speelt moet je toch wel goed nadenken om de juiste stappen in de goede volgorde te zetten om zo tot een overweldigende overwinning te komen.

Het spel mist onderdelen
Zoals al eerder genoemd mist deze game redelijk wat speelbare personages vergeleken met de Japanse versie. Dat is nog niet eens alles wat de game mist. Zo heb je bij de Engelse versie bij Free Duel alle game maps en tegenstanders al vrijgespeeld en heb je ook geen duelist database. Ook Yugioh4heeft de Japanse versie wat voice-acting en dat mist de Westerse versie volledig. Dit geeft eigenlijk wel het gevoel dat je in Europa en Amerika best wel erg wordt afgezet.

Hoewel de gameplay enorm leuk en gevarieerd is doordat je per tegenstander eigenlijk andere tactieken moet gebruiken en je opzich best lang met de game bezig kan zijn voel ik me toch bedrogen door Konami. Met zo ongeveer de helft van de speelbare functies voor de volle prijs kan dat ook bijna niet anders. Wat wel weel leuk is voor de verzamelaars is dat je drie erg zeldzame kaarten bij het fysieke spel krijgt als je het spel fysiek aanschaft.

– Er is geen een online/ multiplayer
– Mist veel vergeleken met Japanse versie van het spel.
– Er is vrij weinig vrijspeelbaar